top of page
  • Petr Semecký

Netflix v Česku nabízí solidní obsah. Kdo tvrdí, že nikoli, nepochopil, jak služba funguje

Gigant mezi streamovacími službami dorazil do Česka. Jmenuje se Netflix a prozatím minimálně na českém internetu způsobil pořádný poprask. Už jen tím, že ukázal, kolik lidí má o Netflixu zkreslenou představu a kolik z nich není schopných přijmout prostý fakt, že Netflix nemá a nechce být jakousi globální verzí Ulož.to.

Z internetových diskuzí je jasně patrné, že velká část potenciálních uživatelů předpokládala, že se streamovací služba stala populární díky tomu, že nabízí kompletní katalog světové kinematografie a že na něm uživatelé najdou naprosto cokoli. Jak bláhové!

Netflix chce stavět na vlastní tvorbě

Pro pochopení chování Netflixu je potřeba vzít si k ruce řadu prohlášení z posledních měsíců, kdy se zástupci služby často ostře ohrazovali vůči distribuční politice hollywoodských studií a přepáleným cenám za práva na obsah třetích stran. To Netflix vedlo k rozhodnutí, že místo plýtvání milionů na filmy, které lidi viděli v kině, popřípadě na DVD a Blu-ray, se vyplatí vsadit na vlastní tvorbu. A ta je - ruku na srdce - v řadě případů výrazně kvalitnější, než co najdete aktuálně v kině.

Jen namátkou: Sense 8, Daredevil, Jessica Jones, Bloodline, Narcos, Grace and Frankie, Orange is the New Black, Beasts of No Nation, Making a Murderer. To vše jsou vlastní produkce Netflixu, které se díky úspěchu budou jen a jen rozrůstat.

Ostatně již při ohlášení o celosvětovém nasazení Netflixu do dalších 130ti zemí světa jeho spoluzakladatel Reed Hastings slíbil, že nás jen letos čeká 31 řad nových a pokračujících seriálů, nové původní dokumenty, filmy, stand-upy a samozřejmě i zcela nový obsah pro dětské diváky, kteří mají na Netflixu vyhrazen dokonce vlastní, věkově omezený profil (profilů si ostatně můžete sami vytvořit hněd několik).

Na Blu-space dále čtěte:

Netflix opravdu nemá potřebu opírat se o obsah třetích stran (i když logicky tvoří většinu jeho katalogu), když jeho vlastní tvorba sbírá ocenění (viz nominace na letošní Zlaté glóby), počet registrací a zhlédnutí exkluzivních novinek utěšeně stoupá (Daredevil nadále táhne, proto se vydání na Blu-ray stále odsouvá) a publikum vrní spokojeností.

Nač investovat do předražených licencí za Šíleného Maxe, nové marvelovky a spoustu dalších žhavých titulů, které by Netflix stály kupu peněz, když se nyní zjistilo, že exkluzivní smlouva s Adamem Sandlerem dala vzniknout nejúspěšnějšímu vlastnímu produktu v historii služby - The Ridiculous 6.

Jistě, kdo tuhle komediální taškařici viděl, ten musí zapochybovat o dobrém vkusu většiny uživatelů Netflixu a také o tom, kdo vlastně zmíněný film dokázal dokoukat (já mezi nimi rozhodně nebyl). Jenže o to nejde. Sandlerova novinka přilákala další předplatitele, udělala rekordy ve zhlédnutí a opět dokázala, že vlastní tvorba dalece předčí obsah zakoupený odjinud.

