Katalogové tituly na 4k Ultra HD Blu-ray: Hellboy II

Obvykle platí, že když už se na Blu-space pustím do rozboru kvality přepisu nějakého katalogového titulu, je z toho tak dlouhý text, že bych si s ním mohl vytapetovat obývák. Obsahovou nabídku roku 2020 – letos článků bude více, k tomu se zavazuji – však otevřu rozborem extrémně krátkým. Dokonce by se dal shrnout do jediné věty: Druhý Hellboy na 4k Ultra HD Blu-ray nevypadá lépe než na starém Blu-ray. Zas tak stručně UHDčko Del Torovy fantasy pecky samozřejmě neodbudu, pokud ale uvažujete o upgradu a technické podrobnosti vás nezajímají, věřte, že investice do nového formátu se v případě Hellboy II: Zlatá armáda nevyplatí.

Universalovské Blučko z roku 2010 bylo a vlastně stále je jedním z mých nejoblíbenějších disků. Při sledování na šestačtyřicetipalcové plazmě jsem z jeho audiovizuálních schopností vrněl blahem. Pevný kontrast, výborná stínokresba a přitom skvělá černá, nádherná barevná reprodukce, solidní držení zrna, dobrá ostrost, velice zábavný zvukový mix. Zatímco jiné placky ze stejného období viditelně zestárly, tahle obstojí i dnes při kritickém rozboru na pětašedesátipalcovém OLED displeji (i když samozřejmě s přimhouřeným očkem). Že se jednalo o v mnoha směrech výjimečný disk, potvrzuje jeho přímé srovnání s přepisem na Ultra HD formátu. Zatímco u jiných titulů slibuje přechod na UHDBD upgrade vyloženě ve všech technických disciplínách, u druhého Hellboye dostanete do vínku přepis, který byste bez přímého srovnání od starého Blučka nerozeznali, ba co víc, který v některých místech vypadá dokonce hůře.

Hellboy II: Zlatá armáda (UHDBD v distribuci společností Magic Box)

Jestli je mezi Full HD SDR a Ultra HD HDR přepisy nějaký viditelný rozdíl, tak leda v kvalitě komprese. To je však něco, co ocení pouze technicky zdatní diváci, kteří vědí, po čem koukat a obrazovou stránku toho kterého filmu jsou schopni rozebrat skutečně dopodrobna. A ani ti nebudou z rozdílu kdovíjak omráčeni, neboť je prostě minimální.

Co do ostrosti a drobnokresby jsou přepisy totožné. Což nemusí být překvapivé, protože leckteré filmy, které pocházejí ze 2k masteru, při přechodu mezi formáty na drobnokresbě „přiberou“ jen minimálně. Problém však je, že UHDčko neexceluje ani v ostatních disciplínách, tedy ve WCG a HDR. Musel bych oba přepisy vidět v přímém srovnání vedle sebe na stejných zobrazovačích, abych nad jejich barevnou reprodukcí byl schopen vznést definitivní ortel. Na základě přepínání mezi zdroji jsem ale žádný rozdíl nezpozoroval, a to ani v sytosti, ani v kvalitě barevných přechodů, v ničem. Kdyby mi někdo řekl, že se UHDčko pohybuje v jiném barevném prostoru, nevěřil bych mu to. Protože tak nevypadá.

Největší průšvih je pak HDRko. Ultra HD Blu-ray je sice masterovaný na krásných tisíc nitů, v průměru se však jeho jas pohybuje pod hranicí SDRkové stovky. To je extrémně málo. Na zvýšení kontrastu nějakými parádními highlighty tedy zapomeňte. Aby toho nebylo málo, došlo při HDRkovém gradingu, který byl zjevně automatizovaný a snad nad ním ani nikdo nedohlížel, jinak si jeho mizernou kvalitu nelze vysvětlit, k pochybnému rozhodnutí, jak se k highlightům postavit: Ve scénách, které by mohly ze zvýšení jasového rozsahu těžit nejvíce, jako jsou například všechny s prvkem ohně, je jas těchto špiček potlačen a dochází k „expozičnímu žehlení“, které známe ze světa HDR fotografií. To je něco, co by se ve světě filmových přepisů vůbec nemělo dít.

Jedna scéna za všechny: Vyvrcholení sekvence v muzeu, kde Liz pomocí svých schopností spálí nenažrané zoubkové víly. V highlightech plamenů sice na UHDBD je o něco větší množství obrazových informací než v případě SDR verze, potud v pořádku, jenže jejich barevná paleta je totožná a jas je absolutně potlačen. Paradoxně díky tomu působí kontrastněji stará Blu-ray verze, kde oheň vypadá realističtěji i přes to, že v highlightech ztrácí obrazové informace (ale jen málo). V HDR je plamen tak potlačený, že i v rámci jinak potemnělé scény vůbec jasově nevybočuje. To je prostě špatně.

Takže suma sumárum: Mizerné HDRko, které v lepších případech vypadá jako blučkové SDRko, nulový rozdíl v kresbě, nezpozorovatelná změna v barevné reprodukci. Zatím jedno z největších zklamání při přechodu z Blu-ray na Ultra HD Blu-ray. Zůstaňte u toho staršího.