Shrek v Ultra HD je zajímavý úkaz, vznikal totiž v úplně jiných standardech

Pro ty z nás, kteří zažili jeho premiéru v kině, je to děsivé číslo, ale Shrek letos slaví dvacetiny. No a jak tomu bývá zvykem, studio považuje kulaté výročí za ideální příležitost k re-releasu na fyzických nosičích. V případě katalogovky to znamená také premiéru v Ultra HD rozlišení: Shrek vychází na UHDBD před koncem května. Co od této verze animovaného hitu očekávat? Přechod na novější formát znamená v naprosté většině případů značný audiovizuální upgrade. V případě Shreka však okolnosti produkce naznačují, že by se mohlo jednat o výjimku. Ostatně od dvacet let starého filmu, který vznikl během prvopočátků počítačové animace, nelze čekat zázraky. Říkal jsem si, že by proto mohlo být zajímavé podívat se na zoubek nejen tomu, jak první díl dreamworksácké série vznikl, ale také přepisu jako takovému, a tedy vynesl ortel nad smysluplností upgradu.

Jelikož jsem netrpělivý, předem prozradím, že upgrade na nový formát smysl má. Shrek nepřekvapivě vypadá lépe než kdy předtím, a to nemluvím pouze o srovnání s Blu-ray (nebo nedejbože DVD) přepisem. S prstem v nose roznese i v kinech promítanou verzi. Nesmíme totiž zapomenout, že v roce 2001 bylo technologické zázemí multiplexů úplně jiné než dnes a valná většina jich promítala ještě z analogových 35 mm kopií. Digitalizace produkce, distribuce i reprodukce byla teprve na prahu dveří. A na stejné pozici bylo i rozšíření počítačové animace mainstreamových celovečeráků. Tahle prehistorická kombinace vedla ke dvěma pro podobu Shreka zásadním bodům: Animace byla z dnešního hlediska vyloženě předpotopní nejen vizuálně, ale i technicky; a přes jeho digitální původ se Shrek distribuoval vyleptaný na filmový pás. V kinech ho tedy diváci viděli včetně filmového zrna a všech dalších vlastností nebo vad analogové projekce.

Na 4k Ultra HD Blu-ray je Shrek v životní formě s tím, že lépe nikdy vypadat nebude. Už aktuální UHD standardy totiž dalece překračují schopnosti zdrojového materiálu. Pojďme si tedy přepis rozebrat ze tří technických úhlů pohledu pěkně s produkčním kontextem:

Rozlišení

Ačkoli každý od “4k filmu” očekává, že bude v “nové verzi” vypadat lépe než na předchozích distribučních platformách, vždy se samozřejmě může přepis odrazit pouze od toho, co nabízí zdrojový materiál. A tady je realita docela krutá: Producentům v Dreamworks se nechtělo do filmu sypat peníze bez rozmyšlení, a tak se šetřilo, kde se dalo. Mimo jiné to znamenalo, že in-house vytvořený software renderoval místo dnes již standardního 2k pouze v 1.8k. Proč tak neobvyklé číslo? Filmové scannery v té době fungovaly pouze ve 2k, tedy 2048 pixelů na šířku. Pokud ale z šířky filmového pásu odečtete prostor pro magnetickou stopu na zvukový záznam, zbude horizontální rozlišení pouhých 1828 pixelů - a přesně v takovém byl Shrek renderován.

Nový Ultra HD přepis je tedy upsamplován z “1.8k”, což je vlastně rozlišení nižší než Full HD. Než se začnete rozohňovat, jak si tohle studio vůbec může dovolit prodávat jako “4k film” a proč Shreka třeba nevyrenderují znovu, tak si připomeňme dvě věci: Renderovat znovu dvacet let starý animák je jako chtít po výrobní lince Tesly, aby vyjela Ford Mondeo z roku 2001. Selským rozumem by to tak nějak jakože jakž takž přece mělo být možné, ale prakticky vzato je to nereálné a investice času i prostředků (zastaralé softwary fungující na zastaralých operačních systémech nebo dokonce neexistujících čipových architekturách, atp.) se pro takovou jednorázovou akci nemůže nikdy vyplatit. Zadruhé upkonverze animace je z povahy věci o něco efektivnější, takže laický divák vlastně rozdíl mezi přepočítaným Full HD a nativním Ultra HD ani nemusí poznat. A věřte mi, že mluvím z vlastní zkušenosti, když říkám, že často skutečně nepoznává.

