Please reload

Kořist odrazuje dětinským námětem, ale nabízí výbornou a napínavou podívanou

Nenechte se odradit názvem nebo námětem, který připomíná direct-to-video filmy z přelomu minulé dekády. Jasně, když se řekne „hurikán a aligátoři“, člověku vyvstanou na paměti pecky od Asylum Pictures jako Sharknado, Mega Shark vs. Crocosaurus, nebo třeba Snakes on a Train, od kterých je to jenom kousek k opravdovým skvostům z ranku Titanicu II a Transmorphers (ano, obojí existuje). Kořist skutečně působí jako film, který nepatří do své doby a už vůbec nemá co dělat v mainstreamu. Jenže o to je zábavnější. Na rozdíl od výše jmenovaných nepůsobí stupidně, což je vzhledem k tomu, že vypráví o aligátorech, terorizujících rodinu uvízlou během hurikánu ve vlastním domě, docela obdivuhodné. Navíc Alexandre Aja je na podobné horory expert (Hory mají oči, Piraňa 3D, Noc s nabroušenou břitvou) a spolupráce s produkci zaštiťujícím Samem Raimim ho přivedla k jeho zatím nejlepšímu filmu. Co se tedy na první pohled jeví jako průšvih, který by si neměl zasloužit pozornost, se ukazuje jako skvělá zábava a vlastně docela ojedinělá událost. Nenechte si ji ujít. Podobné žánrovky už totiž nevznikají.

 

 

Ne nadarmo Ajovu novinku označil za jeden ze svých nejoblíbenějších filmů roku i Quentin Tarantino. Převážně ve sklepení domu se odehrávající survival thriller má přesně ty ingredience, které člověk u Tarantinových oblíbených fláků tak nějak předpokládá: Pečlivě budované napětí, zdravé množství brutality, na hranici bizarnosti přešlapující scény, které ale jakýmsi zázrakem v rámci celku fungují, pocit zadostiučinění z vývoje a hlavní hrdinku, která nakope řiť aligátorovi. Dělat ještě Tarantino ve videopůjčovně, cpal by Kořist každému. I lidem, kteří si přišli pro Lvího krále. Tuplem těm, kteří by přišli pro jeho loňský remake.

 

Já bych mu v tom fandil. Aja natočil nástup hurikánu nad Floridou přesvědčivěji než kdejaké apokalyptické velkofilmy. S digitálními aligátory jakožto tichou a často neviditelnou hrozbou pracuje tak zručně, že žádný z krvavých útoků nepůsobí trapně – obdivuhodný výkon, vezmete-li v potaz, že tu tihle hladoví plazi proskakují okny. Svíjivou atmosféru udržuje - stejně jako napětí - prakticky po celý film a nekazí mu to ani tu a tam přihlouplá rozhodnutí hlavní hrdinky. Ta už jsou beztak neodbytnou součástí hororů. A asi na pěti místech jsou tak dobré lekačky, že jsem sebou nekontrolovaně škubnul. Aja k nim totiž přistupuje bez očividné gradace, takže je opravdu nečekáte. Na otázku, zda člověk ke spokojenosti u filmu s podobnou premisou vůbec potřebuje více, si odpovím za všechny: Nepotřebuje.

 

 

Samozřejmě by se dalo argumentovat mnoha nedostatky. Například že digitální efekty často nejsou úplně stoprocentní – přesto si myslím, že jsou vzhledem k rozpočtu více než solidní. Nebo že celý set-up zápletky (otec uvízne ve sklepení, dcera za ním jede během hurikánu, najednou je všude aligátorů jak v zoologické …) působí neorganicky. Že některé prvky smrdí na sto honů spálenou gumou od těch scenáristických kliček, které museli tvůrci při korigování děje uřídit: Ve sklepení domu je spletitý labyrint trubek, které nedovolí aligátorům postup ke kořisti a umožňuje honičku na pár metrech čtverečních. Hlavní hrdinka je závodní plavkyně, takže když se to hodí, aligátorům uplave. Nad některými jejími rozhodnutími člověk opravdu kroutí hlavou. Do sklepení domu vede otevřená stoka kanalizace, kudy aligátoři připlouvají. A tak podobně. Navíc hovořit v souvislosti s tolika nedostatky o dobrém filmu by se mohlo zdát jako protimluv. Ale ono je to jedno.

