Blusletter (05/2023): IMAX speciál
Dneska si střihneme jediné téma: IMAX!
Největší IMAX na světě mají v Německu
V Německu se přepisovala Guinessova kniha rekordů. Traumpalast, řetězec multiplexů v Bádensku-Württembersku, otevřel v padesátitisícovém městečku Leonberg (pro představu - to je přibližně velikost Karviné) nový IMAX sál s plátnem o šířce neuvěřitelných 39 metrů.
Guinessáci uvádějí, že to je více než rozpětí křídel Boeingu 737. Jelikož čeští diváci jsou více než na křídla letadel zvyklí na pražský IMAX, dáme si jiná čísla:
IMAX v Praze: 25 x 14 metrů (350 m2)
IMAX v Leonbergu: 39 x 21 metrů (819 m2)
V tomhle případě klasický argument “na velikost nezáleží” asi neobstojí. A i kdyby, v Leonbergu jedou i na kvalitu a tamní rekordní sál odbavuje nejmodernější laserová 4k projekce. Přidejte dvanáctikanálový zvuk a o široké úsměvy na rtech je postaráno.
Už vás svrbí prstíky? Druhého Avatara tam promítají v původním znění ve 3D HFR variantě, takže rovnou zapomeňte na má předešlá doporučení kinosálů a střihněte si Cameronův sequel raději tady. Nebo si zopakujte seznam chystaných “shot for IMAX” blockbusterů a naplánujte výlet třeba na nové Mission: Impossible. Sledovat Cruiseovy kaskadérské kousky na více než osmi stech metrech čtverečních je něco, z čeho se protáčí žaludek i profesionálním kaskadérům. Leonberský sál je členěný na několik úrovní "vizuálního luxusu". Pokud chcete do zadní Premium Launge, vyjde lístek na 3D HFR projekci na 23 EUR (tzn. při současném kurzu nějakých 550 Kč). Pokud preferujete prostředek (já rozhodně), dá se opět podle úrovně za 18 - 19.5 EUR (430 - 470 Kč).
S cestou (např. z Prahy cca 450 km) to může být pro celou rodinu při započtení popcornu a dalších radostí docela drahá sranda, ale … no, co si budeme povídat, s přáteli už chystáme služební cestu za nejslavnějším scientologem.
IMAX chystá nové kamery
Jak jste asi pochopili z názvu dnešního blusletteru, u IMAXu zůstaneme. Jeho CEO Richard Gelfond v rozhovoru pro indický Forbes naznačil, že vývojové týmy kanadské firmy připravují nové IMAX kamery, které by mohly být představeny do dvou let. Nejedná se přitom o digitální bestie ve stylu Arri Alexy 65, IMAX totiž stále věří analogu a chce velkoformátový 70mm záznam zpřístupnit i jiným filmařům než Christopheru Nolanovi. Zatímco zmiňovaná Arri má rozlišení kolem 6k, sedmdesátimilimetrový filmový pás do IMAX kamer, který je několikanásobně větší než klasická pětatřicítka, se v aktuálních workflow považuje za schopný produkovat teoretické rozlišení kolem 18k. Je tedy jasné, že jak neměly IMAX kamery co do obrazových kvalit konkurenci v době analogu, nemají ji ani teď. Problém IMAX kamer je jinde: Jelikož jsou to monstrózní kusy techniky, které jsou hlučné, těžko se s nimi operuje a ještě hůř se u nich mění cívky, skoro nikdo je na placu nechce. Horší než mít na rameni IMAX kameru je už jen nechat si tam zaparkovat tank. Nolan to u svých produkcí obchází tak, že na intimnější scény používá klasický 60mm kinofilm, ale to samozřejmě Gelfond nevidí rád. Cílem nových kamer tedy není technologický upgrade, vývojáři dostali za úkol pouze řešit kompaktnost a zjednodušit veškerou manipulaci spjatou s prací na placu.
