Velká čínská zeď zklamala na všech frontách

Hned v otevíracím proslovu letošních Oscarů si Jimmy Kimmel neodpustil dloubnout do poněkud nešťastného rozhodnutí Matta Damona opustit produkci Místa u moře a podepsat místo toho vysokorozpočtovou čínsko-americkou koprodukci. Jak jistě víte, jeho náhrada s tváři Caseyho Afflecka na té samé ceremonii získala Oscara za nejlepší mužský herecký výkon. Matt Damon pak mohl jen spekulovat, co všechno na cestě za tučnou výplatou udělal špatně a proč se z napjatě očekávané fantasy s prominentním režisérem v čele vyklubal kolosální průšvih nevalných kvalit.

Pokud finální sestřih filmu viděl, asi mu ono spekulování netrvalo dlouho. Je totiž docela snadné identifikovat, co Zhang Yimou, mimo jiné režisér Hrdiny nebo Klanu létajících dýk, podcenil. Od prosťoučkého příběhu přes prázdné a občas hloupé postavy po překvapivě nepovedené digitální efekty, Velká čínská zeď má všechny prvky slabého blockbusteru. Ty ale ještě zákonitě nevedou ke špatnému filmu. Když už nic víc, čínsko-americká fantasy mohla být alespoň nevinnou zábavou. Nepovedlo se ani to.

Problém je, že Yimouův film stojí na spojení dvou světů. Jak po příběhové, tak po divácké, ba dokonce i produkční stránce. A co se zdálo jako z hlediska komerčního potenciálu neprůstřelná kombinace, se nakonec proti Velké čínské zdi obrátilo. Ukázalo se totiž, že ty dva světy si natolik nerozumí, že jejich spojením vznikl produkt neatraktivní pro obě strany.

Je v pořádku, když od sebe asijská a hollywoodská produkce opisují, inspirují se, nebo si navzájem remakují úspěšné filmy. Vždy to ale dělají v rámci mantinelů vlastní audiovizuální kultury. Tak, aby diváka nemátl cizí smysl pro humor, odlišné výrazové prostředky herců, důraz na jiný druh emocí a podobně. Velká čínská zeď ale toto nepsané pravidlo ignoruje a v jedné produkci míchá severoamerickou kulturu s tou čínskou. Nejde však o střet světů. Jde o jejich prolnutí. Zhang Yimou se snaží vyhovět divákům odkojeným na sandálových filmech Ridleyho Scotta nebo fantasy Petera Jacksona a zároveň těm, kteří holdují tisíciletým tradicím a filmům Stephena Chowa (těm vyloženě ztřeštěným jako Mei ren yu, ne odvarům jako Kung Fu Mela nebo CJ7). Bohužel to dělá v rukavičkách, a tak je obojí zakonzervováno do polotovaru s nevýraznou chutí, která nevyhovuje ani jedné straně.

Příběh o dvou žoldácích, kteří se cestou za bohatstvím (tj. při hledání „černého prachu“) připletou do odvěké války lidí a mimozemských monster, by přitom mohl být otvírákem zajímavé fantasy franšízy. Vize velkou zdí oddělených světů, z nichž jeden chrání ten druhý před jistou záhubou, nabízí dost prostoru pro vznik pestrých lokací, které by mísily čínskou kulturu s prvky fantasy. A co si budeme povídat, Zhang Yimou by takový svět dokázal zprostředkovat nádhernými vizuály. Jenže Velká čínská zeď se dějově zastavila právě na titulní stavbě, odkud se příběh až do finále skoro nehne. To bohužel ke vzniku zajímavého filmu nestačí. Yimou sice svět ochránců před mimozemským zlem zpestřuje nádhernou prací s kostýmy. V útrobách Velké čínské zdi – a tím myslím stavbu i film – se ale zoufale nic neděje. Slušel by jí košatější příběh, který by budoval zajímavý svět a přitom měl dost času na jiné než zoufale archetypální postavy.

Je mi jasné, že volat v době neustálých sequelů a spojených vesmírů po další franšíze je na hlavu. Ale i kdyby Velká čínská zeď skončila „pouze“ u jednoho filmu, rozšířený vesmír by jí dělal mnohem lépe, než uzavřené komnaty ikonické stavby. Zhang Yimou asi chtěl natočit jednoduchý a zábavný film, ale my jsme dostali primitivní a nezáživný balast. Příběh, postavy i jejich chování jsou prostě a jednoduše hloupé. Digitální monstra mají nudný design, jejich zpracování navíc často vázne. Ostatně nepovedené vizuální efekty jsou problémem celého filmu. A co je smutné, krom opravdu malého množství vizuálně atraktivních hrátek je nešťastně špatná i akce. Hlavně proto, že se v ní dějí naprosto absurdní hlouposti. Je to smutné, ale dlouho jsem neviděl projekt s tak zabitým potenciálem. Velká čínská zeď je špatný film.

Těžko říct, jestli to někomu může být útěchou, ale Blu-ray se povedl. Yimou film točil na Arri Alexu 65 v 6,5k rozlišení, kterýžto materiál byl následně zdrojem pro 4k master (zbystřit by měli i majitelé UHDBD přehrávačů, nástupce Blu-raye prý s tímto filmem dělá divy). Blu-ray tedy má z čeho brát a je to vidět. Ostrost a kresba textur v detailech obličejů nebo kostýmů je exemplární, stejně jako práce s extrémně bohatou barevnou paletou. Je pravda, že vizuální složce ubližují digitální exteriéry (i další efekty), za jejichž přítomnosti efektivnost obrazu jaksi upadá. Navíc si sem tam zašumí (například při krádeži střelného prachu). Jakmile se ale Yimou věnuje reálným kulisám a výpravě, Blu-ray poskytuje referenční obrázek. Nevypadat Velká čínská zeď občas vyloženě hnusně, měli bychom tu další referenční disk.

Podobná pozitiva se dají najít i na zvukovém mixu. Dolby Atmos stopa jednoznačně patří k tomu nejlepšímu, co si v domácích podmínkách můžete pustit, protože její práce se směrovými efekty diváka místy vyloženě nutí otáčet hlavu. Například při průletech šípů přes scénu, když Damon sestoupí ze zdi. Nebo ještě lépe, když postavy utíkají zákopem a nad jejich hlavami proběhne komparz. Atmosácká stopa si s podobnými scénami vyloženě hraje a nebojí se protěžovat jak klasické surroundy, tak horní efektové kanály. Vůbec poprvé jsem na své 5.1.2 sestavě měl pocit, že zvuk pochází shora, nikoli z předního horního plánu. Tahle zvuková stopa prostě patří k tomu nejzábavnějšímu, co si doma můžete pustit a jelikož je i technicky velmi precizní, nezaslouží si jiné než absolutní hodnocení.

Bonusy vás zabaví asi na půl hodiny, ale vzhledem k velikosti produkce se jedná o podprůměrnou výbavu. Od Damonovy zpovědi o natáčení v Číně přes kostýmy a zbraně po tříminutovky o klíčových bitvách nebo natáčení se Zhangem Yimouem, všechno jsou spíše povrchní featuretty s nádechem klasického proma, než dobré filmy o filmu. Šest minut vystřižených scén pak zvládnou jen masochisté.