top of page
  • Štěpán Čermák

Na Zakladateli je nejzajímavější příběh o počátcích McDonald´s. Film je to průměrný

Co si vybavíte, když se řekne McDonald´s? Drive-in? Zlatavé logo? Specifickou chuť burgerů a hranolek? Nebo snad proklínání sebe sama v půlce jídla, protože ty zpropadené burgery po chvilce začnou chutnat jako polystyrén? Ať už jsou to pozitivní nebo negativní emoce, McDonald´s jich probouzí spousty. Jedná se o jednu z globálně nejvíce rozpoznávaných značek, takže je docela s podivem, že se do příběhu o jejím vzniku někdo nezakousl už dávno. John Lee Hancock to zkusil, a i když výsledek není tak stylisticky působivý jako žánrově spřízněné pecky od Boylea (Steve Jobs) nebo Finchera (Sociální síť), podařilo se mu natočit solidní drama.

Zrození „Mekáče“ kupodivu není ani tak příběhem bratrů McDonaldových, jako spíš příběhem Raye Croca. Jeho jméno vám možná nic neříká, byl to ale on, kdo jedno fajnové bistro během několika let rozšířil v monstrózní franšízu. Za jejím úspěchem je spousta kudel v zádech, mezi kterými najdeme i ty bratrů McDonaldů. Croc prostě šel přes mrtvoly. Zakladatel jako takový tedy vlastně u vzniku legendární franšízy vůbec nebyl. Díky odhodlání, urputnosti a bezohlednosti však ze skomírající značky udělal fenomén, jehož sláva, zdá se, neupadá. A právě o oné bojovnosti Croca je Hancockovo životopisné drama především.

Film to bohužel není kdovíjak skvěle napsaný ani natočený. Ve všech ohledech se veze na vlně průměru, ze kterého ho vytahuje obsazení, především pak představitel Croca. Michael Keaton se po Birdmanovi pomalu škrábe zpět na vrchol a v Zakladateli jasně dokazuje, že mu na charizmatu ani energii neubylo. Právě naopak, obojího má tolik, že v klidu utáhne i místy slabší tempo příběhu. Ten – ruku na srdce – by nebyl ani zdaleka tak zajímavý, nevyprávět právě o fastfoodové mece. I to Zakladatele odlišuje od žánrových špiček. Film je to dobrý, ale nemá žádné stylistické ambice, jeho zápletka je trochu vágní a lidská dramata zprostředkovává téměř bez emocí, jako by si odbýval jednu povinnou položku za druhou. Člověk si po zhlédnutí pamatuje všechny klíčové události, které ke vzniku takového McDonald´s, jaký známe, vedly. Ale je to díky značce, nikoli díky kvalitám filmu.

Blučko je také průměrné. Zvukový mix se téměř výhradně koncentruje pouze do předního plánu, což vzhledem k žánrové příslušnosti není žádné překvapení. Surroundů jsem si všiml přesně jednou, když kolem scény prolétalo letadlo. Jinak si zvukaři nikterak nepohrávají ani s ambientními zvuky. Zůstává tedy solidní přednes dialogů, svíraných slabší prostorovostí hudebního podkresu.

Obrázek je většinou nádherný, za to ale Blu-ray vděčí spíše kameře Johna Schwarzmana. Zakladatel se totiž často odehrává v prosluněných exteriérech, kde ostré světlo prokresluje každičký detail, aniž by obraz kladl nároky na kompresi (je velmi statický, vůbec nešumí). Ta svou práci odvádí dobře, nicméně si troufnu říct, že hýbat se datový tok trochu výš, mohl být Zakladatel ještě o něco ostřejší. To neznamená, že by měl špatnou drobnokresbu. Většinou vážně vypadá skvěle a vlastně exceluje i v tmavších interiérech, kde si zachovává velmi solidní stínokresbu. Poslední pomyslný krůček k opravdu výbornému přepisu mu ale chybí.

Bonusy bohužel na české edici nejsou žádné. V zahraničí přitom na disku dominuje pětidílné Making Of, které spolu s rozhovory z tiskovky dává dohromady hodinu materiálů.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page