top of page
  • Štěpán Čermák

To nejlepší z březnových streamů: Výběr z Netflixu, Amazonu Prime a dalších

Streamovací služby v boji o diváky investují ohromné peníze do vlastní tvorby. Stále častěji se tedy stává, že produkce, o kterých diskutuje celá filmová komunita, jsou dostupné pouze na některé z on-line platforem. Jednou za měsíc proto napojíme domácí kino na všechny ty internety a podíváme se na nejzajímavější filmové i seriálové novinky od největších hráčů na VoD trhu.

 

Leaving Neverland (HBO Go)

Dvoudílný dokument o údajných sexuálních obětech Michaela Jacksona se nepřekvapivě zasloužil o kontroverzi. Ta vedla k sáhodlouhým diskuzím společnosti o morálních hodnotách, které jsou teď pod lupou nejen v případě díla Michaela Jacksona a umělce samotného, ale právě i dokumentu o jeho údajných sexuálních delikvencích. „Leaving Neverland“ je totiž nesmírně působivá a občas až odpudivá podívaná, jenže nelze přehlédnout jeho nedostatky, které tkví v jednostrannosti a v absenci snahy o objektivitu, nebo alespoň obhajobu druhé strany.

Pravda, vyžadovat od dokumentu obhajobu potenciálního pedofila se může jevit zvláštně. Jestli ale sílu „Leaving Neverland“ něco sráží, je to skoro až zaujatost: Dokument je zpovědí dvou mužů, kteří tvrdí, že je Jackson v dětství zneužíval, nehledá však způsoby, jak jejich výpovědi zpochybnit, nedává prostor zástupcům druhé strany, stejně tak neposkytuje důkazy o zprostředkovaných tvrzeních. Dvoudílné drama tedy ignoruje presumpci neviny. Nejen to, výpovědi mladých mužů se rozporují s těmi, které poskytli před lety u soudu. Což sice oba vysvětlují, ale pachuť možné lži je těžko smyvatelná. To všechno zmiňuji v rámci nutné objektivity, kterou dokument opomíjí. Je však nutno přiznat, že „Leaving Neverland“ veškeré pochyby o pravdivosti svého sdělení úspěšně potlačuje. Síla zpovědí mladých mužů, způsob, jakým o zážitcích vyprávějí, podrobnosti, v nichž se nezávisle shodují a které korespondují s doprovodnými archivačními materiály, a v neposlední řadě důvěryhodnost, kterou vzbuzují, jsou prostě až příliš silné na to, aby jim člověk nevěřil.

Každý se k tomu, zda ctít presumpci neviny, či zda věřit tvrzením „Leaving Neverland“, musí postavit dle vlastního svědomí. Ať už ale dokumentu o Jacksonových údajných excesech budete věřit nebo ne, zákonitě ve vás zanechá otisk. Je to silné drama o sexuálním predátorovi a o místy až nepochopitelném selhání jedinců, kteří měli jeho oběti bránit.

Oběti vyprávějí detailně celý svůj příběh od toho, jak se k Jacksonovi dostaly, přes společné aktivity po první sexuální zážitky a jejich stupňování. Zrovna to jsou těžko stravitelné části. Poslouchat dospělé muže, kterak popisují, jak je v dětství někdo znásilňoval – a popisují to nejen detailně, ale i explicitně – je nervy drásající. „Leaving Neverland“ tady navíc nekončí, v druhé části se zaměřuje na to, jak se Jacksonovy údajné činy podepsaly na osobních životech obou mužů i jejich rodin. Kupodivu je to neméně zajímavé a silné. Dokument díky tomu bobtná do závratné stopáže, i přes tu ale zůstává strhující výpovědí a obrazem bohužel příliš dobře známého a často se objevujícího pravidla, že čím větší génius, tím temnější může být jeho stinná stránka, která zůstává veřejnosti zastřena. O Jacksonovi a jeho podezřelé lásce k dětem se vypráví odnepaměti. „Leaving Neverland“ vás ale s vysokou pravděpodobností utvrdí v tom, že za geniálními hity stojí nemocná duše, kterou nelze obdivovat, lze jí a jejím okolním pouze opovrhovat.

 

Formula 1: Drive to Survive (Netflix)

Formule jsem naposled sledoval v dětství, takže jsem ke „Drive to Survive“ přistupoval spíš jako k doplnění vzdělání, abych se tu a tam chytal v konverzacích, pokud se stočí právě k tomuto motoristickému sportu. Člověk nikdy neví. Po pomalém rozjezdu se ale z desetidílné série vyklubala adrenalinová podívaná, od které jsem nemohl odtrhnout oči. Přitom sleduje papírově méně zajímavé postavy - outsidery a mladé talenty, jejichž přítomnost na předních startovních pozicích je vzácná. Zpravidla se perou nejen o střed tabulek, ale i o přežití v motoristické elitě všeobecně.

