top of page
  • Štěpán Čermák

Blusletter (50/2022): Kam na Avatar 2 | iPhone od Sony | Nukleární IMAX Nolan | 4k Titanic

Kam na Avatar 2? Nejlepší české kino podle Jamese Camerona


Když jsem minulý týden uzavíral text o HFR u druhého Avatara, byl jsem skeptický k marketingovému potenciálu technologie a slovy “HFR není téma jako 3D” ho odbyl. Zřejmě jsem byl na omylu.

Na zmínku vysokosnímkové frekvence totiž narazíte při pročítání téměř každé recenze The Way of Water. Cameron se postaral o to, aby novinářské projekce a slavnostní předpremiéry byly promítány právě ve variabilním HFR.

I v Česku navíc distributor recenzentům podsouval informace o dostupnosti HFR jakožto jednoho z prémiových formátů. Otisklo se to do jejich kritik a znenadání se vysokosnímková frekvence stala součástí konverzace o filmu. S dotazy, kam a hlavně na jakou verzi jít na Avatara 2, se tak běžně setkávám i mimo gekovskou sekci své sociální bubliny. Takže kam? V tuzemsku je krásných patnáct odlišných typů projekce Avatara. Na každé vypadá nebo zní jinak. Od nudného 2D ve 24 snímcích za vteřinu přes IMAX po klasické 3D nebo samozřejmě 3D HFR. Variují se ještě jazykové mutace, zvukové formáty a světelnosti projekorů. Cameron si fakt hlídá všechno. Když jsem minule mluvil o vyšších desítkách deliverables, nebyl jsem daleko od pravdy - globálně jich budou stovky. Přitom vzhledem k tomu, o jakém se bavíme filmu, tzn. 2D je automaticky ze hry, připadají v Česku v úvahu vlastně jen dva typy projekce:

  • IMAX 3D (24fps)

  • 3D (v)HFR (48fps)

Bohužel se tím člověk ošidí o Dolby Atmos, v takové kombinaci u nás nikdo promítat neumí. Stejně tak máme smůlu, kdybychom chtěli dát Cameronem preferovanou verzi, tj. 3D HFR v HDR a s Dolby Atmos. Takovou technickou bombu si můžete dovolit nejblíže v Linci (případně ve Vídni), kde mají moc pěkné Dolby Cinema (reportáž z tamní Star Wars projekce jsem psal před lety zde). Běžně bych odpověď na výše opakovaný dotaz odbyl velice rychle: IMAX nebo nic. Sice se tam stále jede ze 2k projektorů. Sice je to zvukově pozadu (i když stále nejbombastičtější). Sice je to jen 24 fps. Ale tu monstrózní úhlopříčku v kombinaci s “imaxovským formátem”, kdy je film promítán v jiném poměru stran a nabízí tedy vertikálně větší množství obrazových informací, prostě jen tak nepřebijete.



Jenže pozor. IMAX nebude jediné kino, kde bude Avatar v open matte. A tím se všechno mění. V Česku jsou přinejmenším dvě další kina, kde si “imaxovský poměr stran” užít, a to navíc ve 3D i s HFR. Což je takový technologický sweet spot a v Česku nejlepší možná kombinace:

  • Kino Jitřenka v Semilech (za tuto informaci díky Ondřeji Beckovi z Digitálního kina)

  • Multikino Premiere Cinemas Hostivař v Praze (3D HFR v 1.85 v titulkované i dabované verzi mi potvrdil Martin Zoul, generální manažer PC)