V budoucnu by to mohlo vést k sakra velkolepým podívaným. Analogových IMAX sálů, kde by se promítalo přímo ze 70mm pásu, je sice na světě jak šafránu (v Praze se stará filmová promítačka vytahuje právě jen na nolanovky). Obrazové kvality IMAX kamer se ale samozřejmě promítnou i do klasické 2k projekce nebo následného 4k Ultra HD sledování v domácích kinech. Gelfond navíc mimoděk zmínil, že si vedle nových kamer dali za cíl také upgrade zvuku. V tomto ohledu samozřejmě potřebují dohnat object based dominanci (bez)konkurenčního Dolby Atmos. Kdybych měl hádat, více než na proprietární technologii bych vsadil na implementaci DTS:X, se kterým IMAX koketoval už u home entertainment releasů s IMAX Enhanced a u následných certifikací hardwaru. DTSko takovou spolupráci potřebuje jako sůl, protože se o něm sice nedávno mluvilo právě v kontextu IMAX Enhanced filmů (uvedených na Disney+), ale jinak mu tohle kolo “zvukových válek” dávno ujelo.
IMAX Enhanced u Disneyho s DTS:X. Někdy
Dobře, tohle je trochu starší zpráva, ale když už jsme v IMAX speciálu a IMAX Enhanced jsem nakousnul o odstavec výše, byla by škoda nevrátit se ke zprávě ze začátku ledna, kdy Disney+, DTS a IMAX oznámili, že u vybraných IMAX Enhanced titulů na streamovací platformě bude nově dostupný zvuk v DTS:X. Pro DTS je to “big deal”, protože na rozdíl od Dolby Atmos jejich variantu object based audia nenajdete skoro nikde. Streamovací služby jako Netflix, HBO Max nebo AppleTV+? Dolby Atmos. Kina? Dolby Atmos. Fyzické nosiče? U Blu-rayů prakticky jen Dolby Atmos, u Ultra HD Blu-rayů tak 4:1 také Dolby Atmos. Že se v DTS do streamovací hry nepustili už dříve, je s podivem o to více, že jejich DTS:X bylo neoddělitelnou součástí původní IMAX Enhanced certifikace ještě než se objevila na Disney+. Jako první totiž někdy před pěti lety dorazila na 4k Ultra HD Blu-ray, na kterémžto formátu s IE vyšly tituly jako druhý Zombieland, Mizerové navždy nebo Jumanji: Další level. Co je IMAX Enhanced, jak se projevuje a jak ho lze využít v domácím kině v případě fyzických nosičů? Je to docela kulišárna. Po stránce videa IMAX uvádí, že filmy před masteringem na UHDBD prošly jejich speciálními algoritmy, které společnost už roky ladí pro vylepšení obrazu před digitální projekcí. Zahrnují softwarové doostřování, eliminaci šumu, rozšíření jasové dynamiky, úpravu barevných přechodů apod. Jinými slovy, jedná se o home cinema alternativu IMAX DMR (Digital Media Remastering). Plus je tu samozřejmě možnost proměnného poměru stran. Podobným postprocessingem pak prochází i zvuk, který v DTS:X formátu vychází z IMAX 12.1 nebo 11.1 a podobných variant. U obrazu i zvuku v IE paradoxně platí, že jsou standardně přehratelné na jakémkoli hardwaru (UHDBD player, UHD televizor, receiver s object-based schopnostmi a set-upem). Ona “IMAX Enhanced magie” se začne dít až ve chvíli, kdy máte IE certifikovaný celý řetězec. Takže tomu musíte přizpůsobit nákup techniky pro celé domácí kino. Na disku jsou totiž metadata, která v příslušném televizoru nebo projektoru spustí speciální obrazový režim IMAX Enhanced. To samé se aktivuje v receiveru.
