Pán prstenů ve 4k Ultra HD: Co slibují nové přepisy nejočekávanějšího releasu roku?

Musím na sebe hned v úvodu prásknout, že nějaké čtyři roky zpátky, když jsem rozjížděl Blu-shop a v Česku se začaly objevovat první 4k Ultra HD Blu-ray tituly, jsem v odpovědi čtenářům i zákazníkům na často se opakující otázku, zda někdy na UHDBD vyjde Pán prstenů a zda bude mít upgrade smysl, tvrdil, že sice vyjde, ale upgrade smysl mít nebude.


Hříchy mládí je třeba přiznávat a napravovat. Pojďme tedy rozebrat, jak moc jsem se pletl, proč přechod z Blu-ray edic rozhodně smysl má a jaký upgrade slibují nové - teď už se stoprocentní jistotou definitivní - 4k Ultra HD prezentace trilogie Pána prstenů.



Chybná teze o mizivém potenciálu nových přepisů před lety vycházela z faktu, že Pán prstenů byl vzhledem k datu výroby a velkému množství digitálních efektů finišován ve 2k, a tedy že hotové mastery nabídnou přechodem do upsamplovaného UHD pouze minimální množství nových obrazových informací.


Vlastně jsem si stál za tvrzením, že valnou většinu toho, co zdrojové materiály pojímaly, byl schopen zprostředkovat už Blu-ray, jenž - nutno podotknout - i po letech obstojí po technické stránce na výbornou (to mluvím o poslední BD edici, tedy o rozšířených verzích). Mimo jiné mě k tomu vedla domněnka, že studio pro účely Ultra HD prezentace využije právě mastery, které sloužily jako podklad pro už existující extended Blu-raye. Pletl jsem se ještě v několika dalších bodech a všechny přiznám, ale tohle byl zdaleka nejzásadnější omyl.



Když studio vydává na 4k Ultra HD Blu-ray nosiči nějaký katalogový titul, je u takového releasu obvyklý jeden ze tří postupů:


1) Zdrojem je 35 mm pás:

Film byl v době vzniku finišován kompletně fotochemicky a studio tak může najít archivní negativy, ty restaurovat, skenovat ve 4k (ale také 6k, 8k …), v rámci této digitální kopie vytvořit nový master a z něho encodovat nový přepis. Namátkou se to dělo třeba u Lawrence z Arábie, Spartaka, Statečného srdce, Návratu do budoucnosti


2) Zdrojem je starší master z 35 mm pásu:

To samé (restaurace, remastering) se mohlo dít při příležitosti uvedení jakési Blu-ray edice před několika lety a tentokrát se pro nový UHDBD přepis recykluje tehdejší master (stále však zpravidla velmi povedený), který akorát projde novým barevným gradingem kvůli HDR.


3) Zdrojem je digitální přechodová kopie

Ve třetím možném scénáři se jedná o teprve pár let starý film, který už ale vznikl v “DI éře”, tedy v období, kdy filmaři pro účely postprodukce používají výhradně digitální workflow (ať už točí digitálně nebo analogově - v druhém případě se samozřejmě hrubý materiál musí nejdříve skenovat). DI je Digital Intermediate, tedy digitální přechodová kopie. Prostě všechny hrubé materiály, které se při postprodukci skládají střihem do uceleného díla, jsou už v podobě jedniček a nul. Nikdo se netahá se stovkami metrů negativů. Tahle digitální kopie se při finišování “vyjede” na master ve 2k nebo 4k rozlišení a z něho je pak film distribuován*. Jestliže takový film vznikl třeba před deseti lety, studio vezme jeho deset let starý master a v Ultra HD ho prezentuje z této staré kopie, “pouze” s novým HDR gradingem, v jiném rozlišení, s širší barevnou paletou, samozřejmě jinak komprimovaný než v případě starší Blu-ray edice … nový Ultra HD přepis je prostě úplně jiný, leč pochází ze stejného masteru, ze kterého například promítala kina, vznikaly disky, broadcastové kopie, atp.


