Mizerové navždy na 4k Ultra HD Blu-ray jsou HDR demo disk

Podivuhodný rok 2020 tomu tak chtěl, že ačkoli v původních plánech na jarní a letní sezónu byly velkofilmy jako Tiché místo II, Black Widow, Free Guy, Krotitelé duchů: Odkaz, Duna, Expedice: Džungle, Kingsman: První mise, Mimoni: Padouch přichází, Morbius, Není čas zemřít, Duše, Top Gun: Maverick, nebo třeba Wonder Woman 1984, nakonec jsou jedním z mála z těch, které to na stříbrná plátna dotáhly, třetí Mizerové. Nejen to. Pokud vynecháme čínské The Eight Hundred, které dominovalo výhradně na asijském trhu, jsou Mizerové navždy také nejvýdělečnějším filmem roku, což je při globálních tržbách 424 milionů dolarů skutečně kuriózní situace. Díky viru a jeho dopadu na filmový průmysl se jedná také o jeden z mála novinkových titulů, které v roce 2020 vyšly na 4k Ultra HD Blu-ray. Pomineme-li totiž katalogovou nabídku, vedle soňácké akčňárny se letos na český UHD trh podívaly pouze filmy z roku 2019 (Joker, Terminátor: Temný osud, Doktor Spánek, Le Mans ´66, Jumanji: Další level) a z ryze letošních novinek jsme dostali pouze Birds of Prey, Dolittle, Ježek Sonic a Neviditelný. To je sakra málo.

Mizerové navždy

Jako by těch distribučních kotrmelců nebylo dost, Mizerové navždy jsou ještě k tomu jedním z posledních filmů, které tu na fyzickém nosiči vydal Bontonfilm. Distributor totiž s první vlnou koronakrize ukončil svou činnost na poli distribuce fyzických nosičů domácí zábavy. Bad Boys For Life byl jedním z posledních releasů, které připravil, a to v omezeném množství kopií, jež logicky nelze z tuzemských zdrojů doplnit. No a pokud ani to k auře výjimečnosti třetích Mizerů nestačí, jedná se vedle Zombielandu a Jumanji teprve o třetí a s vysokou pravděpodobností i poslední tuzemský UHDBD s cejchem IMAX Enhanced. IE je totiž (zatím) pouze soňáckou záležitostí a licenci tohoto studia u nás po Bontonfilmu nikdo nepřevzal (resp. ona zůstává u BF, které pokračuje na VoD platformách, ale placky od nich čekat nelze).

IMAX not-so-Enhanced

(Poznámka: Jelikož mívám tendence rozepisovat se o naprosto nesouvisejících "podtématech", v následujících řádcích píšu výhradně o IMAX Enhanced. Pokud vás zajímá jen přepis Mizerů a jeho kvality, odscrollujte si k dalšímu nadpisu)

Nad IMAX Enhanced se hned na začátku pozastavíme. Popravdě jsem k této marketingové vějičce značně skeptický. IMAX slibuje, že přepisy s tímto štítkem (vedle UHDBD je najdete na některých zahraničních streamovacích službách) přinesou do obýváků prémiový zážitek, jak ho známe z IMAX kin.

Jenže IMAX je hlavně o velikosti projekce a objemu zvuku - ani jedno doma ještě nějakou chvilku replikovatelné nebude. V případě jejich nativní tvorby, tedy té točené na 70 mm, se prémiovost skýtá ještě v nadstandardním rozlišení a vertikálně otevřenějším poměru stran. Jenže na IMAX kamery točí jen Nolan a dokumentaristé. Z “imaxovských schopností”, které lze replikovat na širší katalog, tak zbývá pouze jejich proprietární technologie s názvem DMR.

DMR (Digital Media Remastering) IMAX používá k upsamplování a dalším postprodukčním úpravám filmů, které sice pro IMAX nebyly točeny, nicméně tu mají být promítány. Aby totiž takový film z klasického 35 mm nebo 2k zdroje “ustál” velkoformátovou projekci, nelze ho jen “zvětšit”.

