Please reload

Po dlouhých odkladech Sony zveřejnilo své první Ultra HD Blu-ray tituly. Prodat je ale nebude snadné

Trvalo to déle, než jsme čekali, ale lepší pozdě než nikdy. Sony zveřejnilo release plan prvních Ultra HD Blu-ray titulů, které hodlá uvést "na začátku roku 2016". UHDBD si tak odbude premiéru symbolicky deset let po svém předchůdci - první Blu-raye spatřily světlo světa v červnu 2006. Tehda to byly Pátý element, Hitch, Padesátkrát stále poprvé, Twister, Dům létajících dýk a xXx. Lineup Ultra HD titulů bude podobně rozmanitý - Sony chystá na trh vstoupit s těmito filmy:

 

  • The Amazing Spider-Man 2

  • Salt

  • Hancock

  • Chappie

  • Pineapple Express aka Travička zelená

  • Šmoulové 2

 

Že vás nabídka neoslnila? Není se čemu divit. To samé se ale dalo říct i o prvních Blu-rayích. Důležité je, že Sony má ohromnou knihovnu Ultra HD obsahu, která kromě nejmodernějších filmů čítá i ve 4k restaurované a remasterované klasiky. Dříve nebo později se na Ultra HD Blu-ray začnou objevovat, tím si můžete být jistí. (Připomínám, že vedle Sony Pictures svůj lineup částečně odhalili i Foxové, a to už v polovině roku.)

 

Sony zveřejnilo také první cover-arty. Po včerejším popisu jsme tedy dostali i oficiální pohled na amaraye (nutno podotknout, že jsou až na pár drobností téměř identické s těmi, které představili Foxové na IFA):

 

 

Ano, cover-art home releasu Hancocka je v roce 2016 stejně mizerný jako v roce 2008. Včetně nafukovacích ňader Charlize Theron.

 

 

Jak komunikovat hromadu informací a nesdělit nic

 

Krom poprsí Charlize Theron je s Hancockovým přebalem špatně ještě jedna věc: Nachází se na něm tak velké množství technických informací, že z toho půjde zákazníkům hlava kolem.

 

Ultra HD Blu-ray před sebou má z marketingového hlediska komplikovaný nástup na trh. Rozhodně více než svého času Blu-ray. Tentokrát není přechod na nový formát ani tak o rozlišení, jako o ostatních aspektech videa - o šířce barevného spektra, o HDR a postupem času o frameratech. Problém samozřejmě je, že takové informace není snadné komunikovat. Nikdo jim nebude rozumět. Zatímco v případě FullHD a později "4k" vám mohl prodejce jednoduše říct "má to více pixelů, obraz je detailnější a ostřejší", prodat Ultra HD jako takové už snadné nebude.

 

K osvětě zákazníků by hollywoodská studia, DEG a CEA musely vytvořit masivní kampaň, která by výhody Ultra HD vysvětlovala polopatě. Termíny a zkratky jako 4k, Ultra HD, Ultra HD Blu-ray, HFR, HDR, nebo spatlaniny jako 4k Ultra HD je těžké vysvětlit i technicky pokročilejšímu uživateli. Žijeme však ve světě, kde ani po deseti letech někteří lidé netuší, co je to Blu-ray. Všechny výše zmíněné zkratky takovým lidem nic neřeknou. A tím pádem jim nic neřekne ani teď už potvrzená podoba balení Ultra HD Blu-ray.

 

Na jeho krabičkách bude komunikováno pomocí zkratek a log všechno, co nový formát přináší. Studia to tedy vzala zkratkou: Místo toho, aby v hlavičce krabičky uvedla logo Ultra HD Blu-ray (stejně, jako mají BD releasy v hlavičce Blu-ray logo) a vedlejší kampaní postupně vysvětlila, co všechno tento formát přináší, hodila na přední stranu balení všechny možné i nemožné informace, kterým nebude téměř nikdo rozumět a samotné Ultra HD Blu-ray logo přemístila na hřbet. To je prostě špatně a je s obdivem, že to nikomu "tam nahoře" nedošlo.