* Distribuční kopie pro kina a pro domácnosti samozřejmě pocházejí ze separátních masterů s odlišnými jasovými rozsahy, všechny ale mají původ ve stejné DI. Pro účel textu to zjednodušuji na “jeden master”, který jim všem vládne, jeden master, který je do temno… ale vždyť víte.



V případě Pána prstenů se dal předpokládat právě třetí postup. Studio mělo připravené výborné mastery, které vznikly pro účel již zmiňované Blu-ray edice extended sestřihů v roce 2011. Jelikož si minimálně Společenstvo prstenu dávám každý rok a letos jsme shodou okolností doma “sjížděli” celou trilogii, mohu potvrdit, že tyto disky vypadají stále výtečně. Asi i proto jsem před několika lety nebyl schopen přistoupit na možnost, že by se ze 2k masterů dalo vyždímat tolik dodatečných obrazových informací, aby člověku dávalo smysl investovat do trilogie dalších několik tisíc za nové disky.


Jenže Warneři nakonec k Pánovi prstenů přistoupili jinak.


Drobnou ochutnávku jsme dostali naposled na začátku listopadu se 4k Ultra HD Blu-ray releasem filmu V jako Vendeta.


McTeigueova sci-fi vznikla v roce 2005 a ačkoli byla točena na kinofilm, postprodukována byla digitálně. Logicky se dalo předpokládat, že studio prostě sáhne po původním masteru, ze kterého se promítalo v kinech*, a z toho vyždímá o něco více pixelů, více barev, větší dynamický rozsah - prostě klasický UHD encode ze třetího z výše zmiňovaných scénářů.


Nutno podotknout, že i to by po stránce upgradu oproti Blu-ray edici stačilo. Ta totiž vznikala ještě v době, kdy se studia přikláněla jak Blu-ray formátu, tak HD-DVD. V případě Warnerů to znamenalo, že pro oba disky vytvářeli stejný encode, který jednak využíval zastaralé komprese VC-1, jednak byl co do velikosti přizpůsoben limitům pětadvacetigigového HD-DVD, místo aby využil možností padesátigigového Blu-raye. Přepis se tedy musel spokojit s horší kompresí, kterou sužoval nižší datový tok o žalostných 12Mb/s. I kdyby tedy Warneři jen vytvořili nový encode starého masteru, upgrade oproti existujícímu Blučku by byl značný. Nakonec však byl skok obrazové (ale i zvukové) kvality naprosto enormní.



Warneři totiž zvolili čtvrtý možný postup, který je u takto “mladých” filmů velmi neobvyklý a se kterým jsem, přiznávám, vůbec nepočítal: I přes existující master se rozhodli vytvořit kompletně nový DI a z něho vygenerovat master čerstvý, a tím pádem úplně odlišný od toho, co viděli diváci v kinech, v televizi, na Blu-rayi, na Netflixu, kdekoli. Což zní jednoduše, jak si ale na příkladu Pána prstenů ukážeme, je to brutální práce - s brutálním výsledkem. Otevírá titulu úplně nové audiovizuální možnosti v čele s nativním 4k. A právě tuhle práci si studio dalo po Vendetě i s Jacksonovou trilogií. Díky bohu za to.


Vytvořit novou digitální přechodovou kopii není jen tak. Člověk si pod tím představí, že se prostě naskenuje hotový film, jenže ono je to o dost složitější. Jde se totiž přímo ke zdroji. Pojďme si tedy postup studia před uvedením Pána prstenů v novém kabátku popsat stručně v několika bodech.


Co všechno musíte udělat, abyste mohli vytvořit novou digitální přechodovou kopii a master:


  • Lokalizovat v archivech původní hrubé materiály, tedy filmové 35 mm negativy. Ano, přímo z kamer.

  • Vyhledat první generace VFX film outů. V době, kdy ještě převládala analogová postprodukce i distribuce, se veškeré digitální efekty vypisovaly laserem - většinou ve 2k - přímo na filmový negativ, tzv. film out, který se následně vestřihl do 35 mm masteru. Všechny trikové záběry jsou do Pána prstenů vloženy právě takto.