Nicméně je pravda, že u Shreka stačí mnohem méně citlivé oko, aby člověk zbystřel, že tady něco nesedí. Více než rozlišením je to dáno kvalitou animace: Textury jsou často otřesné nebo rovnou neexistující, když už se objevují, mohou trpět neduhy jako “zubaté” hrany, banding, moiré textur a podobně. Na zážitku z filmu to neubírá, ale kritickým okem animace obzvlášť v některých záběrech zestárla hodně. No a upsampling do 4k samozřejmě takové nedostatky nemůže eliminovat. Naštěstí je ani nezvýrazňuje. Prostě ve filmu jsou ve stejné míře, v jaké byly před lety v kinech. Teď je snazší si jich všimnout díky velikosti a kvalitě displejů, i díky faktu, že naše oči si zvykly na kvalitnější materiál a ten zastaralý už jim nesedí. I když to člověk často neumí pojmenovat.

Přes to všechno se lze u nového Ultra HD Blu-ray přepisu bavit o nárůstu kvality kresby. Je skutečně minimální, ale je tu: Jednak je dnešní přepočet do Ultra HD na úplně jiné úrovni, než byl před lety přepočet do Full HD. Jednak mírnému zlepšení kresby, resp. k jejímu subjektivnímu vjemu pomohly i barevné a jasové úpravy (k těm se dostaneme), a jednak se video může spolehnout na zásadně kvalitnější kompresi než před lety Blu-ray. Nový HEVC kodek je schopnější než jeho h.264 předchůdce a studio mu na disku dává přehršel prostoru: Datový tok souboru přesahuje 102 Mbps, samotné video pak sahá k 90 Mbps. To jsou extrémní čísla, která zaručují, že jakákoli obrazová vada nebude způsobena kvalitou přepisu, nýbrž vlastnostmi zdrojového materiálu. Kresba je mírně ostřejší a tedy kvalitnější než na Blu-ray. Pozná to jen fajnšmekr, ale rozdíl tu technicky vzato je. A pokud vás zaskočilo ono “1.8k”, věřte, že dříve než teoretického rozlišení si stejně všimnete právě té předpotopní animace. Co dělá Ultra HD Blu-ray je jen to, že ji do našich obýváků dostává ve vyloženě nejlepší možné podobě.

Koupí filmu na Blu-shop.cz podporujete provoz tohoto blogu. Díky!

Kompresi nezmiňuji náhodou. Vzhledem k nedostatečné infrastruktuře totiž byly hotové animace Shreka uloženy v JPEG formátu s 98% kvalitou. Ano, čtete správně, studio ukládalo vyrenderované snímky blockbusterového animáku v komprimovaných obrázcích. Video tedy tu a tam může vykazovat drobné kompresní vady. Historicky poprvé u animovaného filmu ale můžeme říct, že to není diskem a může za to už studio a jeho tehdejší práce s materiálem. Nicméně nebojte. V Ultra HD podobě Shreka se tyto kompresní vady projevují pouze minimálně, v pohybu je člověk nemá šanci postřehnout a opět platí, že necvičené oko je nenajde. Jakože vůbec. Na Blu-space až podezřele často píšu o věcech, které nikdo jiný nevidí. Ehm. Každopádně je zajímavé si něco takového zmínit. Ještě jednou: Shrek byl renderován v 1.8k do JPEG s 98% nastavením kompresní kvality. A bylo to dáno čistě tím, že ve studiu neexistovala dostatečná infastruktura a úložné prostory pro cokoli kvalitnějšího. Fascinující. Prostě punk. A jaká z něj vzešla popkulturní legenda!