Obsah je pro běžného diváka dostačující

Není pravda, že by Netflix na českém území nějak závratně ořezával obsah. Naopak, například my a spolu s námi i Britové se aktuálně můžeme těšit z hitovky Better Call Saul, zatímco američtí zákazníci mají smůlu. V nabídce jsou i zajímavé a chválené dokumenty ze Sundance jako The Wolfpack o chlapcích, kteří byli až do dospělosti vychovávání jako zvířata. Nebo Chef's table, který těžko budete hledat i na torrentech (recenzi Štěpána Čermáka najdete tady). K tomu kotel katalogovek od starých klasik (Casablanca, Prázniny v Římě) přes Nový Hollywood (Indiana Jones!) až po filmy z posledních dvou dekád (Transformers, Pán prstenů, Chyť mě, když to dokážeš). Celkem má nyní český Netflix v nabídce okolo pěti set filmů a dvou set seriálů.

Obsah je zkrátka pro běžného člověka fajn, stačí mít alespoň trochu rozhled a nepovažovat za podmínku k pořízení Netflixu přítomnost kompletní trilogie Hobita druhý den po jejím vydání na Blu-ray.

Je však rovněž patrné, že ne vše má Netflix při vstupu do nového regionu jasně promyšlené. Nejlepším důkazem je jeho prodej práv House of Cards České televizi, a to včetně chystané 4. série, která na tuzemském Netflixu tím pádem ještě hodně dlouho nebude. Zamrzí.

Stejně tak bude zajímavé sledovat, jak se Netflix popere o práva na původní českou tvorbu a jak moc na ní bude do budoucna stavět, když jedna z nejčastějších výtek míří na absenci české tvorby a české lokalizace vůbec.

Je totiž potřeba si uvědomit, že Netflix necílí ani tak na filmové fajnšmekry a nadšence, kteří dokáží týdně sjíždět až 30 seriálů a k tomu stovku filmů měsíčně. Ale na lidi s běžným konzumním životem. Přijdete z práce, pustíte si epizodu seriálu, poté další a navrch přihodíte třeba film, který jste před dvěma roky minuli v kině a poté na něj zapomněli.

Zkoušíte nové seriály a filmy, které vám systém doporučuje na základě vámi zadaného vkusu a vašich vložených hodnocení. Netflix pro vás v tomto směru funguje jako jakýsi rádce a upomínkovač, když nabízí i tradiční možnost tvořit si playlisty, abyste náhodou nezapomněli, co vám při listování katalogem padlo do oka.

Nestahovat, streamovat

Osobně mi podobný systém nesmírně vyhovuje, neboť už dávno nepatřím k těm, které by bavilo stahovat a skladovat tuny stažených dat někde na disku a poté je s sebou tahat jako patnáctileté ucho. Na Netflixu je skvělé, že je jeho katalog automaticky dostupný na všech myslitelných zařízeních od televize po mobilní telefon, a tak vám dává do rukou možnost snadno a rychle cestovat spolu s vašimi oblíbenými filmy a hlavně seriály s tím, že na obsah, který v něm je, nezapomínáte, protože máte svůj seznam "must-see" věcí.

Samozřejmě, aktuální absence češtiny ve formě titulků a dabingu je pro řadu českých diváků nemilá. Nikdo si však nemůže myslet, že to tak Netflix nechá napořád. Již pár minut po zavedení služby zákaznická linka hravě odpovídala na dotazy a veřejně bylo přislíbeno, že s následujícími týdny budou tuzemská tvorba a stejně tak česká lokalizace pomalu expandovat.

Vše chce totiž především klid. Netflix si sice aktuálně užívá pouze malá skupina zdatných angličtinářů, která věděla, že Netflix není žádnou otevřenou filmovou knihovnou. Penetrace běžných obýváků je však při ceně okolo 300 Kč měsíčně v podstatě neodvratná. Především u mladší generace, pro kterou Netflix už v nynější podobě nabízí daleko víc snadno dostupné zábavy než lokální televize dohromady.

A stejně jako early adopters přivedli běžné uživatele k tabletům, smartphonům a Blu-rayům, budou právě technicky i jazykově vybavení "mladíčci" těmi, kteří budou sílu Netflixu tlačit do lokálního mainstreamu.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page