top of page
  • Štěpán Čermák

Dabing a zpoplatnění vyšší kvality? - Co se děje na YouTube

Když v Googlu minulý rok koketovali s přesunem Ultra HD aka “4k” varianty YouTube videí za paywall, vzedmula se vlna kritiky a odporu. Připlácet kvůli vyšší kvalitě obrazu a zvuku 179 Kč měsíčně za YouTube Premium? Co si budeme povídat, jakmile někoho jednou naučíte, že to jde zadarmo, těžko ho pak přinutíte vytahovat z kapsy chechtáky (i když v tomto ohledu stále opakuji: jestliže je něco za cenu sledování reklam, ve skutečnosti je to dražší, než kdybyste platili subscription). YouTube tyhle pokusy nakonec zařízlo. Ve všem řevu o upírání kvality chudákům divákům se ale vytratilo několik zásadních bodů celé (neexistující) diskuze. Pojďme si je rozebrat:

  • Naprostá většina uživatelů (90%) sleduje YouTube na telefonu, kde je 4k vzhledem k úhlopříčce nesmyslný luxus. Pokud do něj ale telefon defaultně videa přepíná (a dělá tak ve chvíli, kdy má dostatečné připojení, příp. kdy to uživatel nastaví), zbytečně zatěžuje servery Googlu. Teď začneme mluvit o ekologii? Vlastně ne. Mohli bychom, ale praxe je samozřejmě mnohem méně idealistická: Google to stojí peníze. Šíleně peněz. Když fungujete v měřítku, ve kterém operuje YouTube, kde je každou minutu streamováno téměř sedm set tisíc hodin obsahu - a zároveň je ve stejném časovém úseku nahráváno dva a půl tisíce videí, je pro vás docela zásadní rozdíl, jestli operujete ve Full HD, nebo jestli zátěž encodérů, úložišť a připojení násobíte čtyřikrát. Pro Google je tohle z dlouhodobého hlediska problém, který prostě bude muset vyřešit, protože množství nahrávaného i sledovaného obsahu tu neustále roste, stejně jako poměr UHD souborů. Přitom…

  • Většina lidí nepozná rozdíl mezi “4k” a třeba 1440p (ale často ani 1080p) variantou. Tohle je docela zásadní “problém”. Na telefonu kvalitativní skok mezi těmito rozlišeními poznat nejde. To je docela jednoduché. Ale co když patříte k menšině lidí, kteří YouTube obsah konzumují na notebooku, PC, nebo dokonce televizi? Inu, i tady si na základě anekdotických i výzkumy podložených zkušeností troufnu tvrdit, že většina případů spadá do skupiny, která není schopna rozdíly přesně identifikovat.

  • Existence Ultra HD videí na YouTube je tedy vlastně zbytečná. Tohle je zásadní bod a málokdo si ho uvědomuje. Nástup Ultra HD je totiž téměř všude spojován především s HDR, případně v menším množství případů s HFR. Rozlišení jako takové je paradoxně nejméně přínosné (o 8k už ani nemluvě). Samozřejmě to neplatí vždycky, ale ne nadarmo se výrobci televizorů předhánějí především ve schopnostech reprodukce co nejširších barevných prostorů nebo co nejhlubších jasových rozsahů. A Ultra HD varianty streamovacích služeb? I tady je pro divácký zážitek násobně přínosnější právě HDR, rozlišení vedle něj hraje druhé housle. Dává tedy smysl, že pokud člověk spadá do skupiny, která Ultra HD od YouTube vyloženě vyžaduje, a tedy pravděpodobně ho sleduje na televizi nebo projektoru, měl by si prostě za tuto premium fičuru připlatit. Jak říkám výše, chtít peníze za něco, co už jednou bylo zadarmo, je těžké. Ale dalo by se to řešit třeba tak, že bude Google uživatelům několik měsíců defaultně nutit pouze 1440p - a pak se jich zeptá, jestli zpozorovali nějaký rozdíl. Pokud ano, což neřekne téměř nikdo, může jim nabídnout upgrade za členství v Premium.