Barvy

Pojďme k druhému bodu, k barvám. V novém kabátku Shrek rozhodně vypadá “barevněji” než svého času na Blu-ray. Troufnu si však říct, že více než rozšířením barevné palety (tedy WCG) je to dáno přítomností HDRka, které barvám dodává na údernosti. Když jsem dělal kontrolní projekci testovacího disku, v naprosto valné většině scén jsem si říkal, že film vypadá na očividně mizerný zdrojový materiál překvapivě dobře, ale že přesahy barevné palety mimo rámec rec.709 mu nevěřím. Tu a tam se sice v zelených tónech Shrekovy pokožky objevovaly odstíny, které jsem na Blu-ray neviděl, ale více než jako přesah do BT.2020 působily jako něco, co v případě SDRka vyžehlila komprese a na UHDčku to lépe vyniklo. Dračí oheň nebo první pohled na jeho (resp. její) oko působilo tak sytě, že tu možná došlo k nějakému přesahu mimo rámec SDRkové barevné palety, stejně tak třeba na Farquadovu královském kostýmu. Většinou barvy působí šmrncovně, ale na čerstvé přepisy moderních filmů nemají.

Tezi o úzkých barevných mantinelech pak potvrdil krátký výzkum: O pár řádků výše jsme si psali o omezených možnostech tehdejší animace, nikoho by tedy nemělo překvapit, že Shrek byl renderován pouze v rec.709. Ony JPEG snímky byly ukládány v osmibitové hloubce. Na disku je tedy sice materiál v 10-bit BT.2020 podobě, ale ta funguje jako kontejner pro obsah, jehož rozsah se zastavil ve staré rec.709 normě. Jestli tu vznikly nějaké nové barvy, tak možná umělým přitažením saturace a pouze v highlightech, kde jasovým odklonem k HDRku mohlo dojít k přesunu do novějšího barevného prostoru. Ale v naprosté většině scén a záběrů je Shrek barevný pouza tak, jak mu to umožňuje stará norma a - ano - zdrojový materiál.

Stejně jako v případě rozlišení platí i u barev, že na novém formátu vypadají lépe. Což si možná striktně z technického hlediska odporuje s tím, co tvrdím o pouhý odstavec výše, ale co naplat: Shrek na Ultra HD Blu-ray vypadá “barevněji”. Jak jsem ale říkal, více než rožšířením palety je to dáno udržením kompletního spektra díky efektivnější kompresi (to minimum, které mohla na Blu-ray skrouhnout komprese, UHDčko udrželo) a hlavně výpomocí jasového rozsahu. Pojďme tedy k poslednímu bodu:

Jasový rozsah

Shrek je fascinující příklad toho, jak je možné posouvat audiovizuální vlastnosti materiálu, který by čistě po technické stránce vlastně vylepšit jít neměl. V souvislosti s tím se nabízí debata, nakolik jsou obrazová vylepšení ještě součástí díla a nakolik bychom je měli nechat například na uživatelských úpravách při reprodukci . Jinými slovy: Bylo by zajímavé sledovat na dvou totožných setupech na jedné straně Blu-ray, “pohoňkaný” nějakým VIVID režimem televizoru, a na druhé straně televizor se CINEMA módem a s Ultra HD Blu-ray playbackem - obstálo by UHDčko jako jasný vítěz? Ale do toho nebudu zabrušovat, abych pak nemusel vybrušovat další půltunou textu. Už takhle je zase recenze, která by se dala shrnout ve třech větách, delší než je zdrávo. Takže zpátky k HDRku. Zdravý rozum káže, že pokud je zdrojový materiál v osmibitové podobě a v rec.709 (navíc ve 4:1:1), nemělo by být možné prezentovat ho v HDR. A přece na dveře trhu klepe disk právě s HDR-10.

Výsledek je překvapivě oku lahodící. Stejně jako v případě barev je na Shrekovi vidět nedostatek zdrojových informací a že propast mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími body materiálu je oproti tomu, na co jsme u moderních přepisů zvyklí, vyloženě mělká, nicméně upkonverze z SDR do HDR filmu bodla. Ne tak proto, že by díky tomu materiál začal obsahovat nějaké demo highlighty, jako spíš proto, že HDRko materiál v rovině jasu a kontrastu a s nimi spjatým vjemem barevné hloubky přivedlo blíže ke stavu, kdy se o něm dá mluvit jako o dobře vypadajícím videu.

