Některé "4k Ultra HD Blu-raye" budou pocházet ze 2k masterů. Poznáte rozdíl?
První Ultra HD Blu-raye se začnou objevovat na pultech amerických obchodů už na začátku března, na tamním Amazonu se dají předobjednat za docela rozumných třicet dolarů. V Česku se pravděpodobně objeví na přelomu jara a léta, cena by se mohla zastavit na devíti stokorunách. Co disky, v jejichž hlavičkách marketingové oddělení BDA ponechalo matoucí název "4k Ultra HD", přinesou? Inu, především nic, co by "4k" alespoň vzdáleně připomínalo.
Problém je už v samotném označení krabiček: CTA (v době oznámení ještě jako CEA) představilo sjednocující logo pro Ultra HD obsah, jež můžete vidět na amarayích a jež slibuje "4k Ultra HD". Problém je, že dávat dohromady "4k" a "Ultra HD" je jako míchat jablka a hrušky, nebo - abychom zůstali u filmových masterů - "2k" a "Full HD". Jedno je označení pro rozlišení používané na DCI kopiích v kinech, druhé označuje jiné rozlišení pro domácí použití.
Je docela jasné, že se CTA akorát pokouší usměrnit ty zákazníky, kteří si koupili Ultra HD televizor ještě v době, kdy označení UHD neexistovalo a výrobci začali své produkty nepřesně nazývat "4k". Nic to ale nemění na faktu, že "4k Ultra HD" je technicky vzato nesmyslné označení.
Abyste v tom měli jasno alespoň vy, čtenáři Blu-space, takhle vypadají používaná rozlišení videa:
SD: 720 x 576
Full HD: 1920 x 1080
2k: 2048 x 1080 (a další varianty podle poměru stran)
Ultra HD: 3840 x 2160
4k: 4096 x 2160 (a další varianty podle poměru stran)
Největší paradox pak je, že na některých Ultra HD Blu-rayích nebudou filmy ani ve 4k, ani v Ultra HD, ale "pouze" ve 2k, tedy v téměř polovičním rozlišení. Důvod? Ačkoli jsou moderní filmy točeny na 4k, 6k a zanedlouho dokonce 8k kamery (druhý díl Strážců galaxie má být prvním filmem točeným na 8k kamery od RED), většina produkcí vytváří finální mastery pro DCI ve 2k, v kterémžto rozlišení jsou zpravidla dělány také digitální efekty a vlastně v něm probíhá kompletní postprodukce.
Někteří z vás, čtenářů, jste na to upozornili už v diskuzích na našem facebookovém profilu. Všimli si toho také fanoušci v zahraničí (i když média na tohle téma paradoxně mlčí, nebo uvádějí velmi nepřesné informace) a jedno z prvních studií, které na téma zareagovalo, jsou Foxové. Konkrétně James Finn, jenž na Twitteru mimo jiné uvedl:
"...Je pravda, že začínáme ve 2k, ale nesouhlasím, že bychom produkt nemohli označovat jako 4k ... 4k Ultra HD disky mají obraz enkódovaný ve 4k s HDR. HDR je gradováno ve 4k a jsou používány RAW materiály. Výsledek je kvalitativně lepší než Blu-ray upkonvertovaný spotřebitelským zařízením do 4k Ultra HD..."
Co se tedy děje v praxi: I když je film točený na 4k kamery, veškerá postprodukce se odehrává ve 2k a následně vzniká 2k DCI master. Před vytvořením UHDBD studio vezme 2k master, upkonvertuje ho do 4k RAW (třeba u Marťana to bylo Red Dragon Camera raw), v tom je film regradován do HDR (pod dohledem barviče nebo kameramana / režiséra atp.) a výsledný master je použit pro Ultra HD Blu-ray.
Jedná se o krkolomný proces, ale tak je celý filmový průmysl nastavený. Jediné studio, které celý (post)produkční řetězec (už poměrně dávno) aktualizovalo na 4k, je Sony Pictures. Proto také bude většina soňáckých filmů a seriálů v pravém Ultra HD, zatímco ostatní filmová studia budou muset technologie teprve obměnit (pokud se k tomu vůbec chystají). Vysoké standardy má také Netflix, ten vlastní tvorbu pod 4k v rámci interních pravidel nepovoluje a vyzkoušené má už i 6k.
Finn má pravdu v tom, že materiál profesionálně upkonvertovaný ze 2k do 4k vypadá podstatně lépe než materiál upscalovaný z Full HD do Ultra HD. Už tady se jedná o drobnou změnu oproti FHD diskům. Do kvality jistě bude mluvit také kvalita komprese, která se s HEVC jistě zvýší. A pak je tu fakt, že budou pravděpodobně všechny tituly gradovány v HDR. Vedle vyššího barevného rozlišení tedy přinesou také větší jasový rozsah. Valná část filmového průmyslu se shoduje na tom, že právě to je zásadnější upgrade než samotné rozlišení.
Na jednu stranu s tím souhlasím, ostatně na Blu-space od začátku fandíme "lepším pixelům", jejich většímu množství ne zas tak moc. Problém je, že studia uvádějí na trh nový produkt a už u prvních exemplářů nás nejen matou podivnými logy, ale ještě k tomu nám do očí lžou. Protože co si budeme povídat, ať už jde o sebelepší upkonverzi, ve výsledku se jedná o lež.
Běžný zákazník si toho nikdy vědom nebude, ostatně zkuste se zeptat kohokoli ve svém okolí, v jakém rozlišení si myslí, že se masterují hollywoodské blockbustery. 99.999% populace na vás bude koukat jako na mimozemšťana. Ještě lépe, zeptejte se jich, co je Ultra HD Blu-ray. Nebo pro pobavení, v jak maličké bublině my A/V maniaci žijeme: Zkuste se zeptat, co je to Blu-ray. Doteď potkávám lidi, kteří to netuší. Ale to nic nemění na problému Ultra HD Blu-raye: Na trh přichází za ohromných zmatků a ještě k tomu nám věší bulíky na nos.
Comments