V případě blowupu z analogu by došlo k dramatickému zvýraznění zrna nebo drobných vad. V případě digitální projekce by pak sice nemuselo zákonitě dojít k upsamplování (většina digitálních IMAX projektorů operuje ve 2k), ale fyzické zvětšení projekční plochy by logicky také odhalilo vady, které by při standardním promítání vidět nebyly, jmenovitě hlavně šum. V IMAXu proto přišli s DMR, s nímž každý film před tím, než ho pustí do svých mega sálů, dodatečně upraví všemožnými udělátky: Vedle zvětšování / upsamplování to určitě budou přinejmenším softwarová doostřování a aplikace DNR (Digital Noise Reduction). Součástí algoritmů DMR samozřejmě bude spousta dalších prvků (například dodatečná práce s jasovými rozsahy a barevnou paletou), ale IMAX je logicky drží pod pokličkou. Jedná se o jejich vlastní recepturu, kterou napříč lety zdokonalovali. Nyní jsou si s jejími schopnostmi natolik jistí, že ji jsou ochotni vypustit do světa v podobě IMAX Enhanced certifikace: Tituly, které tuhle nálepku dostanou, před uvedením na disk nebo na VoD služby projdou právě tímto obraz (a zvuk) upravujícím filtrem, i když samozřejmě trochu alternovaným oproti jeho “kino-sourozenci”.

Mizerové navždy

To ještě není všechno. Aby se na IMAX značce daly nějak rejžovat peníze, musejí IMAX certifikaci krom obsahu obdržet jednotlivé hardwarové komponenty reprodukčního řetězce. Jmenovitě televizory a AV receivery.

Pravděpodobně bych tu mohl pokračovat dalších pět normostran o tom, jak celá tahle sranda funguje ve výrobní fázi a jak se s ní pak porvat doma. Jenže tohle neměl být text o IMAX Enhanced, a tak než se zase sám zamotám do zbytečně dlouhých elaborátů, které s tématem téměř nesouvisí, odkážu vás na Blu-shop, kde jsem IMAX Enhanced sumarizoval bodově a srozumitelně v subkategorii, do které teď paradoxně žádné tituly nebudou přibývat.

V kontextu třetích Mizerů o IMAX Enhanced mluvím z toho důvodu, že na nich jednoduše nevidím žádný přínos IE nálepky. Ne, nemám IMAX Enhanced televizor (ten ale pro viditelnost úprav není potřeba, IE by u takového pouze zapnula IE mód, tedy odlišný obrazový režim televizoru) a ne, nemám IE receiver (opět ale platí, že IE by u něho pouze spustilo odpovídající režim; DTS:X stopa je v základu standardně “dtsxoidní” i bez toho). Po obrazové stránce je prostě přepis stále stejný, ať už ho spustíte na jakémkoli displeji, IMAX nálepka nebo ne.

Nenaznačuji tím, že by Mizerové vypadali špatně. Je to samozřejmě naopak, proto se o nich bavíme. Ale kvalitativně jejich přepis až na využití HDRka nikterak nevybočuje z řady předchozích přepisů od Sony, které jsou už od samotného počátku UHDBD formátu zpravidla skvostné jak u novinek, tak u katalogovek. Nabízí se tedy dotaz, nakolik má smysl se IMAX fičurou zabývat, a to nejen aktuálně, kdy pod její záštitou stejně vychází minimum titulů, ale i v budoucnu, kdy by člověk mohl IMAX Enhanced branding například brát v potaz při nákupu nového hardwaru. Je to jen můj osobní názor, ale nedoporučoval bych to. Některé marketingové čáry-máry je lepší ignorovat.

Ještě než se dostanu k tomu, proč jsme se tu sešli, připomenu, že IMAX Enhanced program nemá nic společného s poměrem stran toho kterého filmu. Respektive může mít v minimu případů - například poslední Spider-Man byl na zahraniční VoD službě Fandango Now, která se IE nálepkování jako jedna z mála upsala, v některých scénách exkluzivně prezentovaný v 16:9 místo klasické 2,40:1 “nudle”. Avšak většinou - a ano, bavíme se především o Christopheru Nolanovi - je volba poměru stran nebo jeho variování předmětem tvůrčího rozhodnutí, ne toho, pod jakou nálepkou je film distribuován. Pokud tedy někdo film natočí ve 2.40:1, neobjeví se nějakým zázrakem na disku nebo streamu v 1.78:1 jen kvůli IMAX Enhanced nálepce. To jsou prostě odlišné produkty, jiné části celého distribučního procesu. Zpravidla na sebe nenavazují.