  • Zajistit EDL. Editing Decision List, tedy rozpis veškerých střihů: Když dokončujete film nebo seriál ve střižně, ukládáte konkrétní rozhodnutí o střihu jako EDL, což je záznam pozic negativu a konkrétních editací. Na základě EDL můžete jakýkoli sestřih kompletně zrekonstruovat z původních hrubých materiálů. Když tedy ztratíte filmový master, můžete vytvořit nový z materiálů z placu “pouhým” následováním kroků střihače.

  • Naskenovat původní negativy a VFX FO. V případě tolkienovských adaptací v rozlišení 4k, což je pro takový proces nejobvyklejší.

  • Na základě EDL znovu “poskládat” (vlastně sestřihat) kompletní film

  • Provést (už v digitální podobě) jeho kompletní restauraci

  • Provést barevný grading, tedy scénu po scéně rekolorovat, ideálně pod dohledem tvůrců, aby se ctil původní vzhled a tvůrčí vize. U Pána prstenů byl u nového gradingu původní barvič a údajně na vše dohlížel i Jackson.

  • Vytvořit nový HDR pass

  • Namíchat nový zvuk. V tomto případě remix původních stop do Dolby Atmos.

  • Vytvořit čerstvé - teď už nativní - 4k mastery pro různé druhy distribuce (kino vs. UHD s HDR vs FHD s SDR atp.)

Jinými slovy, z valné části film znovu postprodukujete, jen bez tvorby efektů - a jak je známo, postprodukce je zpravidla časově náročnější než samotná produkce. No a teď si vezměte, že vše výše zmíněné děláte u trilogie, jejíž díly existují ve dvou sestřizích, z nichž každý v průměru osciluje kolem tříhodinové stopáže a jejichž hrubé materiály čítaly desítky hodin, kterými se musíte při skladbě dle EDL hrabat, abyste vlastně dali dohromady znovu celé filmy. A to všechno pak musíte záběr po záběru barevně upravovat.



Není divu, že se o nových 4k masterech Pána prstenů mluvilo snad dva roky - novozélandská WETA se u nich musela pořádně zapotit! Ano, částečně vám pomůže automatizace, ale ta jen ukousne z beztak gigantického koláče.


Pro pořádek si doplňme ještě další kroky:

  • Vytvořit nový encode pro 4k Ultra HD Blu-ray (a další metody distribuce)

  • Udělat authoring nových disků

Kolik taková sranda stojí? Neumím to vyzdrojovat, ale před několika měsíci jsem někde četl (být novinář, jdu za tuhle frázi do žurnalistického pekla … ale já jsem bloger, tak mě snad omluvíte), že jeden film vyjde přibližně na milion dolarů. Vzhledem k tomu, že Pán prstenů je “docela” dlouhý a navíc ve dvou sestřizích, dovedu si představit, že se suma vyšplhala ještě výše.


Takže Warneři museli do nových masterů vložit částku, která by v tuzemských podmínkách přesahovala cenovku nejdražšího filmu historie (na rozdíl od Posledního z Aporveru ale nové přepisy Pána prstenů opravdu spatří světlo světa;). Studiu se investice bohatě vrátí, ale pálka je to solidní a ochota dávat podobné peníze do nových masterů jiných titulů bude pochopitelně omezená. O to více bychom si jí měli cenit.



Pozorný čtenář by samozřejmě mohl namítnout, že krom pár nuancí si přesně takovým procesem (nová DI, nový master) Jacksonova trilogie už musela projít před oním rokem 2011. Měl by skoro pravdu. Jenže mezi oběma případy stojí jedna velmi zásadní veličina: Čas.


