Obr Dobr měl ambice být dokonalou rodinnou zábavou. Bohužel je Spielbergovým selháním

Auč, tohle se nepovedlo. O to víc, že za výsledkem stojí Steven Spielberg, jehož stále považuji za záruku kvality, na kterou vždy s radostí vyrážím do kina. Tedy pokud zrovna není film nasazený pouze v dabingu - zdravím do Freeman Entertaiment!

Aby bylo jasno, nepatřím do čím dál rychleji rostoucí skupiny "Spielberg-haters", kteří režisérovy srdcovky jako Lincoln nebo Válečný kůň označují za díla starého senila, jenž ztrácí filmařskou šťávu. Oba snímky považuji v jejich kategoriích za vynikající a oba jsem viděl dost možná vícekrát než prvního Indiana Jonese. Proto mě mrzí, že tentokrát půjdu s davem a budu sdílet divácké rozpaky.

​Úvod Obra Dobra přitom působí slibně. Kaminského kamera je jako vždy impozantní, když si vychutnává dlouhé nájezdy na typické spielberg faces, průlety digitálním prostorem, anebo změny perspektivy. Přesně, jak to máme od dlouholetých filmařských parťáků rádi. Dokonce i atmosféra je patřičně hutná a úvodní hrátky na schovávanou ve stínech dokáží obratem vykouzlit úsměv na tváři. Prostě hračička Steven v plné parádě.

Jenže pak dojde na únos do obřího světa a film začne navzdory krásným obrázkům drhnout. Nemyslím teď použití grotesky jako humorného prostředku. To mi naopak přišlo velmi osvěžující, včetně mnohými nenáviděného prdícího humoru, jenž mi zrovna v případě obrů a posléze i královského dvora přišel vcelku adekvátní.

Potíž je ve zvolené cílovce. Spielberg chtěl natočit rozkošný rodinný film, jenž si užije celá rodina. Jenže ve výsledku natočil dobrodružství, které si zřejmě neužije vůbec nikdo. Ačkoli bych rád věřil, že rozvláčné tempo bylo tvůrčím záměrem, obávám se při pohledu na zbytek Spielbergovy kariéry, že v úvodním studiovém pitchi nestálo "unudíme děcka k smrti hromadou dialogů a nulovou porcí akce, a dospělé povrchní báchorkou roztaženou na dvě hodiny".

Mnohé měla možná vyvážit technická stránka filmu, jenže tady Spielberg selhává asi nejvíc, když kombinace živého herce, digitálního prostředí a počítači vygenerovaného hereckého partnera zkrátka nepůsobí životně, nýbrž jako dokonalá ukázka zemeckisovského uncanny valley.

Mark Rylance může koulet očima jak chce a předvádět další ze svých zdařilých výkonů, z nichž prýští charisma i dobráctví. Jenže k čemu je to dobré, když jeho CGI obrovi nevěřím, že je skutečně živý a že s ním malé děvčátko přichází do interakce. A to samotný Obr Dobr působí ze všech obrů ještě nejvěrohodněji. Zbytek už je kvalitativně čistě z ranku Jacka a obrů, kde ale digitální postavy tvořily pouze kulisu pro ústřední romanci a film na nich tolik nestál.

Pravda, děcka zřejmě nedokonalé CGI postavy do očí tolik nepraští. Na to vypadá Rylanceův obr místy skutečně impozantně. Odměnou je však ukolébá k dějové výplni zcela neadekvátní stopáž, jež v kombinaci s rozvláčným tempem a přímočarou moralizující zápletkou dokáže zlikvidovat i mnohem méně hyperaktivního diváka.

Nutno ovšem uznat, že zážitku na Blu-ray příliš nepomáhá ani mizerný přepis, jenž je dalším z produktů "nezávislé" sekce tuzemského Magic Boxu (Disney film distribuuje pouze na americkém trhu, bohužel).

Co to znamená? Méně ostrý obraz a s ním spojenou ztrátu detailů. Ale především téměř absolutní ztrátu černé, banding, bídnou stínokresbu, jež je nahrazena sléváním ploch, a samozřejmě hlavně v akci velmi viditelnou kompresi, kdy disk očividně nestíhá zpracovávat informace a udýchaně rotuje v přehrávači.

U Obra Dobra je situace ještě o fous horší než u nedávného Nerve: Hra o život, protože digitální kompozice a Kaminského pohyblivá kamera nedávají disku žádnou možnost jednotlivé vady skrýt a vyžadují enormní porci prostoru v datovém toku. Vše je zkrátka na očích a pohled to rozhodně není pěkný, což slušný a dynamický zvukový doprovod v DTS-HD MA 5.1 (ano, oproti US verzi nás obrali opět o dva kanály) bohužel nezachrání. A bonusy? Žádné. Oproti zahraničí však přicházíme jen o 30 minut materiálů, které prý beztak nejsou bůhvíjaké, takže alespoň někde plakat vyloženě nemusíme.