Některé "4k Ultra HD Blu-raye" budou pocházet ze 2k masterů. Poznáte rozdíl?

První Ultra HD Blu-raye se začnou objevovat na pultech amerických obchodů už na začátku března, na tamním Amazonu se dají předobjednat za docela rozumných třicet dolarů. V Česku se pravděpodobně objeví na přelomu jara a léta, cena by se mohla zastavit na devíti stokorunách. Co disky, v jejichž hlavičkách marketingové oddělení BDA ponechalo matoucí název "4k Ultra HD", přinesou? Inu, především nic, co by "4k" alespoň vzdáleně připomínalo.

Martian (Ultra HD Blu-ray)

Problém je už v samotném označení krabiček: CTA (v době oznámení ještě jako CEA) představilo sjednocující logo pro Ultra HD obsah, jež můžete vidět na amarayích a jež slibuje "4k Ultra HD". Problém je, že dávat dohromady "4k" a "Ultra HD" je jako míchat jablka a hrušky, nebo - abychom zůstali u filmových masterů - "2k" a "Full HD". Jedno je označení pro rozlišení používané na DCI kopiích v kinech, druhé označuje jiné rozlišení pro domácí použití.

Je docela jasné, že se CTA akorát pokouší usměrnit ty zákazníky, kteří si koupili Ultra HD televizor ještě v době, kdy označení UHD neexistovalo a výrobci začali své produkty nepřesně nazývat "4k". Nic to ale nemění na faktu, že "4k Ultra HD" je technicky vzato nesmyslné označení.

The Lego Movie / San Andreas (Ultra HD Blu-ray)

Abyste v tom měli jasno alespoň vy, čtenáři Blu-space, takhle vypadají používaná rozlišení videa:

  • SD: 720 x 576

  • Full HD: 1920 x 1080

  • 2k: 2048 x 1080 (a další varianty podle poměru stran)

  • Ultra HD: 3840 x 2160

  • 4k: 4096 x 2160 (a další varianty podle poměru stran)

Největší paradox pak je, že na některých Ultra HD Blu-rayích nebudou filmy ani ve 4k, ani v Ultra HD, ale "pouze" ve 2k, tedy v téměř polovičním rozlišení. Důvod? Ačkoli jsou moderní filmy točeny na 4k, 6k a zanedlouho dokonce 8k kamery (druhý díl Strážců galaxie má být prvním filmem točeným na 8k kamery od RED), většina produkcí vytváří finální mastery pro DCI ve 2k, v kterémžto rozlišení jsou zpravidla dělány také digitální efekty a vlastně v něm probíhá kompletní postprodukce.

První Ultra HD Blu-raye od 20th Century Fox

Někteří z vás, čtenářů, jste na to upozornili už v diskuzích na našem facebookovém profilu. Všimli si toho také fanoušci v zahraničí (i když média na tohle téma paradoxně mlčí, nebo uvádějí velmi nepřesné informace) a jedno z prvních studií, které na téma zareagovalo, jsou Foxové. Konkrétně James Finn, jenž na Twitteru mimo jiné uvedl:

"...Je pravda, že začínáme ve 2k, ale nesouhlasím, že bychom produkt nemohli označovat jako 4k ... 4k Ultra HD disky mají obraz enkódovaný ve 4k s HDR. HDR je gradováno ve 4k a jsou používány RAW materiály. Výsledek je kvalitativně lepší než Blu-ray upkonvertovaný spotřebitelským zařízením do 4k Ultra HD..."

Co se tedy děje v praxi: I když je film točený na 4k kamery, veškerá postprodukce se odehrává ve 2k a následně vzniká 2k DCI master. Před vytvořením UHDBD studio vezme 2k master, upkonvertuje ho do 4k RAW (třeba u Marťana to bylo Red Dragon Camera raw), v tom je film regradován do HDR (pod dohledem barviče nebo kameramana / režiséra atp.) a výsledný master je použit pro Ultra HD Blu-ray.

První Ultra HD Blu-raye (Warner Bros.)

Jedná se o krkolomný proces, ale tak je celý filmový průmysl nastavený. Jediné studio, které celý (post)produkční řetězec (už poměrně dávno) aktualizovalo na 4k, je Sony Pictures. Proto také bude většina soňáckých filmů a seriálů v pravém Ultra HD, zatímco ostatní filmová studia budou muset technologie teprve obměnit (pokud se k tomu vůbec chystají). Vysoké standardy má také Netflix, ten vlastní tvorbu pod 4k v rámci interních pravidel nepovoluje a vyzkoušené má už i 6k.

Finn má pravdu v tom, že materiál profesionálně upkonvertovaný ze 2k do 4k vypadá podstatně lépe než materiál upscalovaný z Full HD do Ultra HD. Už tady se jedná o drobnou změnu oproti FHD diskům. Do kvality jistě bude mluvit také kvalita komprese, která se s HEVC jistě zvýší. A pak je tu fakt, že budou pravděpodobně všechny tituly gradovány v HDR. Vedle vyššího barevného rozlišení tedy přinesou také větší jasový rozsah. Valná část filmového průmyslu se shoduje na tom, že právě to je zásadnější upgrade než samotné rozlišení.

San Andreas (Ultra HD Blu-ray, Warner Bros.)

Na jednu stranu s tím souhlasím, ostatně na Blu-space od začátku fandíme "lepším pixelům", jejich většímu množství ne zas tak moc. Problém je, že studia uvádějí na trh nový produkt a už u prvních exemplářů nás nejen matou podivnými logy, ale ještě k tomu nám do očí lžou. Protože co si budeme povídat, ať už jde o sebelepší upkonverzi, ve výsledku se jedná o lež.

Běžný zákazník si toho nikdy vědom nebude, ostatně zkuste se zeptat kohokoli ve svém okolí, v jakém rozlišení si myslí, že se masterují hollywoodské blockbustery. 99.999% populace na vás bude koukat jako na mimozemšťana. Ještě lépe, zeptejte se jich, co je Ultra HD Blu-ray. Nebo pro pobavení, v jak maličké bublině my A/V maniaci žijeme: Zkuste se zeptat, co je to Blu-ray. Doteď potkávám lidi, kteří to netuší. Ale to nic nemění na problému Ultra HD Blu-raye: Na trh přichází za ohromných zmatků a ještě k tomu nám věší bulíky na nos.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
godzilla.png
ww84cz.png
elysium.png
nechte-ho-jit.png
podraz-4k-pre.png
carodejnice.png