Čas je v tomhle ohledu skutečně zrádný: Co se mohlo jevit před osmi lety jako audiovizuální strop, dnes působí zastarale. Platí to o profesionálních i spotřebitelských technologiích. Takže scan negativů může po iks letech z 35 mm pásů “vyždímat” větší množství obrazových informací a pevnější ostrost, než se podařilo předchozí generaci skeneru. Restaurační software dokáže filmová políčka lépe očistit. Gradovací software z nich dokáže dostat více barev a jasového rozsahu, které mohou tvůrci při barvení efektivněji i efektněji využít díky HDR zobrazovačům. Nové metody komprese mohou všechny tyto nově nabyté obrazové informace zprostředkovat přesněji. Modernizované zvukové formáty dají zvuku více prostoru k vytvoření všeobjímající kulisy a vyzdvižení dříve zapadlých nuancí. Nové reprodukční technologie v čele se 4k projektory, Ultra HD televizory s HDR a Dolby Atmos systémy to vše dokážou promítnout a odehrát s technickou precizností, díky které obyčejný smrtelník už není schopen rozeznat master od distribuční kopie - a tím pádem se k nám dostávají filmy v podobě, která je jednak lepší, než v čase uvedení v kinech, jednak je téměř stoprocentně věrná tvůrčí vizi.



S každým rokem, kdy se všechny tyto produkční a reprodukční systémy zlepšují, jsou filmaři schopni dostat z původních materiálů stále krásnější a technicky preciznější obsah. Samozřejmě to má své limity, ale co se vlastně snažím říct: I když jsme si mohli před lety o nějakém titulu říkat, že se jedná o bezesporný audio/video etalon, laťka se nepřestala zvedat. Proto jsem například v odpovědi na nedávný dotaz, jaktože jsem si dovolil před jedenácti lety označit Blu-ray přepis King Konga za referenční a pak ho o roky později v recenzi UHD varianty nazval zastaralým, mohl argumentovat, že technika produkce, distribuce i reprodukce se mění ve všech myslitelných ohledech a s tím i náš pohled na ni. Bylo by bláznivé nebrat věčné posouvání limitů v potaz. Ostatně když před několika dekádami vycházely první recenze VHSek Jurského parku, také všichni byli uneseni jejich kvalitou. Dnes by se na ně krom největších masochistů nikdo ani nepodíval.


Všechno toto má samozřejmě limit ve zdrojových materiálech, tedy v 35 mm filmových pásech, nicméně doposud se dalo s každým novým přepisem mluvit o přínosu. Co je při potenciální koupi UHDBD Pána prstenů skvělá zpráva, teď už skutečně narážíme na limity záznamových schopností negativů. Pokud se pletu, sejdeme se tu za pár let u podobného textu. Ale nevsázejte na to. Těžba audiovizuálních informací z katalogových titulů opravdu naráží na strop zdrojových materiálů a pokud se ty které filmy budou po A/V stránce někdy zlepšovat, bude to už jen on-the-fly díky upscalovacím schopnostem televizorů s neural enginy. Ale to je zase pohádka na jindy.



Takže k tomu nejdůležitějšímu: Co nám mohou nové přepisy díky veškerým výše zmíněným okolnostem přinést?


  • Vyšší ostrost a lepší drobnokresbu: Dalo se to čekat, ale zmínit to musíme. Nové 4k scany logicky přinesou lepší kresbu detailů a textur. Neznamená to, že Pán prstenů bude na 4k Ultra HD Blu-ray ostrý jako břitva po celou svou stopáž. Stále je tu mnoho VFX a vedle práce s miniaturami také hodně compositingu, díky nimž některé záběry mohou měknout. Ale i z těch bude vytřískáno maximum. A z těch, které jsou “nativní”, tedy postprodukčně netknuté, nám bude padat čelist na zem. Doufám. Ještě jednou to připomínám, protože je to prostě nutno zdůraznit: Pán prstenů bude v nativním 4k! Ano, se 2k triky, ale ten upgrade prostě bude ohromný.

  • Lepší definici filmového zrna: Tenhle bod by mohl některé čtenáře nalomit, ale modří vědí - filmové zrno je neoddělitelnou součástí filmové historie a jeho potlačování většinou dopadá špatně (ztrátou detailů a “zvoskovatěním” obrazu). Pokud chcete katalogový titul v nejvyšší kvalitě a v takové podobě, v jaké ho tvůrce zamýšlel, se zrnem je prostě potřeba počítat. U Pána prstenů se dá očekávat jemná patina, která obrazu dodá patřičnou organičnost. Důležité je, že HEVC kodek je schopen se zrnem pracovat lépe než jeho AVC předchůdce a my díky tomu dostaneme kvalitnější reprodukci filmové suroviny.

