- Štěpán Čermák
Síla se opravdu probouzí: Nový trailer, Blu-ray reedice, předprodej vstupenek ...
Původně jsem měl v plánu otevřít článek screenshotem z rezervačního systému pražského IMAXu. Včera, 19. října, bez jednoho dne celé dva měsíce před premiérou, se tam totiž stejně jako ve většině multiplexů na celém světě otevřely nákupy vstupenek na půlnoční a premiérová představení sedmých Star Wars. Dva měsíce před premiérou! Po několika minutách byl sál vyprodaný. Dnes už se do rezervačního systému imaxovské předpremiéry ani nedá dostat, na screenshot tudíž můžu zapomenout. Celá situace je však ilustrativní sama o sobě: Sedmé Star Wars mají kasovní potenciál obřích rozměrů a Disney dělá všechny správné kroky k tomu, aby ho využil.
Ostatně otevřít nákupy vstupenek takhle brzy, ještě k tomu globálně, by se mohlo zdát postavené na hlavu. Kdo si kupuje vstupenky do kina s dvouměsíčním předstihem, že? Také jsem si tu otázku pokládal ... a pak si je koupil.
Sedmé Star Wars by mohly trhat kasovní rekordy
Návrat Star Wars na stříbrná plátna je událost, k níž Disney vyšlapává cestičku celý rok. Ať už je to televizními Star Wars Rebels, novými knižními romány, které rozšiřují oficiální kánon, komiksovými prequely, merchandisingem ...
... ofenzívou na sociálních sítích, reedicemi původní ságy a samozřejmě ukázkami na nejnovější epizodu, do všech koutů Disney tlačí milionové sumy s jediným cílem: Vytvořit publikum, které o vánočních svátcích vezme multiplexy útokem.
Nová trilogie, ačkoli byly její kvality řekněme sporné, vydělala svého času úžasné peníze (Skrytá hrozba něco přes miliardu dolarů - číslo, které doplnil 3D re-release, ale budiž; Klony útočí přes šest set milionů, Pomsta Sithů téměř osm set padesát milionů). Je beze sporu, že tak vysokých sum dosáhla spíše díky pověsti původní trilogie. A právě tady se skrývá síla sedmé epizody: Má potenciál oslovit jak diváky, kterým se líbily pouze původní Star Wars, protože tým kolem J.J. Abramse sedmou epizodu točí s ohromným respektem k jejich estetice i mytologii; tak diváky odkojené na nových trilogiích a animovaných seriálech, protože ... no protože jsou to Star Wars. To jsou prakticky všechny generace diváků, kteří se těší, až budou moct vyrazit do kina.
Zatím je příliš brzy na prorokování tržeb. Některé predikce ale mluví i o dvou miliardách dolarů, což je meta, kterou zatím pokořil pouze Titanic a Avatar. Faktem je, že ve Státech je většina půlnočních předpremiér a následovných premiér vyprodaná a třeba Británie hlásí rekordy už teď, řetězcům padají servery a ačkoli tento rok přinesl už čtyři (!!!) miliardové hity, lidé se stále hrnou do kin. Lístky na Star Wars jdou na dračku.
Připomínám, jsme celé dva měsíce před samotnou premiérou! Je klidně možné, že Disney bude hlásit stomilionový víkend ještě před samotnou premiérou. Tak velké by předprodeje mohly být. Ve prospěch filmu hraje všechno: Social buzz, skvělé ukázky, takže velmi chytrý marketing všeobecně, nebo třeba fakt, že ústřední postavou sedmé epizody se podle plakátu a trailerů zdá být žena - výborný způsob, jak do kin natáhnout i něžné pohlaví.
Kolik Star Wars je moc Star Wars?
O tom, že bude sedmá epizoda geniální, po Abramsových "zestarwarsovaných" Star Trecích snad nikdo nepochybuje. Ostatně podívejte se na nový - finální - trailer:
Měly by se stát dvě věci. Pokud máte silnější vztah k původní trilogii, během některých momentů budete mít na krajíčku. Já měl. Pokud ne, trailer vám bude komunikovat výborně vypadající fantasy, která mezi žánrovou konkurencí nemá sobě rovnou a tudíž by vás měla zaujmout dost na to, abyste zvážili návštěvu kina. V obou případech má Disney vyhráno.
Vyhráno pravděpodobně bude mít i s příštími filmovými zářezy. Rok 2016 přinese Rogue One, prequel čtvrté epizody pod režijním vedením Garetha Edwardse (Godzilla), jenž mimochodem točí na 65mm kamery (resp. jejich digitální ekvivalent). V roce 2017 nabídne osmou epizodu v režii Riana Johnsona (Looper), o dva roky později bude devátou epizodu režírovat Colin Trevorrow (Jurský svět). Disney si vybral největší talenty současného Hollywoodu, jeho ambice jsou jasné: Vydělávat nepředstavitelné sumy peněz, dělat to ale poctivě, pořádnými filmy, za které se nebude muset stydět.
Otázkou však je, za jak dlouho budeme - pokud je to vůbec možné - všemi těmi starwarsáckými příběhy přesyceni. Protože už teď platí, že pokud chcete sledovat všechny dějové linie (nezapomeňte, že od koupě SW licence od Lucasfilmu prohlásil Disney veškeré nefilmové příběhy za legendy, součástí kánonu budou pouze pod jeho dohledem vydávané materiály), musíte si na to vyhradit sakra hodně času: V televizi běží Star Wars Rebels a chystají se další seriály. Filmy doprovází prequelové a sequelové komiksy a knihy, už teď je jich třináct, které se budou kolem každé hollywoodské produkce nabalovat jako lavina. Tudíž jich zanedlouho budou desítky. Připočtěte hry a máte materiálů, že z toho jde člověku hlava kolem.
To samé samozřejmě dělají lidé z Marvelu a postupně se k nim připojuje i DC. Žijeme ve světě, jehož mainstreamová kultura stojí na ověřených značkách a budování světů kolem nich. Zatím to - ačkoli i Marvelu mnozí proroukjí, že ho budou lidé mít brzy plné zuby - všem vychází, takže není důvod se strachovat. Navíc Disney to minimálně po stránce filmové produkce myslí sakra vážně a vypadá to, že bychom se vyloženě špatného filmu z předaleké galaxie nemuseli během příštích několika dílů vůbec dožít. Což je úspěch, na který se Georgi Lucasovi nepodařilo najít recept.
Je na čase si připomenout původní ságu
Fanouškům v příštích dvou měsících nebude zbývat nic jiného, než rozebírat každé políčko traileru, řešit všechny možné i nemožné spekulace kolem děje a příštích epizod (že se jich každý týden rojí neskutečné množství!), nebo třeba sledovat neskutečně dojemné první trailerové reakce samotných herců. Na místě je také připomenout si původní ságu.
Bontonfilm nám k tomu dá ideální příležitost, 11. listopadu vydá všechny díly na Blu-rayi ve steelboocích a přidá i DVD sety.
Máme dva měsíce na to, abychom si připomněli nejlepší i nejhorší okamžiky Skywalkerovy ságy a samozřejmě na pokračování připravili i ty, kteří jsou Hvězdnými válkami dosud nepolíbení. Vánoční premiéra sedmé epizody totiž bude událostí, která bude hýbat kulturním světem a internetem obzvlášť.