top of page
Štěpán Čermák

Netflix bude na český trh vstupovat v plné síle. Přesto je otázkou, zda se mu u nás bude dařit

CET 21 po několika letech zveřejnila množství předplatitelů SVoD služby Voyo. Momentálně je to prý přes třicet tisíc lidí. Což samo o sobě není málo, v kontrastu se silou mediálního domu Skupina Nova se však nejedná o kdovíjak oslnivé výsledky. Češi všeobecně za legální digitální obsah neplatí rádi. Své o tom může vyprávět obchodní řetězec Tesco. Ten svou VoD službu ClubCard Kino silně podporoval na úkor fyzických nosičů a stejně jí musel tento týden ukončit. V jádru sice přežila a dále funguje pod značkou Banaxi, pokud se ale její provoz nevyplatil tak silnému hráči jako Tesco, těžko v tuzemských podmínkách přežije jako noname bez marketingové podpory. Stejně tak nedávno skončila videotéka TopFun.

Největší hráč mezinárodních VoD ještě ani nedorazil na českou scénu a už má vyklizené pozice. Bohužel se ale nejedná o ústup ze strachu ze silného protivníka - Netflix jednoduše dorazí na trh, který o Video on Demand nebo jakékoli placené OTT nemá zájem. Výše zmíněné debakly jsou toho smutným důkazem. Že mezi nimi vyčnívá novácké Voyo, je dáno sportovní nabídkou a především přítomností Ordinace v růžové zahradě (což, stejně jako její monstrózní čísla sledovanosti, smutně vypovídá o tuzemském vkusu, ale to je zase na jinou úvahu ...). A úspěch Alza videotéky, 02TV nebo HBO GO bohužel není jistý. Jak nám ukázalo ClubCard kino, ani marketingová podpora a finanční zázemí mezinárodního gigantu nejsou zárukou předplatitelů.

Pro Netflix by mohlo Česko být prvním trhem, na kterém neskončí v černých číslech. Mezinárodní gigant má momentálně kolem sedmdesáti milionů předplatitelů a Česká republika bude jednou z nejmenších zemí, ve které bude operovat. Těžko ho to tedy nějak zasáhne a možná i proto k nám v roce 2016 míří - vstup pro něj nebude riskantní a ze své pozice bude moci od začátku diktovat pravidla hry, tedy cenovou politiku a vyjednávání s distributory.

Netflix, kam se podíváš

Ve prospěch Netflixu bude hrát krom popularity fakt, že se jedná o perfektně funkční ekosystém, který má jednak technologické zázemí, s nímž se konkurence nemůže rovnat, druhak ohromné knowhow v recommendation enginech. A hlavně má bezprecedentní podporu u výrobců hardwaru.

Ať už se jedná o chytré televizory nebo přehrávače, jejich výrobci ochotně integrují Netflix aplikace do samotného srdce svých systémů a dokonce ho skrze dedikovaná tlačítka na ovladačích sami propagují. To je výsledek certifikačního programu, který Netflix nedávno zavedl: Ve Spojených státech je služba nesmírně populární a výrobci hardwaru jsou si vědomi, že jakákoli "Netflix nálepka" zvýší prodejnost produktu. Netflix jim tedy šel na ruku, zavedl certifikační program a od té doby si může štítek nebo dedikované tlačítko na ovladači pořídit každý od Hisense přes Panasonic po Samsung nebo Sony. Tedy pokud splňuje podmínky jako rychlost spuštění aplikace a - ano - dedikované tlačítko.

Tito výrobci Netflixu nechtěně prokazují službu i na trzích, kde ještě není zaveden. Když si dnes Pepík z Horní Dolní pořídí nový televizor a uprostřed ovladače bude mít velké červené tlačítko Netflix, možná nebude chápat, která bije. Ale až Netflix vstoupí na náš trh, rychle pochopí. A minimálně se zamyslí, jestli službu nevyzkouší.

Aplikace je samozřejmě integrována i napříč smartphony nebo tablety (a je jedno, jestli iOS nebo Android vyznání), stejně tak jí najdete ve starších i nových generacích herních konzolí, dostupný je Netflix logicky i přes klasické webové rozhraní. Ať už vás napadne jakákoli platforma, Netflix na ní je a veškerou konkurenci zastiňuje. Tahle dominance mu bude hrát do karet. Jedná se o určitou míru uživatelského pohodlí, která by mohla v získávání zákazníků hrát velkou roli.

Nechybí základ: Kvalitní obsah

Nejdůležitější je obsah a jestli Netflix v rámci integrace do všemožných platforem utekl konkurenci o mílové kroky, po stránce vlastní tvorby si rovnou odskočil do jiné galaxie. Společnost za sebou má výjimečně úspěšný rok, v němž pokračovala se zaběhnutými značkami a zároveň uvedla několik novinek.

Tento úspěch definitivně potvrdily včerejší třiasedmdesáté Zlaté glóby. Netflix na nich posbíral rovnou osm nominací, což je o jednu více než druhý nejúspěšnější hráč: HBO. Tato dominance je známkou širšího trendu, v jehož rámci vlastní tvorba poskytovatelů SVoD služeb kvalitativně zastiňuje klasické televizní produkce jako právě ta od HBO. Součástí tohoto trendu jsou Amazon (Transparent, Mozart in the Jungle) a Hulu (Casual), Netflix je ale ve všech ohledech předčil.