  • Opravenou barevnou paletu: Párkrát už jsem zmínil extended edice z roku 2011. Jsou výborné, ale trpí zásadní vadou: Tehdejší barevný grading ustřeloval do studených tónů a mírně ořezával stínokresbu, resp. přitahoval kontrast za vlasy. Viditelné to bylo pouze při přímém srovnání se staršími kinoverzemi, nicméně svého času kolem studených barev bylo dost povyku. Dá se předpokládat, že to Warneři napraví a půjdou přirozenější cestou. Ostatně teplejší barevná paleta může zemitému fantasy titulu jen prospět.

  • HDR a WCG: Na barevnou paletu navážeme … barevnou paletou. Ona je totiž důležitá. Dokonce si troufnu říct, že důležitější než samotný fakt, že dostaneme nové ostřejší a detailnější 4k scany. Opakuji to, kde můžu: HDRko (High Dynamic Range) a s ním spojené WCG (Wide Colour Gamut) mají leckdy pro vizuální kvality filmů větší přínos než nárůst rozlišení. V případě Pána prstenů to platí obzvlášť: Filmy Petera Jacksona v mnoha scénách pracují s doslova nadpřirozenými barvami. Paleta obrazu je nesmírně bohatá a přechod z Rec.709 do Rec.2020 filmům umožní zprostředkovat barvy, které jsme díky limitům předchozích distribučních a reprodukčních systémů prostě neviděli. Navíc Jackson ulítává na komponování proti východům a západům slunce, stejně jako na práci s protisvětlem a velkými kontrasty. To je materiál přesně dělaný pro schopnosti HDRka, jež může dostat z expoziční pružnosti analogového záznamu maximum. Nepřeháním, když říkám, že se na to, co s Pánem prstenů a s tridimenzionalitou obrazu provede HDR, těším jak malý kluk. Měli byste také! Nad standardní HDR-10 vrstvou bude navíc na discích ležet prémiové Dolby Vision.

  • Dolby Atmos: Remix do object based audia je třešnička na několikaposchoďovém dortu. Pán prstenů měl už tak skvělé zvukové mixy. Zvětšení zvukové kulisy a její rozšíření z horizontálních efektů do vertikálního prostoru může trilogii s jedním z nejgeniálnějších soundtracků jen prospět.

Trilogii Pán prstenů objednejte na Blu-shop.cz. Koupí edice v tomto obchodě podporujete vznik textů na Blu-space.cz - děkuji!


Nutno dodat, že čerstvé 4k přepisy budou v dohledné době dostupné pravděpodobně jen na Ultra HD Blu-ray. Nová Blučka totiž studio nechystá. Na SVoD platformách jako Netflix zůstanou kopie pouze v kinosestřizích a ze starších masterů. Rozšířené sestřihy možná budou dostupné na VoD jako iTunes, ale tam člověk nižší cenou platí jak za komprimované audio, tak za silněji komprimovaný obraz. A kdyby se Pán prstenů vydal třeba na HBO Go nebo jeho HBO MAX alternativu, vzhledem k jejich brutální kompresi a SDR distribuci se stereo zvukem by to byla žalostná podívaná. Pokud tedy chcete Středozemi ve 4k Ultra HD, s HDR a s Dolby Atmos v té opravdu nevjyšší možné kvalitě, musíte sáhnout po 4k Ultra HD Blu-ray. A pokud jste doposud pochybovali o potenciálním přínosu nových přepisů, snad jsem vše uvedl na pravou míru.

Komentáře k článkům se na Blu-space nově přesunuly přímo do diskuzního fóra. Své názory, připomínky nebo cokoli k tomuto textu proto publikujte ve vlákně "Pán prstenů ve 4k".


Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
bttf4k-s.png
badboys4l.png
bloodshotik.png
ovesta.png
celisticky.png
beetle4.png