Příjemná jednohubka Zhasni a zemřeš dokáže nahánět hrůzu, překvapit nikoli

I filmoví fanoušci s velmi vlažným vztahem k hororům museli v roce 2016 z odporu vůči tomuto žánru slevit. Zatímco zaběhnuté nebo rozjíždějící se blockbusterové frančízy se často potýkaly s negativní kritickou a občas i diváckou odezvou (Batman v Superman, Sebevražedný oddíl, Ben Hur, Inferno, Krotitelé duchů, Jason Bourne, Den nezávislosti 2, Želvy Ninja 2, Alenka v říši divů 2, X-Men: Apokalypsa, Lovec: Zimní válka ... seznam by mohl dlouho pokračovat), hororové pokusy zpravidla uspokojovaly diváky, producenty - protože přetavovaly malé finanční vklady ve velké kasovní úspěchy; i odbornou veřejnost. A tak zatímco nejdražší snímky sezóny za sebou zanechaly jistou pachuť, hororové zářezy nám život paradoxně osladily. Filmy jako Čarodějnice, V zajetí démonů 2, Smrt ve tmě, vzhledem k žánrovému přesahu také Ulice Cloverfield 10, Mělčiny, nebo třeba česká Polednice, se staly pomyslnou trefou do černého, když skloubily komorní atmosféru s osobitou vizí, v některých případech s debutantským drajvem a se schopností přistupovat k žánrovým stereotypům tak, že se obracely v jejich prospěch.

Zhasni a zemřeš je z výše zmíněných pravděpodobně nejslabší, protože se v druhé polovině zvrtne v klasickou přehlídku hloupých rozhodnutí, která pramení z toho, že se scénář sám tak trochu zahnal do koutu. To naštěstí neznamená, že byste si film nemohli užít. Jen je potřeba do příběhu o tajemným duchem pronásledované rodině vkládat o něco méně nadějí v originalitu. Tu vyčerpá velmi rychle. Stojí totiž na námětu stejnojmenného kraťasu a přesně tak se chová: Jako přehlídka několika dobrých nápadů, jež autoři nejsou schopni stmelit dějem dost hutným na zaplnění celovečerního formátu. I přes velmi skromnou stopáž proto filmu rychle dochází dech a poslední třetinu už jede na volnoběh.

Každopádně za střízlivých osmdesát minut stihne na divákovi zanechat stopu. Režisér David Sandberg vytahuje eso z rukávu hned na začátku. Už v první scéně představuje jakési stvoření, jež se pohybuje pouze černočernou tmou. Jedná se o jednoduchý koncept, při správné exekuci se z něho však vyklube opravdu děsivá podívaná. Člověku téměř tuhne krev v žilách, když se po do tmy zahalené scéně pohybuje dramatická silueta, jež pod světelným kuželem ihned mizí. Nápad je to prostý, jenže právě proto funguje. I díky tomu, že Sandberg po většinu filmu ukazuje pouze obrysy zla a nutí divákovu fantazii pracovat ostošest. Tohle pohrávání si s mysteriózní hrozbou ve stínech funguje vlastně až do finále, které se bohužel zvrtne v klasicky hloupou akci. Rozhodnutí hlavních hrdinů přestanou dávat smysl a tvůrci se nechají strhnout předpokladem, že každý hororový film musí uzavřít strašidelná naháněčka se spoustou mrtvých.

Zhasni a zemřeš pracuje se zábavnými a občas i zajímavými motivy, ale nedokáže je rozvádět. Například spojení postavy Marie Bello s démonem. Nebo neochota její dcery, ztvárněné krásnou Teresou Palmer, nechat do svého života vstoupit muže. Nebo tíha, kterou musí nést na ramenou malý Martin, když si i přes nízký věk uvědomuje psychickou poruchu své matky. Všechny tyhle prvky dělají ze Zhasni a zemřeš docela hutné rodinné drama. Až se skoro chce říct, že by v této rovině film při troše práce na scénáři fungoval lépe než jako horor. Ale kdyby nebyly ryby, nebyly by rybníky. S tím, co Eric Heisserer napsal, se David Sandberg porval obstojně. Natočil přímočarý horor s minimem dějových odboček. Vybudoval patřičně hutnou atmosféru. S hlavním záporákem se v rámci možností vypořádal opravdu efektivně. Tedy minimálně co do nahánění hrůzy.

Zhasni a zemřeš není tak hravé jako druhé V zajetí démonů, ani tak intenzivní jako Smrt ve tmě, ani tak chytré jako Ulice Cloverfield 10. Ale ani si na nic takového nehraje. Je to hororová jednohubka a svůj účel plní - až budete příště zhasínat, stisk vypínače si rozmyslíte.

Na disku se krom vystřižených scén nenacházejí žádné bonusové materiály. Tento nedostatek se edice snaží kompenzovat kvalitou přepisu. A daří se jí to. Zhasni a zemřeš totiž vypadá na Blu-ray naprosto fantasticky. Film otevírá záběr na noční oblohu, do černé se tu znatelně mísí modré tóny. Až mě to znejistilo, protože vypadat černá takhle blbě celou dobu, ubralo by to na diváckém zážitku. Ale netřeba se bát. Jakmile se přejde do interiérů, černá zhutní a dramaticky zahalí scénu takovým způsobem, že vám z kvalit přepisu bude padat čelist. Během filmu jsem nepozoroval jedinou kompresní vadu, což je na přepis tak vizuálně náročného materiálu s velkým množstvím jednolitých černých ploch obstojný výkon. Takové záběry totiž kodéry dokážou zmást a jestliže ty jsou špatně nastavené, může se ve výsledku objevit macroblocking, kterému se Zhasni a zemřeš vyhýbá. Poskytuje naprosto špičkovou černou s velice solidní stínokresbou. Ta by možná mohla být na ždibet vyšší úrovni, docela jistě už by to ale bylo na úkor jasového spodku.

Moc dobře vypadají i denní záběry v exteriérech, kde Blu-ray vykazuje naprosto parádní ostrost s opravdu dobrým citem pro detail. Stejně tak výborný je barevný přenos. Jemné jasové přechody Blučko kreslí bez bandingu, pleťovky mu nedělají nejmenší problém a když dojde na vizuálně zajímavé záběry (jako třeba finální honička pod černým světlem), dovede z nich vyždímat maximum. Je to ve všech ohledech skvělý přepis, který se navíc může spolehnout na moc dobrou zvukovou stopu. Šestikanálové DTSko možná neoslní jako ty nejlepší mixy pod taktovkou DTS:X a Dolby Atmos. Především proto, že si s pohybem v surroundech pohrává jen minimálně (zato však efektivně, jako když tajemná postava pobíhá za divákovými zády). Ale co do kresby dialogů i otevřenosti přednesu se jedná o standardně dobře odvedený mix s bezchybnou prezentací.