  • YouTube neumí HDR. Tohle s předchozím bodem úzce souvisí a troufnu si říct, že pokud to tamní video inženýři nevyřeší, nemohou vyrukovat s příplatkem za UHD. Na YouTube sice jakožto tvůrce nějakou formu HDR dostanete, ale velmi rychle zjistíte, že její existence vede k nekorektnímu zobrazování na různých typech zařízení, stejně jako k deformaci barevného přednesu SDR (které ale bohužel uvidí většina diváků). Proto na YouTube existuje tak málo HDR videí a většina tvůrců na tento kritický prvek kašle. HDR je těžší zaznamenat i postprodukovat - a když pak prezentaci zmastí platforma samotná, opravdu se s ním nemá smysl zabývat. Je to pak začarovaný kruh: Bez HDR prostě YouTube nemůže po lidech chtít příplatek za Premium.

Když jsem o možnosti platby za vyšší kvalitu YouTube udělal anketu na svém Twitteru, valná většina followerů zaškrtla, že by do toho nešla. Říkáte si, že nějakých pár hlasů na účtu, který má nula-nula-prd sledujících, o ničem nevypovídá? Právě naopak. Moje Twitter bublina je totiž extrémně tech-savvy a sledují mě lidé, kteří si už tak platí nadprůměrné množství SVoD služeb, jež navíc často doplňují ještě o nákupy fyzických nosičů. O tom, že většina jejich domácích set-upů se dá spíše než za “obývákovou televizi” označit za domácí kina, ani nemluvě. A pokud ani takhle vyhraněná skupina není ochotna připlácet za vyšší rozlišení na YouTube, u kohokoli jiného jste bez šance. V Googlu to při testování docela určitě poznali, proto nakonec k zavedení nedošlo. Neznamená to ale, že takový den nepřijde. Jak jsme si řekli na začátku, z hlediska škálování je 4k pro Google problém a efektivita nových kodeků mu pomůže jen částečně. Bude na to tedy muset jít jinudy… … jako například tím, že YouTube Premium uživatelům nabídne ještě vyšší kvalitu a vezme to tedy z druhé strany. Právě s tím si teď kalifornský gigant pohrává a začal některým účtům poskytovat tzv. 1080p Premium, tedy 1080p variantu rozlišení s vyšším datovým tokem.


Tohle je docela rozumná cesta, protože my tu sice řešíme 4k, ale valná většina videí na YouTube je stále jen v rozlišeních kolem Full HD. Technické zázemí YT přitom s Full HD počítá pro případy slabších připojení, tzn. 1080p je tu s průměrným bitratem kolem 8 Mbps spíš pro případy, kdy vaše datová linka neutáhne vyšší datový tok a vy přesto chcete Full HD. Komprese je tedy nastavena na nižší kvalitu, kde oněch 8 Mbps je dostatečných pro sledování na mobilním telefonu, ale na čemkoli větším už začíná vypadat blbě. 1080p Premium tenhle problém řeší nárůstem datového toku o cca 50%. Stále jste tak sice na přibližně polovině toho, co nabízí například Blu-ray. Ale kvalitnějšími kompresními metodami a použitím modernějších kodeků můžete při takovémto datovém toku dosáhnout percepčně velice podobných výsledků. Google tvrdí, že existence 1080p Premium nijak nedegraduje “obyčejné 1080p”. To se ale nacházíme v testovací fázi a dovedu si představit, že zatímco u Full HD tento status zůstane platný, u Ultra HD by mohlo YouTube existující (případně jen ty budoucí, aby nemuselo re-encódovat celou knihovnu) “4k” streamy nabízet v “datově oslabené podobě”. Plnohodnotné a datově šťavnaté video by pak bylo k nalezení jen pod Premium verzí. A třeba tou dobou už i s funkčním HDR. Tohle je podstatně schůdnější varianta pro všechny zúčastněné. Proč vlastně v blusletteru řešíme nějaké YouTube, které si otevřete leda z nudy na záchodě nebo při prokrastinaci v práci? Když tu máme všechny ty krásné Netflixy, SkyShowtimy a Voya? Ehm. Ono se na to díky neustálým diskuzím o trendech v SVoD zapomíná, ale na poli VoD je YouTube stále největší hráč na světě. Opakuji: YouTube je největší VoD služba na světě. Až za ním je Netflix a další giganti. Podívejte se například na tuto tabulku severoamerické sledovanosti:



Nestačí? Tak z druhé strany: Komentátor Benedict Evans odhaduje, že YouTube ze zisků z reklam vyplácí svým tvůrcům téměř stejně jako kolik Netflix vkládá do svých vysokorozpočtových produkcí. A top hvězdy YouTube jako Mr. Beast jsou schopny oslovit stejně velké obecenstvo jako netflixácké největší hity. YouTube má samozřejmě výhodu v globální dostupnosti a ve faktu, že je “zdarma”. Takový Netflix už je sice skoro všude, ale penetrací celosvětového trhu za YouTube stále zaostává. Pro firmu pod křídly Alphabet to znamená i některé nevýhody. Tím, že je zdejší obsah hnán téměř výhradně nezávislými tvůrci, je také do jisté míry “geolokačně fixovaný” - například videa s českým komentářem si nikdo mimo rámec československého trhu nepustí. Kdežto Netflix si i lokální obsah nadabuje pro ostatní trhy. To teď u Googlu začínají řešit.


Baví Vás tento článek? Původně vyšel jako e-mailový newsletter, který rozesílám každý víkend. Přihlásit se k němu můžete zde. YouTube už nějaký ten pátek testuje poskytování videí s více jazykovými stopami. V pilotním programu to vypadá tak, že jakožto tvůrce oslovíte nějakou produkční společnost, která z pozice mezičlánku vytvoří dabing - a vy pak své původně anglicky mluvené video nabídnete například ve španělštině, která je volitelná v nastavení playbacku.



Google tak svým největším tvůrcům otevírá vrátka na další trhy. Stejně tak v blízké budoucnosti umožní obrácený scénář, tj. velikánům některých cizojazyčných trhů expandovat do jiných zemí. Že to nás v Česku nebere, protože se tvůrcům pro tak malý trh nikdy nebude vyplácet dabing řešit? To je sice pravda, ale jedná se o první krůček k potenciálně mnohem škálovatelnějšímu řešení. Zatímco teď se dabing musí řešit přes dabovací studia, komplikovaným mixem a neméně komplikovanou distribucí, zanedlouho by toto mohlo být řešitelné strojově. A nejen efektivněji, ale i efektněji. Vyskakují totiž start-upy (už několik let, nutno podotknout), které jsou pomocí umělé inteligence schopny “napasovat ústa” v již existujícím videu na jinou zvukovou stopu. Automaticky. Dabované video pak může vypadat, jako by vystupující člověk mluvil nativně v právě vybraném jazyku. A můžeme jít ještě dále: Nejsme daleko od dob, kdy bude forma “umělé inteligence” schopna syntetizovat něčí hlas, s pomocí pokročilých jazykových modelů vytvořit transkript a ten přeložit, vygenerovat novou zvukovou stopu, na tu “napasovat” ústa a voila, na světě je video, které ve všech jazycích vypadá i zní nativně. Strojový překlad možná nebude stoprocentní, ale v již zmiňovaném měřítku, ve kterém operuje YouTube, je to minimální daň za škálovatelnost. Tento technologický pokrok v distribuci různých jazykových verzí se samozřejmě nebude týkat jen YouTube. Ale pro kalifornskou platformu bude důležitější než pro ostatní VoD hráče. Že tady už spekuluji na hranici sci-fi? Tak trochu. Bavíme se totiž o technologiích, které budou ve větším měřítku nasaditelné spíš ve třicátých letech. Ale diskuze je to fascinující, takže odpustit jsem si ji nemohl.

 

Diskuze k článkům se na Blu-space přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Blusletter 08/2023".

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page