 

 

Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně

 

Asi největší problém je v samotné hlavičce, tedy v oficiálním, organizací CEA schváleném logu UHD. To totiž nese informaci o dvou rozdílných formátech. "4k" je standard pro kina a označuje pouze rozlišení (4096x2160). Ultra HD je označení pro domácnosti a sice také přináší vyšší rozlišení (3840x2160 - ano, jiné než 4k), ale zároveň jsou "součástí balení" novinky jako HDR, P3 až Rec.2020 a HFR. Jedná se tedy o dvě odlišné věci. Chápu, že je CEA implementovala do jednotného loga kvůli prvním UHD televizorům, které vznikaly ještě bez unifikace standardu a každý výrobce si je označoval, jak se mu zachtělo (většinou kombinací nějaké fičury právě se 4k). Troufnu si ale říct, že tím zákazníkům pomotali hlavy více, než kdyby jim řekli "Tohle je Ultra HD Blu-ray a přináší veškeré možné upgrady včetně skoro4k, pojďte, vysvětlíme vám to".

 

 

Čtěte na Blu-space:

 

 

Filmový průmysl by se v rámci domácího videa měl označení "4k" zbavit úplně. Jednak tam nepatří, druhak se z marketingového hlediska jedná o přežitek z mezidobí, kdy Ultra HD teprve získávalo konkrétní rysy. Zrovna Sony zákazníky zmátlo už svými "Mastered in 4k" Blu-rayi, se kterými - vsadil bych na to boty - si budou lidé Ultra HD Blu-ray docela jistě plést. Právě kvůli onomu "4k Ultra HD" logu.

 

Ještě že nám studia svého času neprodávala 2k FullHD.

 

 

Problém UHDBD je, že ho čeká podstatně náročnější osvěta než svého času Blu-ray. A vzhledem k tomu, že ani jeho existenci po deseti letech někteří zákazníci nepochopili (ba hůře, o něm neví), bude extrémně složité udat jeho nástupce. 

 

 

"Staré novinky"

 

To samé platí o Ultra HD všeobecně. Třeba o HDR a s ním spjatými P3 a Rec.2020 se mluví jako o tak eye-candy fičurách, že se do nich zákazníci zamilují na první pohled. Dovolím si však nesouhlasit. 

 

Jak jsem psal v jednom z reportů z IFA, televizní výrobci a prodejci nám lžou, když na stáncích nahánějí saturaci, jas i kontrast do výšin, které přesahují současný Rec.709 standard. Zákazníci si tak zvykli, že v showroomech vypadají televizory na demo materiálech závratně dobře. UHD televizory s HDR sice budou vypadat o něco lépe, ale jen o něco. Ve světě správně kalibrovaných televizorů z nich budeme unešení. Ve světě uměle "naboostovaných" showroomů si obyčejný zákazník bude rozdílů jen těžko všímat. Nové televizory tedy přijdou s hromadou nových log, tyhle žhavé novinky ale v očích zákazníků nebudou o tolik zajímavější, aby si jimi ospravedlnili podstatně vyšší cenovku oproti starším modelům.

 

Jinými slovy, pro méně znalé zákazníky budou nové technologie vypadat skoro stejně jako ty staré.

 

A zkuste někomu takovému prodat film za devět set korun (střílím od boku, ale právě takovou cenu u UHDBD čekám), když si ho může koupit za dvě stovky na DVD. Nepodařilo se vám ho přesvědčit k přechodu na Blu-ray? Těžko ho přesvědčíte k přechodu na Ultra HD Blu-ray. A už vůbec vám k tomu nepomůže hromada nicneříkajících log a zmatený marketing. Přidejte fakt, že UHDBD na přední straně svého balení slibuje HDR, ale nikde už k tomu nedodává, že je devětadevadesátiprocentní šance, že ho váš (i) Ultra HD televizor z minulého roku nebude umět zobrazit, a máte před sebou trh ještě zmatenější než v začátcích HDTV.

 

Vážně Ultra HD Fóru, DEG, CEA a všem filmovým studiím přeji, aby se UHDBD uchytilo. Sám se na něj ohromně těším. Ale všichni hráči dělají tak zásadní chyby, že se odepisují už na samotném startu. Čeká je přitom sakra náročný maraton.

 

 

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!