Je to to nejlepší z obou světů. Člověk dostane 1.85:1 poměr stran, tedy stejné množství vizuálních informací jako v IMAXu, zároveň si ale vyzkouší 3Dčko ve variabilním HFR, které by v IMAXu musel oželet. Chybí to HDRko a Dolby Atmos, ale nemůžeme mít všechno. Takže odpověď je jednoduchá: Na Avatara 2 do Jitřenky nebo do Premiere Cinemas Hostivař. Jeeeenžeeeeee …. Na začátku jsem zmínil, že Cameron si hlídá fakt všechno. Jakožto správný control freak má proto asignovaný tým lidí, kteří mu v regionech hledají nejlepší kina. Což samozřejmě nevypadá tak, že by objížděli všechny multiplexy i jednosálovky a kontrolovali projekční místnosti. “Jen” si hlídají vybavení. Na jeho základě pak určují, která kina jsou v okolí nejlepší a tedy pro Cameronův film referenční. U nás se Cameronovým lidem nejvíce líbí sál č. 10 v pražském Cinema City Chodov. Tam laserové projektory Barco jedou ve 3D s HFR (ve 2k). Moc jsem vám to nezjednodušil? Mno, ehm, není zač? Ale jo, ono to jednoduché je:

  • Preferujete 3D v klasickém 24fps? Jděte do IMAXu.

  • Chcete dát šanci variabilnímu HFR? V tom případě Chodov.

  • Chcete dát šanci variabilnímu HFR a zároveň si užít “fullscreen” 1.85:1? Pak Jitřenka nebo Premiere Cinemas Hostivař. Já tam budu v neděli v sedm, můžete mi zamávat.

4k nebo Dolby Atmos projekce (které jedou vždy ve 2D) jsou v tomto případě nedoporučitelné, protože u Avatara prostě polovina zážitku stojí na 3D.


 

iPhone má (a bude mít) nejlepší foťák … od Sony. Lepší než DLSR … od Sony. Aneb budoucnost smartphone fotografie


V týdnu proběhla některými zahraničními médii “šokující zpráva” o tom, že fotoaparáty iPhonů možná nepoužívají senzory od Apple ale od Sony. Nechtěně to prý potvrdil Tim Cook tweetem z japonské služební cesty, kde navštěvuje dodavatele: “We’ve been partnering with Sony for over a decade to create the world’s leading camera sensors for iPhone”. Jenže zatímco by mohla někoho zpráva o tom, že Apple senzory do jedné z klíčových částí smartphonu nevyrábí sám, zaskočit, ve skutečnosti je to veřejné tajemství odnepaměti. Například iPhone 13 i 14 používá soňácké IMX703. Nejen to, CMOS senzory od Sony najdete ve vnitřnostech téměř poloviny trhu se smartphony (42 - 44% v závislosti na zdrojích). Je proto klidně možné, že až se příště potkají dejme tomu na koncertu tisíce iPhonů a tisíce Androidů, valná většina z nich bude exponovat fotky skrze stejný senzor. “No jenže můj iPhone teda pořizuje mnohem lepší fotky než Android XY". Jasně. Digitální fotografie dnes není jen o senzoru, na který dopadá světlo. Logicky je i o optice a především o softwaru či hardwaru, který se stará o zpracování snímku. Do hry dokonce vstupuje AI. I proto mohly mít Google Pixel telefony stejně dobré fotky jako většina vlajkových lodí jiných firem, ačkoli uvnitř sloužily 6 (!!!) let staré senzory (IMX386 od … Sony). Jsme ve věku computational photography a je (smutným) faktem, že jsme možná překročili pomyslný práh doby, kdy běžný uživatel nepozná rozdíl mezi fotkou ze smartphonu a fotkou z digitální zrcadlovky. A brzy za ten práh rovnou skočíme, protože kvalitativní rozdíl bude objektivně měřitelný a smartphony jednoduše budou lepší. Právě proto jsem téma soňáckých senzorů v iPhonech otevřel. Ze Sony totiž začínají prosakovat informace o další generaci IMX senzorů, jejichž technologický základ se neobjeví jen v příštím iPhonu, ale i v dalších smartphonech od <vložte název své oblíbené značky>.


Je to zajímavé ze dvou důvodů: Jednak dostáváme obrysy technologie budoucnosti, to si tady nemůžeme nechat ujít; jednak v souvislosti s novými čipy samo Sony začalo tvrdit, že se blíží doba, kdy jejich obrazová kvalita nejen dorovná, ale rovnou předčí kvalitu snímků pořízených DSLR nebo jakýmkoli jiným aparátem s vyměnitelnou optikou. Ještě jednou: Tvrdí to samo Sony. Zlomovým rokem údajně bude 2024. To prezentoval už na začátku letoška Terushi Shimizu, CEO Sony Semiconductor Solutions Corporation, které má v digitálních fotoaparátech ohromný business. Takže je třeba zbystřit. Shimizu naznačuje budoucnost digitální fotografie ve smartphonech v několika zajímavých bodech.