Společnost navíc nehodlá brzdit. Oproti roku 2015, kdy nasadila 16 vlastních pořadů, chce v roce 2016 tvorbu zdvojnásobit. Čeká nás tedy 31 nových (nebo vracejících se) seriálů (Netflix samozřejmě pokračuje ve svém release plánu, v jehož rámci během jediného dne uvolní ke streamování celou sezónu). Nejen to, k seriálům přibude rovnou deset celovečerních filmů, třicet dětských pořadů, dvanáct dokumentů a deset stand-up speciálů. Plánovaný rozpočet na rok 2016 se pohybuje kolem pěti miliard dolarů!

Už jen netflixovský plán s celovečerními filmy je nesmírně zajímavý. Společnost se rozhodla fušovat do řemesla klasickým filmovým studiím. Po úspěchu dramatu Beasts of No Nation uzavřela dlouhodobou smlouvu s Adamem Sandlerem na několik filmů, z nichž první spatřil světlo světa dnes (westernová komedie The Ridiculous 6). Stejně jako svou budoucí celovečerní produkci Netflix snímek vypustí zároveň do kin (pokud o něj budou mít zájem) i na svou streamovací službu, čímž docela zásadně nabourá historicky zaběhnutou distribuční politiku.

A po sandlerovce bude následovat pokračování Tygra a draka s podtitulem Meč osudu. Už z něj je jasné, že Netflix svůj vstup mezi velké filmové produkce myslí naprosto vážně (a to jsme teprve u druhého z deseti momentálně plánovaných):

I kdyby ho ale vážně nemyslel a zůstal u "televizní" tvorby, měl by jeho potenciální český zákazník z čeho vybírat. Pokud zabrouzdáme mezi to nejlepší, co Netflix zatím vyprodukoval, narazíme na vrchol současného dramatu:

Politický thriller House of Cards snad ani není třeba představovat (ostatně první sezónu příští rok uvede i Česká televize), vedle něj se ale neztratí ani Orange is The New Black, historická freska Marco Polo, první nefilmový projekt sourozenců Wachovských Sense8, horor Hemlock Grove a v neposlední řadě série marvelovek Jessica Jones a Daredevil, které příští rok doplní Luke Cage, aby eventuálně vznikla "televizní" týmovka ne nepodobná Avengers.

Například Daredevil skvělým způsobem potvrzuje ambice Netflixu: Třináctidílný thriller udělal z Daredevila i přes existenci Affleckova přešlapu jednu z nejzajímavějších komiksových postav současnosti. S klidem strčil do kapsy veškerou filmovou produkci studia Marvel a potvrdil, že i komiksovým postavám více než spektákl ve výsledku sluší kvalitní příběh a špičkové napsané postavy. Je to takové pomyslné načrtnutí filosofie Netflixu: Dělat vše s nadšením, bez kompromisů a trochu jinak než ostatní.

Vždyť nepřehlédnutelnou vlastní tvorbu Netflix doplňuje i v ostatních žánrech. Dramedie Master of None Azize Ansariho je skvělá sonda do komikovy duše. Ne tak zábavná, jak by od Ansariho člověk čekal, ale postupně se dostane pod kůži. Animák Bojack Horseman je podivně zvrhlý sitcom, jehož ústřední hrdina je kůň. A v podobném duchu pravděpodobně bude pokračovat nadějně vypadající F is For Family (na které se osobně nemohu dočkat):

Úspěch kritiky sklidilo také drama z prostředí drogových gangů Narcos, to jsem ale ještě neviděl, takže nemohu referovat.

A mimochodem, Netflix už má dokonce svůj vlastní vánoční speciál (v režii Sofie Coppoly!):

Kromě tisíců katalogových titulů (filmových i televizních) tedy Netflix poskytuje velké množství in house produkovaných pořadů (zmínil jsem pouze zlomek, věci, které doporučuji) a co je nejlepší, většina z nich je kvalitativně nad čímkoli jiným. Už jen proto se do předplatného Netflixu vyplatí investovat - je zárukou přísunu toho nejlepšího, co momentálně "televize" dokáže a vše opírá o katalog tisíců filmů, seriálů a dokumentů, které byste si možná nikdy nekoupili, ale na které se, až vám je recommendation engine jednoho večera doporučí, rádi podíváte.

Osobně si nedokážu představit, co jiného by mohl uživatel od SVoD služby požadovat. Ten tuzemský pravděpodobně bude chtít ještě české filmy a seriály. Ostatně Češi jsou v tomto ohledu velcí patrioti (a tak trochu zapšklí páprdové, neochotní zkoušet nové věci). Pokud Netflix nebude nabízet i českou klasiku a novinky, možná si pod sebou podřeže větev. V tomto ohledu není radno české zákazníky podceňovat.

Celosvětovou dominanci Netflixu už nic nezastaví. V Česku ale na růžích ústláno mít nebude.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page