Gangster Ka: Afričan dělá stejné chyby jako první část, jen ve větším množství
Je to zvláštní paradox. Gangster Ka se dočkala dvou dílů pouze proto, aby tvůrci stačili do příběhu vměstnat veškeré události, které vedly k vzestupu a pádu známého českého gangstera a nemuseli se přitom ve vyprávění omezovat. Jenže i když oba díly adaptace Kmentovy knihy zachytily vše důležité, více než jako sága největší osobnosti českého a jihoafrického podsvětí působí jako hraný televizní dokument. Nemyslím kvůli technickému zpracování, které odpovídá světovým standardům a českým filmovým fanouškům dává naději, že i v tuzemsku se dá za rozumné peníze udělat film zahraničních parametrů. Jde o stavbu scénáře. Ten se opět omezuje na pouhý výčet událostí, tentokrát ještě nahuštěnější. Staví se k nim chladně, stejně jako ke svým postavám, a tak se tvůrcům na poli dvou set minut podařilo odpapouškovat vše, co bylo potřeba k pokrytí kauzy "Káčko", ale bez jakékoli umělecké licence. Vytvořili řemeslně dobře zpracovaný film bez duše a lidského rozměru.
Druhý díl se prakticky nedá sledovat bez znalosti toho prvního, i když se v prvních minutách Afričana překrývají. A jelikož oba vznikaly souběžně a tudíž sdílejí většinu chyb, odkážu vás nejdříve na svou recenzi první části. Jako hlavní problém GangsterKy v ní považuji absenci jakéhokoli dramatu a práce s postavami. Což, jak jste jistě pochopili z úvodu, je i nedostatek Afričana.
Je sice pravda, že Kraviec tentokrát jakýmsi vývojem projde, to když propadne alkoholu, drogám a ve výsledku i vlastní moci. Opět je tu však problém, že se postava pohybuje na hranici karikatury sebe sama. Což v případě druhého dílu přiživuje mírné přehrávání Hynka Čermáka. Kraviec je v jeho podání opravdu temný charakter. Jenže je temný tak moc, že to místy působí absurdně. V jistých momentech by jeho chování potřebovalo oporu v delší expozici a nějaké umělecké stylizaci. Postava Kraviece je bez nich jednorozměrný lump, jehož přechod v überzáporáka sice dává smysl, člověk pochopí, proč k němu došlo, ale ve filmu není opodstatněný žádným vývojem. Kraviec se prostě nudil, pak chlastal, pak začal podnikat a pak se naštval tak moc, až byl zlý. Zlý na konkurenci, zlý na spolupracovníky, zlý na rodinu. Od více než tříhodinového vyprávění bych čekal, že se do takového stavu Kraviec dostane přirozeně. Místo toho se divákovi změní před očima jak přepnutím tlačítka ovladače.
Podobně "hrc - prc" jsou zpracovány i ostatní postavy. Detektiv, který jde Kraviecovi celou dobu po krku, si po jedné tragické události povinně sáhne na dno, když se skoro uchlastá k smrti. Filmaři nám to zvládnou ne odvyprávět, ale skoro až oznámit během minutové scény, aby o pár střihů později detektiv byl opět v roli neúnavného pronásledovatele zločinců. Je úsměvné, že si filmaři rozdělením na dvě části vyprosili více prostoru a přitom nahušťují jak události, tak vývoje charakterů do tak krátkých časových úseků, že Afričan působí spíš jako dlouhý sestřih highlightů dvacetidílného seriálu.
Je to škoda. Gangster Ka je v obou svých částech nadprůměrný český film a dobrá žánrovka. A je víc než fajn, že se vyvarovala prvoplánové audiovizuální stylizaci okopírované od amerických kolegů (což filmy jako Kajínek nebo Příběh kmotra nedokázaly) - i když si stojím za tím, že ony sépiové filtry ze Seychel a Jihoafrické republiky jsou trapný ústřel bez známky citu. Zapomněla si ale vytvořit styl vlastní. Ba co hůře, na to, jak je dlouhá, působí odflákle, jako by jí chyběla korekce zodpovědného dramaturga. Korunu tomu dává absence pointy nebo uzavření děje. Jelikož knižní předloha vznikala před ukončením Krejčířovy kauzy, filmaři se zbaběle rozhodli natočit celou ságu bez jakéhokoli rozuzlení. Opakuje se tedy diagnóza první části: Dobrý film, jenž nevyužívá svého potenciálu a jehož působení na diváka je dáno spíš tím, že vzbuzuje emoce připomínkou skutečných událostí, ne kvalitním vyprávěním.
Když už jsme u toho opakování, Film o filmu na Blu-rayi Afričana je totožný s tím u prvního dílu. Vtipné. Krom traileru a fotogalerie na disku nic jiného nenajdete.
Po zvukové stránce není o čem mluvit. Veskrze průměrnému mixu ubližuje fakt, že některým postavám není rozumět. To je však problém herců, ne zvukařů. O stravitelném průměru se dá mluvit i v souvislosti s obrazem. Gangster Ka má dobrou ostrost odpovídající mainstreamové hollywoodské produkci točené na digitální kamery. Kresba sice trochu měkne v důsledku slabší komprese, většinou se tu však s kompresními artefakty nesetkáte.
Velké celky využívají jinou kamerovou techniku (pravděpodobně drony), která více šumí a občas se obrázky z ní rozpadají. Navíc je roztřesená kamera softwarově stabilizovaná, takže se záběry nepřirozeně vlní. To je ale jasný problém už zdrojového materiálu.
To platí i o již zmíněném color gradingu. Všechny seychelské a jihoafrické scény jsou utopeny ve filtru kombinujícím sépiové a zelené tóny. Působí nepřirozeně a hlavně hnusně. Je to zjevný pokus o moderní barvení, ale je značně nezdařilý a barevné změny mezi prostředími jsou podobně parodické jako v Limonádovém Joem. Každopádně Blu-ray si i s těmito zvěrstvy poradil solidně, a tak zbývá zmínit pouze fakt, že občas silněji šumí (noční scény) a v práci s kontrastem není úplně konzistentní, takže se zpracování černé sekvenci od sekvence liší. Gangster Ka občas ve stínech působí mdle, ačkolli v nich nemá kdovíjak skvělou kresbu. I tady se ale pravděpodobně jedná o umělecké rozhodnutí. Přepis tedy odvádí svou práci relativně dobře, vlastně ale nemá čím oslnit.