  • V roce 2024 se velikost senzorů ve vlajkových lodích smartphonů zdvojnásobí oproti roku 2019

  • V tom samém roce předčí kvalita fotografií a videí ze smartphonů tu z jakýchkoli jiných digitálních fotoaparátů (pomineme-li velkoformátové), a to jednak přičiněním nových senzorů, jednak přičiněním AI processingu

  • V roce 2030 bude standardem smartphone fotografie mimo jiné zoom skrze překládanou optiku a AI, nebo třeba 8k video se SuperHDR a s vyššími snímkovými frekvencemi



Tuhle evoluci odpálí již zmiňované nové čipy s pozměněnou architekturou CMOS. Přímo Sony je popisuje takto:


Zatímco fotodiody a pixelové tranzistory běžných obrazových snímačů CMOS jsou umístěny na stejném substrátu, nová technologie od Sony odděluje fotodiody a pixelové tranzistory na jeho různých vrstvách. Tato nová architektura přibližně zdvojnásobuje úroveň saturačního signálu ve srovnání s běžnými obrazovými snímači, rozšiřuje dynamický rozsah a snižuje šum, čímž podstatně zlepšuje zobrazovací vlastnosti. Struktura pixelů nové technologie umožní pixelům zachovat nebo zlepšit jejich stávající vlastnosti nejen při současných, ale i menších velikostech."

Lidštinou: Dvojnásobná citlivost na světlo při zachování nižšího šumu, lepší expoziční pružnost, vetší barevná citlivost.



Je mi jasné, že už tady zabrušuju do uber-nerdovského teritoria, takže raději zastavím, abych z toho pak - slovy klasika - nemusel vybrušovat. Navíc jsme si slíbili, že blusletter bude o kratších textech, takže se nebudu dál nechávat unášet a uzavřu to: Jestli žasnete nad fotografickými a video-schopnostmi high-endových telefonů současnosti (já tedy rozhodně), tak věřte, že za dva tři roky dojde k ohromným posunům o dalších několik levelů dále. Jejich společným jmenovatelem bude i u Applu japonské Sony.


 

Titanic ve 4k


Čerstvá rychlovka: Cameron dnes Deadlinu přislíbil únorový kino re-release Titanicu, který za sebou má čerstvou restauraci a 4k remastering. Jednak si tedy katastrofickou romantiku budeme moct znovu užít v kinech (tipuji, že u nás bude i v IMAXu), jednak s vysokou pravděpodobností během léta nebo podzimu dostaneme na Disney+ výsledek onoho remasteringu, tedy Titanic v Ultra HD s HDR přímo do našich obýváků. Na fyzický release také jistě dojde, ale bohužel ne u nás - Disney je znám tím, že v rámci 4k Ultra HD Blu-ray katalogu naprostou většinu trhů ignoruje. Ten náš maličký je samozřejmě mezi nimi. Zajímavé bude sledovat, zda Cameron nechal po vzoru prvního Avatara i Titanic přepočítat do variabilního HFR.


 

Nukleární IMAX Nolan


Před uvedením traileru na Oppenhaimera, který pravděpodobně uvidíte v IMAXu před Avatarem, se objevily první fotky z natáčení Nolanovy očekávané novinky a s nimi pár zajímavých informací.