Taková byla původní představa a jak říkám, museli jste mít IMAX Enhanced televizor i receiver. Což je hra, do které prvotně vstoupilo Sony, Denon a pár dalších hráčů. Ale reálně se mezi běžnými uživateli IE vůbec nerozšířilo. I proto, že pokud součástí domácího kina takové IE komponenty nejsou, obraz bude identický, pouze se nespustí ve speciálním IMAX režimu zobrazovače. Zvuk pak bude ve standardním DTS:X a opět nebude u receiveru vynucovat IE režim. Paradoxně mohou lidé takový scénář preferovat. V prvních IMAX Enhanced receiverech totiž režim anuloval room correction a jel si dost po svém - a zvukově to údajně nebyla žádná hitparáda (bez akustických korekcí by dneska nemělo jet žádné domácí kino). Na Disney+ pak IMAX Enhanced zažilo reinkarnaci v trochu jiné podobě. Formát vypustil metadata i zvuk v DTS:X a IE štítek tu znamená jediné: Rozšířený nebo v některých scénách se rozšiřující poměr stran. Fičura exkluzivní pouze IMAX kinům se tak dostala i do našich obýváků (to se předtím dařilo jen nolanovkám a cruiseovkám na fyzických nosičích). Na nějaké IE režimy nebo další postprocessing si ale nikdo nehrál.
S příchodem DTS:X se pravděpodobně kruh uzavře a certifikace se vrátí ke svým kořenům. Jinak by totiž přítomnost DTS:X na Disney+ nedávala smysl - Dolby Atmos je jasně lepší formát a filmy tu s ním už dostupné jsou. Nabízet DTS:X bez další přidané hodnoty by bylo marketingově neprodejné. DTSsko tedy s vysokou pravděpodobností opět ponese ona IMAX Enhanced režim spouštějící metadata a v DTS i IMAXu se budou modlit, že lidé začnou nakupovat potřebný hardware - a hlavně že ho výrobci začnou takto brandovat. Říkám pravděpodobně, protože zatím se tak nestalo. Nejčerstvější D+ premiéra Black Panther 2 je na streamovací službě sice s IMAX Enhanced štítkem, ale ten u Disneyho (zatím?) značí “pouze” rozšířený poměr stran. Zvuk je ve starém dobrém Dolby Atmos. Po DTS:X tedy zatím není ani vidu, ani slechu.
Sony po letech přichází s novými receivery
Dnešní okénko, po kterém se vám bude z písmen I, M, A a X motat hlava, uzavřeme hardwarovou novinkou ze světa A/V receiverů. Že se začínají objevovat nové modely od značek jako Marantz nebo Denon, není zas tak velké překvapení. U Sony se ale dá mluvit rovnou o šoku. Japonci totiž s refreshem svých receiverů nepřišli přes pět let. Nové modely AN1000, AZ1000ES, AZ3000ES, AZ5000ES a AZ7000ES jsou všechny vybaveny HDMI 2.1 vstupy i výstupy a tedy schopností propustit 8k nebo 4k až do 120fps. Kupodivu ale nebudou zvládat stoprocentní propustnost HDMI 2.1 standardu a místo 48 Gbps unesou “pouze” 40 Gbps. V tomto ohledu je na poli HDMI čipsetů i po letech bordel. Nejnižší model bude začínat na 7.2 kanálech, nejvyšší bude schopen rovnou 13.2 amplifikace s výkonem 150 W na kanál. To už je slušná raketa (ale třeba Denon teď představil AVR-A1H s neuvěřitelným 15.4).
Hardwarové i softwarové novinky EZkových řad si můžete projet na soňáckém webu, ty tu nemá smysl vyjmenovávat. V imaxovském speciálu Sony zmiňuji proto, že i jejich nové receivery přijdou s IMAX Enhanced certifikací a japonská legenda tak bude první, kdo má ve svém portfoliu vyloženě kompletní IE řetězec. I to značí, že u IMAXu začali po prvotním oťukávání brát expanzi do domácích kin vážně (vedle Sony budou s IE i další recenivery právě Denonu nebo Marantzu). Více než cokoli jiného je to samozřejmě marketingová příležitost. Za IMAX Enhanced štítkem je díky rozšířenému poměru stran naprosto očividný a i pro absolutního laika zřetelný přínos, což se o mnoha jiných certifikačních programech nebo formátech říct nedá. Pro IMAX je to upevňování prémiovosti značky, souběžně s tím ale samozřejmě i další zdroj příjmů, neboť certifikace nejsou nikdy zadarmo a obsah s nimi spjatý může ve velkých objemech protáčet docela solidní zlaťáky. Well played.
Diskuze k článkům se na Blu-space přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Blusletter 05/2023".
コメント