Pátý element na českém Blu-ray vypadá občas dobře, občas otřesně. O remasterovanou verzi se nejedná

Absence bessonovek na českém Blu-ray trhu sice dala vzniknout spoustě hladových fanouškovských krků, i tak se musí nechat, že rozhodnutí Magic Boxu vydat lokální kolekci šesti filmů tohoto svérázného francouzského režiséra je sakra odvážné. Najde se v Česku dost lidí ochotných zaplatit sedmnáct až devatenáct stovek za Blu-raye s katalogovými tituly jako Magická hlubina? Těžko říct. Jisté však je, že nebýt součástí balení Pátý element, prodejní potenciál kolekce by prudce klesl. Mnoho čtenářů Blu-space i zákazníků Blu-shopu mi týdny před uvedením psalo dotazy právě ohledně této kultovní sci-fi. Jaká bude kvalita přepisu? Zprostředkuje jednovrstvý disk dostatek místa pro encode bez kompresních vad? A hlavně: Bude se jednat o remaster? Nebo dokonce o restaurovaný obraz, který nedávno vyšel pod štítkem Supreme Cinema Series ve Spojených státech?

Ačkoli se objevilo několik náznaků, že bychom se mohli dočkat remasterované verze, stal se pravý opak. Pátý element na české Blučko dorazil v podobě, jejíž obrazové vlastnosti jsou ... řekněme slabší. O tom, proč jsme dostali, co jsme dostali, se dá pouze spekulovat: Restaurovaná verze byla pravděpodobně ze hry hned od začátku, protože se o 4k omlazení postaralo Sony, jež vlastní práva na film pro severoamerický trh. Magic Box Sony nezastupuje. Práva na Pátý element pro některé evropské země navíc patří Gaumontu. Ten si nový soňácký přepis nárokovat nemůže a sám pravděpodobně nemá finanční prostředky na to, aby film fotochemicky a digitálně čistil. Přitom právě od Gaumontu distributor master spolu s právy dostal (kdybych měl spekulovat ještě odvážněji, dokonce bych si tipl, že to bylo v balíčku spolu s právy na Bessonovu chystanou novinku Valerian a město tisíce planet). Gaumont, indisponován nedostatkem peněz, zjevně vlastní a tím pádem poskytuje jen letitý master, který možná stačil jako zdroj pro DVDčka, ale na Blu-ray standardy již nedosáhne.

Výsledek? Obzvlášť v prvních minutách filmu dost špatný. Besson do příběhu uvádí flashbackem z Egyptu a ten rovnou odhaluje největší slabost přepisu: Pátý element má na českém Blu-ray extrémní problémy s kresbou v highlightech. To znamená, že jakmile je součástí scény prudký zdroj světla, případně se od nějakého objektu světlo odráží, velmi často překračuje jasové limity. Přeloženo do lidštiny, kde měl být třeba ostřejší odraz světla a pod ním nějaká plocha, tam vzniká slité bílé nic prosté detailů. Problém s přepaly tedy vede k tomu nejhoršímu, co se obrazu může stát: K absolutní ztrátě obrazových informací.

Nejedná se o přehlédnutelnou drobnost, které občas v recenzích rozebíráme více, než je zdrávo. Tohle je velmi zjevná, častá a oku nepříjemná vada.

Vysoké jasové špičky jsou přirozenou součástí téměř každé filmové scény. Když už ne přímo (okno v zadním plánu, lampička, apod.), tak alespoň formou odrazu (z lesklých ploch a rekvizit, ale také z obličejů herců). Vytvářejí kontrasty ve scéně, propůjčují obrazu dynamiku. Téměř výhradně je však filmaři kontrolují tak, aby v záznamu nevznikaly přepaly. Kinofilm i profesionální digitální kamery na to mají dostatečnou expoziční pružnost. Navíc lidský vizuální systém má ohromný dynamický rozsah a přepaly pro něj téměř neexistují (samozřejmě vynecháme-li pohled do světelného zdroje). Je tedy logické, že se jim kameramani vyhýbají. Jakmile se taková vada v následném digitálním přepisu objeví, může to znamenat dvě věci: Buď někdo špatně upravil jas a kontrast na masteru, nebo přímo na přepisu. V případě Pátého elementu víme, že se jedná o první variantu. Tuzemský přepis si totiž můžeme srovnat s těmi zahraničními a vyčíst podobu s jednou z vůbec prvních edic, jež zjevně pochází ze stejného zdroje, a navíc máme možnost vedle českého disku postavit ty zámořské.

Srovnání hovoří jasně. Zatímco remasterovaná verze (vyšla například v Británii) a její mladší restaurovaná sestřička (z americké edice Supreme Cinema Series) výborně kontrolují bodové jasové špičky ve všech scénách filmu, prapůvodní a vedle ní ze stejného masteru vycházející česká Blu-ray edice veškeré highlighty obětovaly. V praxi to znamená například toto:

... místo tohoto:

Všimněte si ztráty veškerých obrazových informací v záclonách i oknech. Na horním obrázku (CZ BD) je zřejmé, že sice kreslí ve stínech stejně dobře jako Supreme Cinema edice, v horních jasových složkách mu však chybí ohromné množství informací. Obraz tím sice nabírá na kontrastu, ale ztrácí na dynamice. A hlavně, už jen samotné slovní spojení "ztráta obrazových informací" je něco, čemu se má Blu-ray vyhýbat.

