Underworld si nechává otevřená vrátka pro další díly. Sérii ale došel dech

Když si v roce 2003 Len Wiseman splnil erotický sen a obsadil svou ženu do hlavní role Underworldu, filmu, kde hlavní hrdinka pobíhá výhradně v latexovém oblečku s korzetem, vlastně jsme mu to nemohli zazlívat. Byla to hloupoučká podívaná pro teenagery, v níž křivky Kate Beckinsale vzbuzovaly více vzrušení než celá zápletka a akční finále dohromady. Ale byl to jeden z těch slabších hollywoodských kousků, které si navzdory sporným kvalitám našly své publikum. Underworld vlastně vyplnil díru na trhu. Od té doby co tři roky přicházejí další části, jejichž kvalita má sestupnou tendenci. Možná je namístě přemýšlet, zda by Krvavé války neměly být poslední.

Jeden z problémů Underworldu jakožto série tkví v tom, že se pokouší vybudovat filmový vesmír na příliš vratkých základech. Představuje nám svět upírů a lykanů, tedy vlkodlaků s rádoby cool názvem, ale místo budování rozsáhlé mytologie ji konstruuje pouze kolem hlavní hrdinky Seleny, a to vyloženě naoko. Bylo to zjevné hned v prvním dílu a žádný z filmařů, kteří se Underworldu chopili, s tím nic neudělali. Místo rozsáhlého světa a spletitých vztahů se proto musíme smířit s odvěkým konfliktem, jenž se prostě děje, a s ústřední postavou s tváří Kate Beckinsale, která v tom všem plave a je středobodem fiktivního univerza. Nabízí se paralela s Twilightem. Když řeknu, že jsou obě série o tom samém, nebudu vlastně přehánět. Ta starší se jen pokouší o více fantastickou stylizaci, což se jí ne vždy daří.

Tuzemští diváci by mohli právě se stylizací posledního dílu mít opravdové problémy. Krvavé války totiž vznikaly z valné části v Česku, a tak na pozadí prosťoučkého příběhu o - ehm - válce mezi lykany a upíry a o tom, jak by ji mohla Selena ukončit, vystrkují růžky pražské reálie, nebo třeba zámek Hluboká (a čeští herci). Nerozporuji, že se obojí do tohoto vesmíru hodí (a je vlastně škoda, že pro dobro konzistence výpravy nevznikaly v Praze i všechny předchozí díly), nicméně český divák má tu smůlu, že ho mohou provařená místa vytrhnout z už tak slabě konstruovaného fantasy světa.

Ale kdyby něco takového byl jediný problém Underworldu, mohli by si producenti mnout ruce. Anna Foerster, vycvičená z režie televizních seriálů a z kameramanské práce pro Rolanda Emmericha (Anonym, Útok na Bílý dům), ve svém prvním filmovém zářezu bohužel jen potvrdila, že ne každá cesta zpoza televizních kamer by měla vést za ty filmové, a když už, tak ne do režisérské sesle. Z posledního Underworldu vyždímala pouze rutinně vypadající produkci, která nemá co nabídnout ani po umělecké stránce, ani po stránce příběhu, ani co do akce, které vedle audiovizuální sterility ubližují slabé digitální efekty a fakt, že je nechtěně úsměvná.

Krvavé války skutečně vypadají jako televizní seriál, a tak se nabízí, jestli by Underworldu neprospěl spíš přesun na obrazovky. Dějové linii by slušela spíše společnost teenagerských vztahovek ze CW (jako například Upíří deníky). To o Underworldu vypovídá vše, co se snažím recenzí sdělit. A sice že krom neustále se opakujících motivů války a různých variací na příběh o Romeovi a Julii s tesáky, nemá žádný z filmů co nabídnout, ba co hůř, ani nevykazují známky ambicí něco s tím dělat. V paměti tak zůstane jen vzpomínka na tmavě modré filtry a tvář a postavu Kate Beckinsale, které snad ta upíří krev v žilách opravdu koluje. Protože za čtrnáct let zestárla maximálně o tři plastické operace.

Film je dostupný hned ve čtyřech různých edicích. Vedle Blu-raye ve 2D si můžete pořídit i 3D verzi, případně steelbook. Early adopters si pak mohou zvolit Ultra HD Blu-ray edici - film byl masterovaný ve 4k. Pro účely recenze jsem sledoval 2D Blu-ray.

Přepis to samozřejmě nemá jednoduché, protože pracuje především s hlubokými šedými tóny a s minimálními jasovými gradacemi - většina filmu se odehrává buď v noci, nebo v potemnělých místnostech. A musí se nechat, že svou práci z čistě technického hlediska odvádí výborně, protože se vyhýbá kompresním vadám jako upír česneku. V mnohém mu to ulehčuje samotný zdrojový materiál. Underworld vznikal na Red Weapon Dragon kamery (v 6k!) a jejich moderní čipy dovedly scény zaznamenat bez jediné známky barevného šumu - a když už se objevil, cestou na finální master byl postprodukčně odstraněn. Díky tomu jsme dostali obraz čistý jako dětská prdelka. Není vyloženě oslňující, ale s ostrostí a tím pádem i s detaily pracuje obstojně.

Jestli bych si měl na něco stěžovat, tak na droboulinké výkyvy kontrastu mezi některými scénami a s nimi spojené nekonzistentní barevné podání - modré filtry občas tíhnou ke studenějším barvám, jindy se obraz desaturací blíží spíše černobílé. Disk za to nemůže, tohle je otázka práce kamery a barevného gradingu. Ve 2D verzi se černá vyhýbá těm nejnižším tónům, navíc se trochu slévá. Není důvod domnívat se, že se nejedná o umělecký záměr, takže to těžko vyčítat Blučku. To si zaslouží za skálopevnou prezentaci téměř absolutní hodnocení. Problém je, že Krvavé války zjevně už na masteru nevypadaly moc dobře.

Zatímco Ultra HD Blu-ray dostal zvukovou stopu v Dolby Atmos, my - spodina s pouhými Blu-ray přehrávači - se musíme smířit s šestikanálovým DTS-HD MA. To je po technické stránce také výborné a jelikož Underworld značně protěžuje surroundy, docela i zábavné. Stejně jako je ale obrazový přepis skoro bezchybný, ale prezentovaný materiál má mezery, i u technicky kvalitního zvuku s výbornou dynamikou mám drobné výhrady k samotnému obsahu: Osobně mi zvlášť efekty v surroundech připadaly jako nenápadité slátaniny všemožných pazvuků, které vznikly někde na koleni a neskrývá se za nimi promyšlená práce. Více než sofistikovaný zvukový mix Underworld evokuje práci člověka, který se doslova utrhl ze řetězu. Jak říkám, je to svým způsobem zábava, ale já si pod kvalitním zvukovým mixem představuji něco jiného.

Bonusové materiály (bez českých titulků) vás zabaví na půl hodiny, věnovat se jim ale nemá smysl. Tedy ne všem. Stará a nová krev, Probuzené zlo i Selena a její vývoj jsou jen představovačky a tlachání o postavách. Snad jen vývoj hlavní hrdinky má smysl pro někoho, kdo už si nepamatuje události předchozích dílů. Alespoň trochu zajímavý je dvanáctiminutový Vznik Krvavých válek, kde v rozhovorech o natáčecích lokacích, kulisách a kostýmech postřehnete českou stopu. To je ale vše.