Upgrade je sci-fi nakládačka, kterou potřebujete k léčbě akčního absťáku

Na nízkorozpočtových žánrovkách Blumhouse Pictures je nejzábavnější, že si jdou přímočaře za svým a nemusejí se stresovat s ničím, co svazuje současnou hollywoodskou produkci. Tvůrci mají pod záštitou téhle relativně mladé společnosti otevřené dveře k neotřepaným nápadům, neřeší se rating, dokonce tu končí projekty, které byly jinde odmítnuty, aby se z nich poté stali cenami ověnčení miláčci diváků i kritiky (Uteč, Whiplash, Rozpolcený, BlackKklansman), nebo rovnou komerční hity (Očista, Paranormal Activity, Insidious). Upgrade do téhle společnosti filmů zapadá perfektně. Co do nápadu a příběhu působí ujetě nebo béčkově, ale je natočený s takovým nadšením, že mu s radostí většinu nedostatků odpustíte, ba co více, náramně si ho užijete.

Upgrade (Blu-ray)

Větší klišé než smrt milované partnerky a cestu za pomstou si přitom Leigh Whannell vymyslet nemohl. Přidejte vizi mluvícího čipu, který z člověka udělá supervojáka, a máte zápletku, jež si v ničem nezadá s akčními kulťárnami osmdesátých a devadesátých let. Což by, pravda, někdo mohl považovat za výhodu. Plusové body film nenabírá ani za další vývoj, který je skrz naskrz průhledný. Takže ve chvíli, kdy hlavní hrdina leží ovdovělý a ochrnutý na nemocničním lůžku a přichází tajemný miliardář s návrhem implantace čipu, který ho postaví zpět na nohy, máte jasno, co se bude do poslední minuty dít. Sranda je, že je to jedno. Dokonce to může být dobře. Whannell si totiž je moc dobře vědom faktu, že nosným pilířem Upgradu není příběh, je jím příslib neotřelé a inovativně snímané akce, která podobně jako třeba Hardcore Henry staví na skvělé choreografii a nevídané práci s kamerou.

Proto je překvapivé, že na ni režisér a scenárista v jednom nechává diváky tak dlouho čekat. Na expozici je znát, že je uspěchaná a vyloženě se nemůže dočkat, až bude mít povinné rozmisťování figurek po šachovnici za sebou. Přesto je docela dlouhá. První akční sekvence přijde skoro v polovině filmu. Dobrá zpráva je, že i začátek díky sympaticky střídmé vizi budoucnosti a zábavnému Logan Marshall-Greenovi odsýpá. A ve chvíli, kdy se v hlavním hrdinovi probudí digitální ninja, člověka Upgrade přiková k sedačce a pumpuje mu do žil adrenalin přesně v takovém množství, aby ho uspokojil, ale zároveň v něm budil touhu po dalších dávkách.

Upgrade na Blu-shop.cz

Koupí Blu-ray Upgrade na Blu-shopu podporujete vznik podobných textů.

Je to díky kombinaci několika elementů. Představa čipu, který když se ujme nadvlády nad lidským tělem, udělá z něho stroj na zabíjení, je sice úsměvná, ale ve své podstatě klukovsky zábavná. Whannell ji navíc okořenil tím, že zatímco čip ovládá tělo, hlava a obličej zůstávají pod kontrolou „hostitele“, což dává vzniknout vtipným scénám, kdy hlavní hrdina chladnokrevně a se strojovou přesností ne nepodobnou Terminátorovi kosí nepřátele, ale tváří se přitom jako vystrašené děcko. V jeho výrazech se navíc krom hrůzy mísí i nadšení, protože ruku na srdce, kterého chlapa by nebavilo umět zničehonic bojová umění a kosit nepřátele efektivněji než stiskem tlačítkové kombinace na ovladači herní konzole. Marshall-Green je v těchto momentech naprosto kouzelný. Když přidáte otevřenou ale ne zbytečně přehnanou brutalitu, máte zaděláno na úspěch u každého žánrového fanouška.

Upgrade (Blu-ray)

Whannell navíc přidává ojedinělou práci s kamerou, která je variací na videoherní third-person perspektivu. Ve chvílích, kdy se čip ujímá velení nad Greyovým tělem, začne kamera kopírovat veškeré jeho pohyby. Vzniká z toho zábavná a vizuálně jedinečná vizuální akrobacie, které je přesně tolik, aby souboje ozvláštnila, ale zároveň se jí divák (jako v případě již zmiňovaného Hardcore Henryho) nepřesytil.

