top of page
  • Štěpán Čermák

Transformers: Zánik na Blu-ray vypadá a zní epicky. Až moc.

Psát recenzi na čtvrté Transformers nemá smysl. Každý tuší, co od nejnovějšího Michaela Baye čekat a Michael Bay na oplátku moc dobře ví, jak očekávání naplnit. Takže svolá několik digitálních robotů, pár modelek a zástupce nejprestižnějších automobilek, aby s jejich pomocí vytvořil blockbuster nejblockbusterovatější. Což obnáší hloupou zápletku o ohrožení světa, scénář děravý jak řešeto a hlavně jednu akční sekvenci navršenou přes druhou. Beru to trochu s nadsázkou, ale když je už čtvrtý díl opět o tom samém, má ty samé nedostatky a redefinuje "pouze" měřítka hollywoodského spektáklu, těžko k němu ještě něco podotýkat. Každopádně je to jedno velké BUMBÁC a pokud jste schopní odprostit se od čehokoli, co jen vzdáleně připomíná logiku nebo rovnou přemýšlení, u Transformers se budete náramně bavit. Protože co si budeme povídat, u Bayových filmů si člověk opravdu odpočine.

Věnujme se raději prezentaci filmu na Blu-ray. I od té už člověk ví, co čekat, nicméně čtvrtý díl robotlučby má jedno velmi důležité prvenství: Jako první jak na zahraničním tak na tuzemském trhu přináší zvukovou stopu Dolby Atmos, konkrétně 7.1.4. (poslední číslo značí množství surroundů operujících v prostorách stropu). Většině smrtelníků to může být putna, protože málokteré domácnosti mají osmikanálovou konfiguraci, natož dvanácti. A Atmos stopa funguje naprosto standardně i na šesti nebo dvoukanálových sestaveních.

Jeden problém jsem s ní ale přecejen měl: Je šíleně hlučná.

Možná to u filmu, jehož nejtišší sekvence tvoří výbuchy a střelba, zní jako pomatená výtka. Já však mluvím o hlasitosti konkrétního kanálu, a sice subwooferu. Série Transformers je dobře známá tím, že šestý respektive osmý kanál značně nadužívá. Ostatně dobrou polovinu jejich soundtracku tvoří exploze, střelba, kolize všech možných i nemožných dopravních prostředků a kopa syntetických zvuků všeho druhu. Čtvrtý díl není výjimkou a jelikož je tu všeho více než dříve, opět se přitlačilo na pilu. To by ještě samo o sobě nevadilo. Ať si je subwoofer klidně v naprosté permamenci, když na to přijde. Ale s mírou. A tady je ten problém. Bay a jeho zvukaři míru překročili.

V neděli jsem si pouštěl čtyři asi desetiminutové sekvence, abych měl představu, jak Transformers na Blu-ray vypadají a znějí. Byla téměř druhá hodina ranní, což je čas, ke kterému mám na své aparatuře přičleněnou konkrétní hlasitost - takovou, abych si většinu zvukových stop dostatečně užil, ale zároveň s ní nevzbudil sousedy. Takhle: Kdyby vzhůru byli, docela jistě by jí slyšeli. Ale budit by je to nemělo. Jsem soused k pohledání. Čtvrtí Transformers však na téhle úrovni nadělali slušnou paseku. Ne snad, že by byl celý mix nahlas - zatímco hudbu jsem téměř neslyšel a dialogy byly nerozluštitelné, subwofer burácel takovým způsobem, že se otřásaly poličky. Bez nadsázky. Takže abych dialogům rozuměl alespoň trochu a hudbu slyšel tak, abych si jí užil (Jablonsky se dlouhodobě vykrádá, ale některé motivy ve čtyřce jsou super), bylo potřeba otočit volume doprava, a to docela podstatně. Což vedlo k tomu, že mi výkon subwooferu začal stěhovat nábytek.

Mám rád, když o sobě nízké frekvence dávají vědět. Stejně tak si dovedu užít přehnaně akční zvukový mix, jaký Transformers zpravidla využívají. Tentokrát mi to ale přijde až moc. Samozřejmě to lze elegantně obejít poštelováním úrovní jednotlivých kanálů. Na faktu, že mají Transformers: Zánik přehnaně zvyšenou hlasitost .1 kanálu, to však nic nezmění. Že vám o něco hlasitější reprodukce přestěhuje polovinu obýváku, je fajn jen chvíli. Po pár minutách to začne být otravné. A to - připomínám - říkám jako někdo, kdo má subwooferové hrátky opravdu rád.

Docela by mě zajímalo, zda se jedná o umělecký záměr, nebo museli zvukoví mistři přitlačit na pilu kvůli Atmosu - větší množství surroundů samozřejmě potřebuje silnější doprovod nízkých frekvencí.

Pojďme si ale říci, že jinak mají Transformers naprosto famózní mix. Možná právě kvůli Atmosu se tu klade opravdu velký důraz na zadní kanály a na pohyb objektů po jejich ose. Mám pouze 5.1, ale i tak mi připadalo, že vnímám pohyb zdroje zvuku po stranách, kde žádné surroundy nestojí. Je to extrémně hravá stopa, která každou příležitost zablbnout si za vašimi zády využívá na dvě stě procent. Zní fantasticky.

Z čeho jsem zklamaný, je absence IMAX záběrů na 2D verzi filmu. Pokud si chcete užít těch pár minut točených na IMAX kamery v 16:9, máte v případě 2D reprodukce smůlu - do 16:9 se obraz otevírá pouze na 3D disku. Transformers tak pokračují v tradici - už když bylo pár záběrů na IMAX kamery natočených ve druhém dílu, byla IMAX edice k nesehnání (mám takový pocit, že vyšla pouze v americkém Wal-Martu). Je to trochu zrada. Jak dokazuje Nolan, IMAX záběry vypadají na Blu-ray skvěle i ve 2D. Škoda, že toho Bay nevyužívá.

A když už jsme u toho střídání formátů, jako člověk, který je citlivý na technickou složku prezentace, musím říct, že čtvrtým Transformers Blučko občas nesluší. Důvod? Bay točil na tolik kamer a formátů (ať už analogových nebo digitálních), že film vypadá, jako by se jednalo o nějaký croud-sourced projekt poskládaný z videí točených po celém světě. Jasně, Bay jakž takž udržuje konzistentní barevné podání a kontrast. Ale věci jako šum, zrno, kresba detailů, kresba stínů a podobně technické aspekty se doslova záběr od záběru střídají tak prudce, že je to pro člověka, který něco podobného vnímá, rušivé. Tu záběr na pětatřicítku, tu na REDku, tu na Phantoma, támhle na IMAX Digital. Vůbec bych se nedivil, kdyby do toho všeho Bay místy vměšoval také šestnáctky nebo action-camy, případně DSLRka. Tady zrno, že člověku strouhá rohovky, jinde zase obrázek uhlazený jako dětská prdelka ... neřekl bych, kdyby se vše střídalo ob scény. Ale Bay odlišné technologie míchá pátou přes devátou a osobně mi to vadí. U čtvrtých Transformers více něž jindy.

Paradoxně jsem si toho v IMAXu vůbec nevšímal. Jakmile se ale obraz koncentruje do menší úhlopříčky, všechny takové detaily prudce vyniknou. Pokud člověk ví, kam koukat, začne ho to rychle štvát. Proto také nežeru tuzemským ani zahraničním recenzentům řeči o referenčním obrazu. Transformers sice vypadají skvěle, ale v každém záběru jinak. Ne, Blučko za to nemůže, ale to na věci těžko něco změní.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page