Dokument jejich patálie mapuje napříč celou závodní sezónou. Týmy se potýkají s nespolehlivou technikou, s finančními potížemi, nebo třeba s problematickou mentalitou některých pilotů. Tahle kombinace se zasluhuje o drama, které se vrství v mnoha rovinách: V ekonomické, ve sportovní, v technologické a samozřejmě v lidské. „Drive to Survive“ zaznamenává pnutí ve vedení týmů i mezi jezdci jak konkurenčními, tak týmovými. Kariéra v neustálém ohrožení, nervy napnuté jak špagáty, k tomu sport, kde i drobná chyba může vést ke ztrátě lidského života. To je hodně ostrý mix.

„Drive to Survive“ má navrch výhodu, může těžit z dramat na samotných tratích. Závody Formule 1 jsou napínavé samy o sobě, ve svižných sestřizích jsou ale často až dechberoucí. A aby toho nebylo málo, sestřihy jsou ozvláštněny sledováním konkrétních situací z mnoha úhlů pohledu – „Drive to Survive“ se ke klíčovým událostem napříč epizodami opakovaně vrací, aby je zobrazilo v odlišném kontextu jiných týmů i jezdců.

Podívaná je to napínavá i poučná. Své si v ní najdou jak fanoušci Formule 1, které potěší pohled do zákulisí celé mašinérie a rozhovory s jezdci, tak naprosto nezúčastnění diváci, kterým dokument nabízí kvalitní dramata, stejně jako slušnou dávku adrenalinu. „Drive to Survive“ si zasluhuje možná trochu překvapivé, ale o to důraznější doporučení.

 

Isn´t It Romantic (Netflix)

Asi nikdo si Rebel Wilson nespojuje s kýčovitou romantikou. Australská komička postavila svou kariéru na sprostém humoru a na chování, které má daleko jak k dámě, tak k pohádkovým princeznám nebo k hrdinkám slaďáren. Ve filmech mezi ostatním obsazením vyčnívá, protože popírá zaběhlé stereotypy. Nebojí se vulgarit ani vyloženě nechutné zábavy, a to ani uprostřed filmu, který stojí na jiném druhu komedie; srší sebevědomím, nic jí není svaté. Prostě ideální adeptka pro hlavní roli v parodii.

„Isn´t It Romantic“ snad každý zaběhlý žánrový postup ne že obrací naruby, naopak ho nadužívá a vyloženě se v něm rochní. Byla by to slaďárna na druhou, nestát v jejím centru právě Rebel Wilson, jejíž postava si je vědoma, že se nachází ve víru filmových klišé. A neustále na to upozorňuje. Jedná se o motiv hrdinky ztracené v čase nebo v alternativním vesmíru ne nepodobný filmům jako „Na Hromnice o den více“, který je podle netflixovských algoritmů a statistik zjevně úspěšný, neboť se tu poslední dobou v různých formách objevuje neobvykle často („Russian Doll“, „When We First Met“, „Naked“). Z tohoto úhlu pohledu tedy působí trochu vypočítavě. Naštěstí to ale nic nemění na faktu, že „Isn´t It Romantic“ je hodně milá a zábavná jednohubka s trefným často až meta humorem. Srandu si dělá pravděpodobně ze všech zaběhlých postupů, které jste kdy v romantické komedii viděli, a to s lehkostí. Přitom si zachovává schopnost vykouzlit takový ten miloučký úsměv, který člověku zůstává při sledování dobře vyvážené romantiky. Zvládá tedy to nejdůležitější z obou světů. V rámci romantiky okouzlí, v rámci parodie pobaví. A jelikož to není film, který by asi do kin dostal mnoho lidí, nebo který by si někdo kupoval na disku, Netflix se zdá být ideální platformou pro jeho distribuci.

 

Triple Frontier (Netflix)

Pět bývalých vojáků se na vlastní pěst vydá do džunglí Jižní Ameriky, aby okradli drogového krále o desítky milionů dolarů. Je jasné, že dříve nebo později se mise zvrtne. Otázkou je, jak hrdinové v životní zatěžkávací zkoušce obstojí nejen v profesní, ale i v osobní rovině. Nakonec se totiž stanou nepřáteli především sami sobě.

Chandorův film je vzácný úkaz v tom smyslu, že se jedná o relativně nenákladné dobrodružství, středorozpočtovou produkci, které z kin pomalu mizí. V jádru je to buddy movie, vyloženě chlapský film, akcentující přátelské pouto, společný smysl pro dobrodružství, spravedlnost, rodinné hodnoty, parťáctví. Což je jeho největší devizou a paradoxně i prokletím. Tyto motivy rozvíjí, ale bohužel neuzavírá. Přes to už mu nezbývá místo na to, co od něho každý čeká především, tedy na patřičně syrovou akci, všemožné „cestovatelské patálie“ uprostřed nádherné přírody a silnější pnutí mezi postavami.