Na zábavnosti Upgradu přidává i patřičně úchylný záporák Benedicta Hardieho, který vizi supervojáka budoucnosti dotahuje do extrému, když je schopen zabíjet i pouhým kýchnutím. Hardie si roli stejně jako Marshall-Green patřičně užívá.

Upgrade (Blu-ray)

Whannella je nakonec nutno pochválit i za to, že film vypadá působivě také mimo hrátky v akčních scénách. Upgrade se odehrává v blíže nespecifikované budoucnosti, ta je však - možná i díky rozpočtu, ale na tom nesejde - vyobrazena velmi střízlivě, přičemž zároveň film díky neukotvení v konkrétním roce působí nadčasově. V tom mu pomáhá výborná výprava, jejímž highlightem jsou Greyův a Keenův dům, a fakt, že Whennell krom onoho čipu nijak netlačí na pilu s všelijakými gadgety a nesmyslnými vynálezy, které by vypadaly absurdně i „u nás v minulosti“. Upgrade je tedy nejen skvělý akční film, ale také prima sci-fi. I když futuristických prvků tu najdete pramálo a většinou jsou pouze zvýrazněným odrazem dneška (virtuální realita, drony, autonomní vozidla, umělá inteligence).

Kdyby tohle všechno nestačilo, Whennell sebral odvahu na výborný závěr, který jinak průhledný film pozvedá o úroveň výše. Nenásilně kombinuje kýčovitý happy end s nekompromisně destruktivní vizí budoucnosti, do které dokonce dokáže naroubovat poselství o umělé inteligenci. Nedovedu si představit, co více bychom si měli od skromné akční sci-fi přát, proto recenzi uzavřu radostí z toho, že v Blumhouse podobným projektům dávají prostor a z faktu, že si tuhle pecku můžeme dát i na výborném Blučku. Berte to jako nadšené doporučení.

Jedno je ohromná škoda: Film na nosičích domácích zábavy nedoprovázejí bonusové materiály, a to nejen na lokální edici, ale ani v zámoří. Zrovna v případě Upgradu by přitom bylo o čem vyprávět – krom již zmíněné výpravy a designu se samozřejmě nabízí především rozbor natáčení akčních scén. Předpokládám, že nejsem jediný, kdo by rád viděl kamerovou akrobacii Upgradu zpoza kulis. Zrovna u Upgradu bych dokument o natáčení uvítal více než u kdejakého blockbusteru, kde se postupy beztak opakují. Škoda.

Upgrade (Blu-ray)

Každopádně přepis se Universalu povedl. Upgrade má studenou barevnou paletu, ve které však udržuje přesné a přirozené pleťovky. Všeobecně tmavší tónování by mohlo snadno vést k macroblockingu, ale černá se neslévá a komprese o sobě nedá jedinkrát vědět. Naopak, video má velice pevnou jasovou i barevnou definici, skvělý smysl pro detail, a hlavně konzistentní přednes, v jehož rámci se nevychyluje kontrast ani saturace - ty jsou obzvlášť úderné. Filmu dodává patinu drobný monochromatický šum, ani ten neodhaluje kompresní vady. Mohli bychom sice zoufat, že jsme nedostali Ultra HD Blu-ray, jehož HDRko by definici objektů v tmavších scénách jistě pozvedlo, nicméně to také nevyšlo ani v zahraničí, takže Blu-ray je momentálně nejlepší způsob, jak si Upgrade užít. A v rámci limitů formátu to lepší být nemohlo.

Velice zábavný je i šestikanálový mix v DTS-HD MA. Postrádá dynamiku nejlepších zvukových stop, naštěstí to ale kompenzuje hravostí surroundů. Tu a tam se Upgrade opře do zadního kanálu takovým způsobem, že se člověk chce spiklenecky pousmát – například při přesunu objektů mimo záběr se mix nebojí přiznávat jejich pohyb za poslechovým místem. Když se Greyovi rozezní v hlavě umělá inteligence, zvuk není tak všeobjímající, jak by mohl být pod dohledem Atmosu, i tak ale s receiverem docela zacvičí. Jestli mě vedle dynamiky něco zklamalo, je to slabá LFE složka. Basy jsou nevýrazné, skoro mi přišly až unavené, jako by celý mix byl komprimovaný. Hravý tedy je, ale prezentace už je slabší.