I pitomost může být zábavná. Meg to dokazuje

Občas je filmová matematika skutečně jednoduchá. Pokud sečtete mega žraloky s Jasonem Stathamem a vynásobíte je čínskou koprodukcí, zákonitě musí být výsledkem ujetá podívaná, která se nebude brát vážně a díky tomu bude mít povolené otěže zábavy. Což je výhra pro všechny strany: Filmaři si nemusejí lámat hlavu se zbytečnostmi jako příběh nebo logika, diváci se zase mohou spolehnout na esenci blockbusterové zábavy, typ filmu, u kterého lze beztrestně vypnout veškeré mozkové funkce. Je to pitomost? Rozhodně. Je to špatný film? Docela jo. Ale pobavíte se u něj? Pokud k němu přistoupíte se znalostí výše zmíněného, měli byste.

Meg: Monstrum z hlubin (Blu-ray)

Meg je příběhem dvou přírodních úkazů. Obřího žraloka, který tisíce let žil pod jakýmsi falešným dnem oceánu, odkud uplaval poté, co podmořská expedice tenkou krustu narušila. A postavou Jasona Stathama. Nejlepší záchranář vesmíru nemá problém operovat v jakékoli hloubce, takže je ideálním adeptem jak na vyproštění týmu, který pod onou krustou uvízl, tak na následný lov monstra. Asi nikoho nepřekvapí, že film skončí pouhý krůček od toho, aby si to Statham rozdal s obřím žralokem v pěstním souboji.

Meg: Monstrum z hlubin (Blu-ray)

Dobrá zpráva je, že přes veškerou pitomost, otřesné postavy a téměř neposlouchatelné dialogy je Meg zábavný. Umí totiž dávkovat akční scény tak, aby přicházely s železnou pravidelností a rozbíjely i pouhé náznaky nudy. Ostatně Jon Turteltaub není začátečník a moc dobře ví, jak točit neúnavné blockbustery. Akce je to tedy nejen ujetá, ona místy dokáže být i trochu napínavá, například když tým poprvé nahání Megalodona na širém moři. Ve chvíli, kdy Statham heroicky skáče do vody, aby zachránil sličnou kolegyni, budete mít chuť hýknout nadšením podobně jako jeden z hlavních hrdinů. Což je mimochodem další zábavný prvek: Film se bere tak málo vážně, že i v nejvypjatějších situacích si postavy navzájem fandí, jako by sledovaly videohru a nic jim ve skutečnosti nehrozilo.

Meg na Blu-shop.cz

Koupí Blu-ray Meg: Monstrum z hlubin na Blu-shopu podporujete vznik podobných textů.

Ve světle toho všeho je škoda, že se tvůrci neodvážili zajít dále. Když už pitomost, tak pořádná. Krátce před premiérou internetem kolovaly zvěsti, že původně byl Meg podstatně krvavější a vyřádil se hlavně v „požíracích scénách“. Právě ty ve filmu nezávisle na pravdivosti těchto drbů zoufale chybí. Je to film o obřím žralokovi. Co jiného by měl dělat, než lovit lidi na plážích a v 3D vyskakovat z krvavých lázní, že? Studio ale na eRkovou hru nepřistoupilo, a tak Meg působí okleštěně. Z každé akční sekvence – z té finální obzvlášť – se dá vycítit, že ji tvůrci původně zamýšleli ještě ambicióznější, tedy minimálně po stránce filmového masakru. Případně se mohlo zajít ještě dále a vyzobat z knižní předlohy (ano …) nějaká ta monstra navíc.

Meg: Monstrum z hlubin (Blu-ray)

I tak se ale z námětu, jehož elevator pitch musel znít naprosto otřesně, vyklubala fajn podívaná. Hollywood je dneska tak přesycený komiksovými adaptacemi, kde je možné i nemožné, že divákům narostla hroší kůže a jsou vůči pitomostem značně imunní. Je proto dobře, že přišel někdo s láskou ke campy filmům jako Sharknado nebo Hadi v letadle a v rámci mantinelů mainstreamu ji přetavil v jízdu na horské dráze, kde se ulítlost bere za součást plánu, ne vedlejší efekt.

Meg: Monstrum z hlubin (Blu-ray)

Ve verzi pro domácí kina vypadá Meg otřesně. Problémy vznikly už na úrovni zdrojového materiálu, takže těžko osočovat technicky solidní přepis. Blu-ray po stránce komprese klopýtá pouze v některých podmořských záběrech, kde mu kazí reputaci ošklivý banding. Jinak nabízí skvělou ostrost, kresbu, barevný přenos, prostě všechno, co od současného releasu očekáváme. Video navíc doplňuje více než solidní zvuková stopa. Kde je tedy problém? Těžko říct proč, ale kameraman Tom Stern natočil Mega po technické stránce značně odbytě.

Možná se to dá označit za umělecký záměr, ale pokud, tak je nečitelný: Film není ani v rámci jednotlivých scén schopen udržet stejnou barevnou teplotu, kolísá mu kontrast, mění se mu stínokresba i reprodukce highlightů, některé záběry jsou zanesené barevným šumem, jiné jsou ho prosté, kameraman si neuhlídal ani podání pleťovek … je to jak na houpačce. Mega jsem viděl v IMAXu, kde problémy byly zřetelné, Blu-ray je ale logicky akcentuje (Ultra HD Blu-ray bude zřejmě mít podobný problém, tuto verzi jsem ale neviděl). Podoba Monstra z hlubin je proto nekonzistentní a připomíná nepovedené středoškolské cvičení. Je to škoda, protože když se okolnosti sejdou, umí film vypadat nádherně, Blu-ray tím pádem jakbysmet. Ale klidně o záběr později se může jeho podoba náhle změnit, jako by střihač divákovi podsunul úplně jiný celovečerák. Hlavně nazelenalý grading některých exteriérů umí nadělat paseku. Nevybavuji si film, natož mainstreamový, který by vypadal tak technicky schizofrenně a nedomrle.

Meg: Monstrum z hlubin (Blu-ray)

Bonusy jsou hodně fajn. Téměř čtvrthodinové making-of nabízí kopu záběrů z natáčení a přiznává, že si tvůrci museli ve velkém pomáhat green screenem. Sice se po chvilce oposlouchá neustálé opakování toho, jak se všichni měli rádi a jak se úžasně bavili, ale za ty behind the scenes záběry to stojí přetrpět. Desetiminutovka o vzniku netvora je rovnou výborná, protože popisuje kreativní myšlení za designem Monstra z hlubin a opírá ho o kopu trikových pre-vizualizací. Dvouminutovka o Novém Zélendu už je pouhý štěk, dost možná i smluvní. Dohromady je to ale na takový film ideální dávka bonusů – i když bych samozřejmě uvítal, kdyby například dokumenty přiznaly onu údajnou eRkovou verzi a nabídly z ní alespoň ochutnávku. Člověk nemůže dostat všechno.