 

Kořist je totiž především dobrá zábava. Napínavá, sympatická, přímočará, vizuálně atraktivní. Aja si je moc dobře vědom svých i scenáristických limitů a užívá si to, na čem vybudoval kariéru solidního hororového tvůrce: Na hutné atmosféře, která funguje i v kontrastu s groteskně dětinským námětem. Pokud jste ochotni a schopni přistoupit na to samé, docela jistě si Kořist užijete. Osobně na ni po pár dnech vzpomínám jako na jedno z milých překvapení, kterých bohužel minulý rok bylo zoufale málo.

Koupí filmu Kořist na Blu-shop.cz podpoříte vznik textů na Blu-space.cz. Děkujeme! 

 

Než se dostaneme k technické stránce disku, dovolím si vyzdvihnout přítomnost půlhodinového making-of, které je nabité zajímavými informacemi. Vedle něj se nacházejí ještě animovaný alternativní začátek, vystřižené a prodloužené scény, nebo třeba rozbory VFX. Všechno materiály, díky kterým se investice do Blučka vyloženě vyplatí.

 

Film nemá kdovíjak oslnivý zvukový mix. Jeho slabá místa se na osmikanálové stopě projevují především v tu a tam horší srozumitelnosti dialogů. Naštěstí je kompenzují zábavné pasáže, které se nebojí šimrat zadní kanály – ať už jsou to vichřice a déšť, odrazy zvuků pod vodou, nebo zvuky starého domu, kroutícího se pod náporem hurikánu. Navíc venkovní „bouřkové pasáže“ jsou skutečně hutné. Mám ale raději otevřenější zvukové stopy, které mají prostorné zvukové pole se smyslem pro detail. Mix Kořisti, ačkoli je zábavný, působí sevřeně a za jinými žánrovými příbuznými trochu klopýtá.

 

Obrazový přepis se ale povedl náramně. Kořisti by slušelo Ultra HDčko, tedy hlavně hlavně HDRko, neboť se značná část filmu odehrává v přítmí sklepení, kam zvenčí prosvítají skrze malé okenní otvory paprsky silného denního světla. Kamera se s tím pere překvapivě obstojně: Drží stabilně kvalitní černou (i když s trochu váznoucí stínokresbou, ale to ničemu neškodí) a ačkoli udržuje nízký jas v předních plánech scény, v těch zadních dovede správně exponovat průhledy do exteriérů. To vše za podpory velmi silného kontrastu a bez potřeby obraz expozičně žehlit jakýmkoli směrem. Vzniká tak velice realistický a trojrozměrný obrázek, se kterým se SDRko standardní Blu-ray edice (ke škodě všech nevyšel Ultra HD Blu-ray ani v zahraničí) vypořádalo vskutku obstojně: V highlightech se ztrácí naprosté minimum obrazových informací, ve stínech jakbysmet. Kořist dostává Blu-ray do svízelných situací právě kombinováním obou jasových extrémů, disk se ale nenechává vyvést z míry a drží si perfektní definici objektů i v těch nejtemnějších pasážích. Že obraz pokouší limity SDR prezentace, je poznat pouze díky mírnému barevnému šumu, který je ale zpozorovatelný pouze při bližším zkoumání a v pohybu ho člověk nevnímá.

 

 

Barevná reprodukce je solidní. Film je desaturovaný a tíhne ke studeným tónům, což podle mého trochu ubližuje pleťovkám právě v temných pasážích. To je však něco, s čím by se pravděpodobně vypořádal právě až Ultra HD Blu-ray. Starší formát k tomu nemá dostatečnou bitovou hloubku. Co je obdivuhodné, přes technickou náročnost většiny záběrů jsem nezpozoroval žádné kompresní nedostatky. Snad až na dva tři podvodní záběry, kde lze postřehnout drobný banding. Každopádně Kořist dorazila na Blu-ray se špičkovým přepisem, který těží z možností formátu maximum a vypadá při tom parádně.

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
jo4.png
toit4.png
ada4.png
sneznykluk4f.png
anca.png
andel.png

Přidejte komentář!