Třeba že Christopher Nolan pro účely filmu zinscenoval rekonstrukci prvního nukleárního výbuchu pomocí praktických efektů. Neptejte se mě, jak někdo natočí nukleární výbuch bez CGI … od toho je tu Nolan. Každopádně hned na to se objevily první fotky z natáčení těchto výbuchů:



Jde vám z nich hlava kolem? V pořádku. Ve skutečnosti se totiž jedná o umělou inteligencí vytvořené snímky - nějaký srandista naklepal do AI systému jako DALL-E 2 nebo DeepAI zadání ve stylu “IMAX film cameras filming the Atomic Bomb scene on the set of Christopher Nolan's Oppenheimer” a tohle mu vyskočilo. Zato takhle vypadají skutečné snímky z natáčení:



Vévodí jim - nepřekvapivě - IMAX kamery. Christopher Nolan je největší propagátor natáčení na velkoformátový kinofilm. Kdybych to měl zjednodušovat, dalo by se říct, že jeho filmy vypadají tak skvěle a hmatatelně, protože používá výhradně praktické efekty a protože čím dál častěji zapíná místo klasické pětatřicítky velkoformátový IMAX záznam. Jelikož Nolan není troškař, spolu s kameramanem Hoytem Van Hoytemou si nechali pro účely natáčení Oppenhaimera u Kodaku vyvinout nový filmový materiál. Některé části filmu totiž budou černobílé. Běžní filmaři by to dnes řešili tak, že digitální záznam desaturují v postprodukčním softwaru při barevném gradingu. Nolan s Hoytemou? Ti k tomu chtějí vlastní nativně černobílý filmový pás. No a jelikož jsou pro Kodak naprosto klíčovými zákazníky, tamní chemici jim vyhověli. Krom drobností jako prakticky točený nukleární výbuch se tak v další nolanovce můžeme těšit na historicky první IMAX záběry v nativní černobílé.


 

Hořkosladká oslava Warner Bros.: 100. výročí ve znamení škrtů


Warneři příští rok oslaví kulatou stovku. Při té příležitosti studio rozjíždí celoroční plán oslav, který odstartoval už tento týden naprosto parádním výročním sestřihem ukázek z největších a nejvýznamnějších filmů i televizních pořadů studia.



Video je to skvělé a osobně mi při jeho sledování opakovaně naskakuje husina. Zastiňují ho ale businessové problémy, které se poslední roky podepisují i na tvorbě. Miliardové dluhy vedou k občas smutným škrtům a změnám. Výše zmiňovaný Nolan? Když Warneři oznámili, že některé jejich filmy půjdou místo do kin rovnou na HBO Max, raději utekl a Oppenhaimer bude jeho první film pod Universalem. Nedávno oznámený návrat Henryho Cavilla do role Supermana? Zrušen. Spolu s ním to odnese i zbytek DC Comics - nebude Wonder Woman 3, pravděpodobně ani další Black Adam, s Aquamanem se po dvojce také nepočítá. A Batgirl, tu studio těsně před dostřiháním rovnou šouplo do trezoru, odepsalo ji z nákladů a film nikdy nespatří světlo světa. Nebo nejčerstvější zpráva z tohoto týdne: Z HBO Max zmizí Westworld a s vysokou pravděpodobností několik dalších seriálů. Studio chce prodat jejich licence. Není to poprvé, co se zbavuje některých kousků ze své knihovny. Ani naposledy. Ve výše odkazovaném videu tak už teď můžete vidět úryvky z pořadů, které příští rok Warneři nebudou mít na vlastní platformě dostupné. Každopádně je tu i důvod k oslavám. Ke stému výročí totiž Warneři chtějí sáhnout do hlubin katalogu a restaurovat několik zajímavých titulů - a ty uvést na fyzických nosičích i streamovacích platformách.

Z tuctu remasterovaných klasik zatím studio přislíbilo 4k Ultra HD releasy všech pěti Supermanů, Drak přichází s Brucem Lee a Vymítače ďábla. Zda se dočkáme i v Česku vydání na plackách, zatím není jisté, ale na HBO Max se jistě tituly v Ultra HD objeví. Než je Warneři zase smažou.

Nikdo neříkal, že nemůžu končit newsletter blbým fórem!


 

blusletter je týdenní newsletterový formát. Dostávejte ho každou sobotu ráno do e-mailové schránky, stačí se přihlásit k odběru.

 

Diskuze k článkům se na Blu-space přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Blusletter 50/2022".

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page