Mizerové navždy

Pojďme na ty Mizery. Jak jsem už naznačil, třetí společné dobrodružství Willa Smithe a Martina Lawrence vypadá jako většina titulů z produkce studia Sony: Výborně.

Mizerové navždy nabízejí Ultra HD a HDR demo materiál

V Sony vždycky věděli, za jaké nitky tahat, aby dosahovali skvělých výsledků u DVD přepisů, u Blu-ray, i u 4k Ultra HD Blu-ray. Je to samozřejmě o celé produkci a postprodukci, ne jen o posledním kroku v podobě encodu videa pro domácí kina. Ne nadarmo to bylo Sony, které jako první studio začalo ve velkém tlačit na kompletní 4k řetězec od kamer po mastering. Se 4k a Ultra HD prostě mají nejvíce zkušeností a z majors ho dělají asi nejpoctivěji. Jejich přepisy z analogových materiálů díky tomu disponují špičkovou ostrostí a drobnokresbou, definicí zrna i neprůstřelnou prací s kompresí. Přepisy digitální produkce k tomu všemu přidávají pevnou kontrolu šumu. Na třetích Mizerech se všechny tyto kvality (samozřejmě krom práce se zrnem) scházejí na videoprezentaci, která se v některých sekvencích přibližuje vizuálním orgiím. Zaplesá nad nimi srdíčko běžného nadšence i videofila, vypadají totiž skvostně a jsou prezentovány v technicky perfektním balení.

Koupí filmu Mizerové navždy na Blu-shop.cz podporujete vznik zdejších textů. Děkuji!

Říkali jsme si o dobrém základu a Mizerové ho mají: Vznikali optikou digitálních kamer Red Monstro, Sony CineAlta Venice, Blackmagic Cinema Camera, Arri Alexa Mini a Arri Alexa SXT. Postprodukce hrubých materiálů, jejichž rozlišení se pohybovalo od 2,8k po 4k, se sice zastavila na 2k, měli byste ale problém to poznat. Bad Boys For Life totiž disponují špičkovou a perfektně ostrou kresbou s ohromným smyslem pro detail. Kdybyste netušili o jejich 2k masteringu, stěží byste byli schopni určit, že se nejedná o nativní 4k. Nutno navíc dodat, že celý film je v tomto ohledu obdivuhodně konzistentní. Je mu jedno, zda se jedná o celek, detail, denní světlo, umělé světlo, noční scénu, statický záběr, nebo prudký pohyb, obrazová složka podává po stránce kresby stále stejně dobré výkony. Ultra HD přepis je pak díky skvělé práci s HEVC kodekem prezentuje v oku lahodící podobě: Díky absenci jakýchkoli kompresních artefaktů video vypadá, jako by žádnou kompresí vlastně neprošlo. Bravo, Sony, bravo!

Jestli se někde mohlo projevit ono imaxovské DMR, pak v eliminaci šumu. Samozřejmě se velmi těžko odhaduje, zda se to tvůrcům povedlo i mimo mantinely IMAX prezentace (“bohužel” jsem film viděl pouze v IMAXu a následně na tomto imaxovském disku), nebo je to skutečně výsledkem pokročilých filtrů z dílny IMAXu, nicméně obraz třetích Mizerů je prostý barevného i monochromatického šumu. Což je obdivuhodný výkon především s přihlédnutím k faktu, že velká část filmu se odehrává v nočních scénách nebo v potemnělých kulisách. Známky DNR (tedy Digital Noise Reduction, neplést s DMR), které se projevuje “zvoskovatělou” kresbou, byste přitom hledali marně.

Pojďme konečně k hlavní hvězdě večera, a sice k HDR. UHDBD ho prezentuje pouze v HDR-10 variantě (soňáci se k Dolby Vision nemají), i s tím však dělá hotové zázraky.