Uvedl jsem samozřejmě jeden ze zjevnějších případů. Ve většině situací se ztráta kresby objevuje v menších plochách. Zaměřte se například na archeologův límeček na prvním screenshotu (Supreme Cinemas), druhém (CZ BD) a třetím (UK remaster). České Blučko má sice jasnější obraz, ale na úkor detailů:

Nebo si všimněte nepřirozeně slité plochy stěny v tomto záběru:

Případně si můžeme ukázat extrém, jehož uvedení sice není úplně fér (hlavní hrdince krátce posvítí do obličeje světlomet), ale jasně vystihuje, jaký je průšvih, když začnete ztrácet kontrolu nad jasem a kontrastem:

Vyšší jas českého Blučka vedle ztráty obrazových informací v highlightech vede také k eliminaci barevných nuancí, což nejvíce ubližuje pleťovkám. A tak i když Supreme Cinema přepis tíhne ke studeným tónům, jeho reprodukce barev lidské pokožky je přirozenější, protože se odráží od širší palety:

Přiklánění se k teplejším barvám je mimochodem asi jediná výhoda českého Blu-raye. Možná nepůsobí tak efektně jako ponoření do modravých a zelenkavých tónů. Najdou se však scény, kde jsou teplé barvy vyloženě potřeba. Jako třeba tahle (i tady si vedle teploty chromatičnosti a ostrosti všímejte highlightů na planetě v pozadí):

Zahraniční edice jsou jinak lepší než ta česká opravdu ve všem. Remaster má krom lepší práce s highlighty o něco lepší definici zrna a drobátko lépe pracuje s detaily. Supreme Cinema edice k tomu všemu přidává ještě vyšší ostrost a šetrnější práci s barvami. Obě novější verze sice vedle té české vypadají tmavě, to ale jen proto, že je srovnáváme s obrázkem, který je jasný naopak až příliš.

Ale člověk se na Pátý element nebude dívat na třech displejích, aby srovnával rozdíly prezentací. Takže jak obstojí český Blu-ray samostatně, bez vědomí o podobě zahraničních edic? Nuže, těch přepalů si prostě nejde nevšímat. Ona otevírací sekvence s archeology v pyramidě se v nich doslova topí. Ba co hůře, velmi často se tato ztráta kresby objevuje v obličejích herců. Obrázku to dramaticky ubírá na přirozenosti.

Občas se sice stane, že nějaký disk ustřelí. Hlavně v případě katalogových titulů. Nevybavuji si však jediný, který by v tomto ohledu vypadal tak zle jako Pátý element. Starý master má navíc problém se stabilitou obrazu. Ne kdovíjak ve velkém, nicméně obraz se třepotá téměř pořád (klasicky hlavně před střihem). Sem tam mu navíc měkne kresba (u CGI se to dá čekat, v ostatních případech se však zjevně jedná o chybu masteru). A občas má podivné tonální výkyvy (všimněte si například zeleného nádechu scén s prezidentem, jehož černá pleť je velice špatně reprodukována).

Obraz odhaluje krásné detaily (vlasy, póry, struktury na kostýmech) - v tomto ohledu se jedná o ohromný skok oproti DVD. Český Blu-ray má v kapse hromadu záběrů, nad kterými budete vrnět blahem. Co do ostrosti však jde o slabší průměr. Při bližším zkoumání se přesvědčíte, že definice těch nejdrobnějších objektů je nepřesná, z čehož usvědčuje především absence jasnější kresby zrna. Barevné paletě chybí hloubka, i to je pro starý katalogový titul příznačné. Pátý element by prostě potřeboval přinejmenším remasterovat. Neodpovídá moderním standardům. Vědomí, že onen remaster vlastně existuje a my ho nedostali, technicky pokročilejšímu divákovi na radosti nepřidá. Pak už je jedno, že z hlediska komprese je na tom placka výborně. Jakmile kvalitně komprimuje špatně vypadající video, marná sláva.

Psalo mi několik lidí, že mají kvůli podobě Pátého elementu chuť Bessonovu kolekci někomu omlátit o hlavu. I když jsem ji výše podrobil technickému lynči, osobně to nevidím tak dramaticky, protože jsem za ni opravdu vděčný. Už jen proto, že samostatně bych si filmy nekoupil a některé jsem dokonce neznal, takže se upřímně těším na doplnění mezer. Ale to je subjektivní rovina. Blu-space je tu pro snahu o tu objektivní a v té je rozhořčení zákazníků naprosto pochopitelné a oprávněné. Jedna věc je ocenit snahu distributora, druhá věc jsou výsledky. A ty neodpovídají možnostem.