Shrek je v nové podobě masterován na tisícinitový limit. Pokud čtete Blu-space pravidelně, možná jste už narazili na názor, že právě tisícinitový mastering HDRka je pro katalogové tituly podle mého optimální - film s tisícinitovým stropem chytne v HDR podobě druhý dech a highlighty v těchto hodnotách už vypadají fantasticky, zároveň však ještě nejsou tak vysoké, aby člověk jejich přítomnost v obrazu považoval za nepřirozenou v kontextu času a okolností vzniku. Shrek ve špičkách dosahuje 993 nitů, přičemž v průměru se jeho jas pohybuje mírně pod dvěma sty nity. Na katalogový animák ideální hodnoty. Nesmíme však zapomenout, že jsou uměle vytvořené. V původním materiálu barvy, které by přesahovaly osmibitovou hloubku, neexistovaly, a tak veškeré pohyby Shreka mimo rámec SDR prezentace jsou výsledkem upkonverze.

V praxi to znamená, že film je jakožto celek jasnější a kontrastnější než na Blu-ray. Tedy že jasový rozsah mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími body se prohloubil. Černá zhutněla, aniž by došlo ke ztrátě obrazových informací - a videu to prospělo. To samé se stalo opačným směrem - barviči při přípravě Shreka pro moderní displej vychytali místa, kde si lze dovolit zdůraznění highlightů (“kouzelné třpitky”, východy a západy slunce, dračí oheň …) a ta bodovým zvýšením jasu zdůraznili, zároveň ale uchovali celkovou “vyžehlenost” jasu i kontrastu. Jinými slovy, Shrek není žádný HDRkový šampión a nejvyšší výkon po HDR televizoru vyžaduje jen občas. Ale když už toto zvýraznění dojde, je to vkusně a ve správných místech.

Co mě v kontextu oněch highlightů zajímalo, byla schopnost nového masteru překrucovat nejvyšší jasové hodnoty z osmibitového SDRka do desetibitového HDRka. Velmi zjednodušeně řečeno se může stát něco podobného, jako když při úpravě fotky až moc vyšponujete jas i kontrast - začne docházet k deformaci barev, ke ztrátě informací ve tmavých i světlých částech obrazu a ten se deformuje do nepřirozené podoby. U Shreka můžeme pozorovat, že pokud je při gradingu barvič nebo jeho software dostatečně šikovný, lze i z SDRkového základu vykouzlit docela zajímavou podívanou. Shrek totiž těmi o pár řádků výše zmíněnými neduhy (vysoký jas a kontrast, nepřirozenost) netrpí. Studiu se povedlo ze zdrojových materiálů vytřískat obstojné HDRko. Ano, člověku, který je o podobných věcech schopen napsat čtyři normostrany textu, je při pohledu na přepis téměř okamžitě jasné, že se jedná o překroucený SDR materiál. Ale pro 99,99999% diváků jsou všechna tato písmenka jen technokratické blábolení, které nezmění nic na zásadním faktu, že Shrek vypadá na 4k Ultra HD Blu-ray velice dobře. Člověk si z upgradované podoby odnese skvělý zážitek jak po stránce příběhu, tak po stránce audiovizuálního přednesu.

Takže to vlastně dopadlo docela dobře. Možná až překvapivě dobře, vezmeme-li v potaz onen horor jménem zdrojový materiál. Ten je bez debat slabý. Jeho převod do formátů, jejichž existenci v čase vzniku ani nebylo možné brát v potaz, se povedl a prezentace - tedy UHDBD přepis jako takový - je pak naprosto perfektní. Mohli bychom se bavit o tu a tam se objevivším bandingu, a nenápadných kompresních vadách, nedokonalostech textur, to vše ale vychází z předpotopní animace. V kontextu toho se nad diskem těžko vynáší definitivní verdikt, ale osobně jsem si Shreka na UHDBD užil podstatně více než na starším Blu-ray. A to jsem ještě nezavadil o přemíchání zvukové stopy do DTS-X, které je také pěkně dynamické a zábavné.

Jak jste jistě pochopili z rozebírání naprostých technikálií, přijde mi prezentace Shreka na novém formátu v mnohém fascinující. Možná už jen proto se jedná o disk, který by neměl chybět v žádné sbírce. Minimálně ne ve sbírce člověka, který čtení dotáhl až sem.

Diskuze k článkům se na Blu-space nově přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, komentáře, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Shrek na UHDBD".