Mizerové navždy

Třetí Mizerové se z velké části odehrávají pod rouškou noci. Kameraman Robrecht Heybaert se při jejich snímání soustředil na vytváření extrémních kontrastů. Téměř absolutní černou, která v hutnosti polevuje jen tam, kde je potřeba trocha prostoru pro stínokresbu, protínají umělé zdroje světla: Reflektory, neonové poutače, zářivky, barevné LEDky, monitory … jakmile dostane Heybaert prostor ke hrátkám se světlem, můžete se spolehnout, že do pozadí flákne alespoň nějakou bodovku. Je to starý dobrý trik, jak v záběrech vytvářet hloubku prostoru - a v Mizerech funguje perfektně. Tridimenzionalita, kterou tento přepis vyloženě srší, je díky hlubokým kontrastům mezi černou a různými jasovými highlighty skoro hmatatelná.

Doslova zářným příkladem budiž scéna na baru, kde se Mike a Marcus poprvé baví o společné profesní budoucnosti. Parádně nasvícené obličeje vystupují z tmavého pozadí a člověk neví, na co se soustředit dříve, jestli na skvostnou ostrost a detaily textur, nebo na ohromné množství zářivek a různě barevných neonů, které za nimi vytvářejí hru světel. Z absolutní černé tu vystupují highlighty, které mohou mít jasovou špičku až kolem devíti set nitů (což je hodnota, ke které přepis stoupá v nejjasnějších bodech) a pastva pro oči je to vedle již zmíněné tridimenzionality i díky přenádherným barvám a barevným přechodům. Třetí Mizerové totiž disponují barevnou paletou, která v saturačních špičkách přesahuje DCI-P3: Film v průměru dosahuje 103% barevné saturace P3, v krajních případech je to ale dokonce až 145%. Barevný gamut přepisu tedy pohlcuje jak Rec.709 (samozřejmě), tak DCI-P3 a brouzdá do hlubin Rec.2020, které většina současných zobrazovačů ještě ani neumí zobrazit. Titul tedy vypadá skvostně teď - a v budoucnu bude vypadat ještě lépe, až se zlepší schopnosti reprodukční techniky.

Pokud jsem vás zmátl všemožnými čísílky a zkratkami, řeknu to jednoduše: Mizerové disponují jasovým a barevným rozsahem, který prostě vypadá fenomenálně.

Obzvlášť onu práci s neony oceníte hodněkrát. Vedle již zmíněného baru to může být při Mikeovu sprintu po miamském bulváru, kde noční ulici ozařuje nespočet světelných poutačů všemožných barev. Nebo v nočním klubu někde v polovině filmu, kde světelná show skoro až mate smysly. Nebo v “centrále” Mikeova nového týmu, kde různé monitory a zářivky vytvářejí parádní 3D scénu z jinak celkem unylých prostor. Nebo si všimněte parádního světelného set-upu Mikeova apartmánu, který oslňuje snad v každém záběru, obzvláště pak ale v celcích, kde na pozadí bytu zapadá slunce a vytváří na obloze červánky, jejichž rudé přechody vytvářejí krásný barevný kontrast ke sterilnímu umělému světlu.

Mizerové navždy

Všechny tyto přenádherné obrazy vytvářejí prostor pro HDRkovou velejízdu, jež spočívá v dokonalé kresbě jasových přechodů a v úchvatné práci s barvami. Barevný objem UltraHDčka třetích Mizerů vytírá paletu většiny současných disků a ty trumfuje pomalu každým záběrem.

Kombinace sil HDR a WCG se neprojevuje jen ve zmíněných scénách. Přepis je schopen v dobrém slova smyslu vypalovat bulvy snad každým novým záběrem, ať už je to Miami přes den, ponuré Mexiko, nebo rozohněné finále, kde plameny žhaví schopnosti vašeho zobrazovače jak v jasových špičkách, tak v barevné saturaci.

Mohl bych v pění ód pokračovat, ale asi jste to už pochopili. Třetí Mizerové na 4k Ultra HD Blu-ray představují jednu z nejpůsobivějších prezentací schopností formátu a možností, které nabízí digitální produkce a následná distribuce pod záštitou HDR a WCG. Takže až se budete někomu chtít pochlubit, co všechno vaše nové domácí kino dovede, obraťte se na placku Mizerové navždy. Demo materiálu nabízí přes dvě hodiny.

Diskuze k článkům se na Blu-space nově přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Mizerové navždy".