- Štěpán Čermák
Warneři oznámili první Ultra HD Blu-ray tituly. Formát ale zdržují problémy s UHD standardy
Vzhledem k tomu, že se s příchodem Ultra HD Blu-ray původně počítalo ke konci roku 2015, se dá oznamování prvních chystaných titulů den před Silvestrem považovat za selhání. Zvlášť, když stejně jako ostatní studia nejsou ani Warneři schopni specifikovat, kdy konkrétně se první disky na pultech obchodů objeví a kolik za ně budou muset uživatelé zaplatit.
Studio každopádně načrtlo alespoň obrysy: Jako první by se na Ultra HD Blu-ray měly v "plné palbě" (tedy vedle UHD i s HDR, v některých případech také s Dolby Atmos) objevit filmy Mad Max (jeho famózní zvukový mix jsem vychvaloval v BD recenzi), San Andreas (ten už jsem nechválil) a Lego Příběh. Vedle nich by se pak měly časem objevit také katalogovky Muž z oceli a Pacific Rim - Warneři v případě katalogových titulů pravděpodobně hodlají kopírovat svou UHD nabídku na VoD službě VUDU.
Pak už je plán jasný: Nabízet Ultra HD Blu-ray souběžně s Blu-ray a DVD premiérou. Předběžně se počítá s tím, že by do konce roku 2016 mělo vyjít minimálně 35 titulů.
Nástup UHD BD brzdí zmatky ve standardech
Zpoždění Ultra HD Blu-ray nabral pravděpodobně kvůli absenci jakéhokoli standardu. Na konkrétních specifikacích UHD se stále pracuje. Tedy spíše na jejich detailech: Nejcitelněji UHD brzdí HDR (High Dynamic Range), které je všeobecně považováno za největší tahák nové generace videa. Zároveň však není dokončené.
Na HDR momentálně pracuje několik zájmových skupin: Dolby protlačuje své DolbyVision, UHD Alliance spolu s Technicolorem chystá samostatnou UHD specifikaci, která bude pravděpdoobně využívat HDR právě z dílen Technicoloru, ve hře je také HDR10, BBC a NHK spolu s LG testuje HLG (Hybrid Log Gamma), které by zaručilo zpětnou kompatibiltu i pro SDR displeje. A tak dále. Jednotlivé formáty mezi sebou navíc nebudou kompatibilní a jelikož žádný není momentálně dokončený, je klidně možné, že nikdo neví jistě, který pro UHDBD zvolit.
Problémy způsobil také kodek HEVC (h.265). Kvůli licenčním poplatkům za některé patenty, jejichž držitelé během roku navyšovali sazby, se nějakou dobu mluvilo o tom, že by mohl celý průmysl postupně od HEVC, ačkoli bylo kodekovým šampionem, upustit. Ostatně šušká se, že Alliance for Open Media, kterou zaštiťuje snad každý velký hráč na poli videa a která si bere za cíl přinést kodek nové generace, jenž bude zdarma, vznikla z části proto, aby držitele patentů na HEVC přinutila přehodnotit strategii kolem licenčních poplatků. Což se povedlo a HEVC Advance tak před koncem roku opravdu učinilo.
Ve hře samozřejmě může být i více faktorů. Jako pozorovatel, který stejné čachry sleduje i na poli televizního broadcastingu, bych si ale vsadil především na dva výše zmíněné.
Příchod Ultra HD Blu-ray se každopádně blíží (své tituly jako první ohlásili Foxové, následovalo Sony) a i kdyby to studia nakonec nestihla ani v prvním kvartálu (čemuž bych se vůbec nedivil), je jasné, že rok 2016 bude ve znamení Ultra HD.