J.C. Chandor dle vlastních slov scénář několikrát zásadně přepisoval, a právě přítomnost těchto motivů pozměňoval. Na Triple Frontier je pak znát, že mu při tom chyběl dramaturgický dohled, který by změny korigoval. Ve výsledku totiž film působí skoro až nedomrle – dlouho mu trvá, než se ujme hlavní dějové linie, ještě déle, než si uvědomí, co chce se svými postavami dělat, a než se vzpamatuje, má před sebou titulky. Vidět je to třeba na uchopení postavy Bena Afflecka. Ta si během loupeže projde překvapivým zkratem, který je pak roznětkou pro zbytek výbušných situací uprostřed týmu a který se ukáže být zkázou celé mise. Na jednu stranu je skvělé, že se Chandor odvážil vyloženě překopat postavu uprostřed filmu – ještě k tomu postavu, která má být jakýmsi morálním středobodem celého příběhu. Na druhou stranu to však udělá uspěchaně, aniž by se pak byl ochoten zabývat tím, jestli takový zvrat něco znamená pro chování zbytku protagonistů a vztahy v týmu všeobecně.

Triple Frontier je fajn dobrodružství. Příroda i nebezpečí jsou tu skoro hmatatelné. Film těží ze sympatické chemie mezi představiteli hlavních rolí a z fantastického obsazení. To je ale všechno. Nelze se zbavit dojmu, že se jedná o dramaturgicky nedotaženou podívanou. Prospěla by jí kratší expozice, svižnější tempo, naopak delší finiš, zásadně větší prostoru pro pnutí v „bratrstvu“, dotahování načatých motivů a v neposlední řadě působivější finále, kde se zdá, že Chandor dojížděl na půl plynu nejen jako scenárista, ale i jako producent a režisér. Rozhodně to neznamená, že by se jednalo o špatný film. Triple Frontier nabízí druh podívané, kterou Hollywood smutně opomíjí. V jistém smyslu je to oldschoolová záležitost, která může potěšit milovníky osmdesátkových a devadesátkových klasik z ranku Ramba. Ale sebelepší steak bude budit dojem promarněné příležitosti, když ho špatně připravíte.

 

The Widow (Amazon Prime Video)

Amazon Prime má oproti ostatním SVoD platformám na českém trhu nevýhodu v tom, že mu chybí zastoupení, tudíž většina jeho produkcí se k tuzemskému publiku skoro nedostane. Amazon přitom do vlastní tvorby investuje nemalé peníze, které sice přinášejí zásadně menší množství projektů než v případě Netlixu nebo HBO, sledovat se ho však vyplácí i kvůli jiným pořadům než "Grand Tour" a chystanému "Pánovi prstenů". „The Widow“ je jednou z potenciálních vstupenek do téhle platformy. Kate Beckinsale se v osmidílné minisérii vydává do Afriky pátrat po svém údajně zesnulém manželovi. Ten byl před lety obětí letecké katastrofy. Jak se ale ukazuje, k té došlo cizím přičiněním. Pátrání se proto proplétá do politické hry.

Nejedná se přitom o politický nebo špionážní thriller. „Vdova“ se striktně drží osobní roviny. Veškeré rozsáhlejší motivy se jaksi odehrávají kolem ní, hlavní hrdinka však není jejich středobodem. Což je skvělé vypravěčské rozhodnutí, minisérie totiž díky tomu zůstává především silnou výpovědí o tom, co je žena schopna udělat pro lásku, i když už nad zbytkem světa zanevřela – a on nad ní. I proto jsou prvky dobrodružství a detektivky mírně potlačeny. Seriál rozplétá nejen vztah Georgie k jejímu možná zesnulému manželovi, ale také vztahy, které ji držely nad vodou po oné tragédii, stejně jako rodinná dramata, jimž hrdinka čelila. Formou flashbacků se dozvídáme o její historii a zjišťujeme, že za smutným výrazem není „pouze“ ztráta milovaného, ale i další traumata. A co je nejlepší, toto postupné odhalování traumat vede k příběhovým odbočkám, z nichž každou scénář poctivě dokončuje.

I když má tedy seriál velice pomalý rozjezd a chvilku trvá, než člověk přeladí svá očekávání – osobně jsem k němu i díky neznalosti premisy přicházel jako k dobrodružství příbuznému Tomb Raider sérii; ve výsledku si ho zaháčkuje dávkováním silných flashbacků, solidních zvratů a cliffhangerů, a také překvapivě dobrým hereckým výkonem Kate Beckinsale.

Není to žádný spektákl, spíše výborné drama na pozadí dobrodružné detektivky. Ale ve výsledku ve mně "Vdova" zanechala silnější dojem než jakákoli jiná nabídka OTT kanálů. Dokáže předvídat očekávání a ta pak obracet naruby. Člověk málokdy ví, co ho v příštích minutách nebo i hodinách čeká – seriál je plný zvratů, které jsou schopny kompletně přeorganizovat šachovnici, pokaždé se ale zdá, že se to děje přirozeně, bez snahy scenáristů za každou cenu šokovat. A i když se dotýká větších motivů jako politikaření v afrických státech, špionáž, vykořisťování vesnic, nebo občanské války, dělá to obratně, nikdy na úkor hlavního příběhu, nikdy na úkor postav, nikdy se nezdá, že by tvůrci přeháněli a zamotávali se ve vlastních konspiracích. „Vdova“ tak je překvapivě silná podívaná. Možná se jí trochu hůře přichází na chuť, ale ty, kteří s ní vydrží, je schopna odměnit skutečně kvalitním vyprávěním.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page