- Štěpán Čermák
Vstup Facebooku do světa 360° videí je dobrou zprávou pro virtuální realitu
Když se na konci srpna na Instagramu objevilo historicky první video s jiným než čtvercovým poměrem stran, jednalo se o nové záběry ze Star Wars. Výhra to byla pro obě zúčastněné strany. Instagram na svou sociální síť přilákal publikum, které by tam jinak nezavítalo (a samozřejmě uvedl novou funkci). Disney zase udělal další marketingový krůček při budování povědomí o sedmých Star Wars. Pravá mediální masáž začne až dva měsíce před prosincovou premiérou, nicméně Disney kampaň pomalu rozjíždí už dobrého půl roku a jsou to právě takovéto drobnosti s virálním potenciálem, které nepůsobí dojmem prvoplánové reklamy, co zvyšuje očekávání nejefektivněji.
U Disneyho to moc dobře vědí a hodlají tak pokračovat. Star Wars si díky tomu může připsat další technologické prvenství: Po prvním 16:9 videu na Instagramu světu uvedlo první 360° video na Facebooku. A tentokrát se jedná o podstatně důležitější milník.
Facebook do virtuální reality investoval koupí Oculusu ohromné peníze a vidí v platformě budoucnost - dokonce věří, že se z nejpopulárnější sociální sítě postupem času stane médium, které budeme konzumovat převážně ve VR. Je to docela vzdálená budoucnost, nicméně připravovat se na ní je potřeba už teď. Uživatelům musí být jednotlivé prvky představovány postupně, musejí být seznamováni s novými technologiemi a vypravěčskými postupy. To znamená, že musejí být do News Feedu integrovány nové funkce. Schopnost přehrát 360° video je jednou z klíčových.
360° video momentálně zažívá boom a pokud jste se s ním ještě nesetkali, doporučuji seznámení přes článek na Blu-space:
Na oficiálním facebookovém profilu Star Wars, který čítá přes čtrnáct milionů fanoušků, nasbíral starwarsácký 360° průlet kolem trosek imperiálního křižníku přes tři miliony zobrazení. Že většina diváků koncept 360° videa neznala i přes fakt, že půl roku funguje na YouTube, je zjevné z komentářů. Stejně tak z nich můžeme vyčíst i nesmírně důležité první reakce. Jak uživatelé Facebooku na novinku reagují? Převážně pozitivně, takto vypadají nejpopulárnější (resp. nejlépe hodnocené) z téměř osmi tisíc komentářů:
How did ... what ... how is that .... WHAT SORCERY IS THIS? (Victor Rios Jr.)
Really gives you a sense of just how big a star destroyer actually is ... (Seth Arent)
Dang ... I´ve never seen anything like this ... very impressive use of the platform, Star Wars ... and thanks for the tour. (Brennan McDowell)
this is awesome (Lj Wood)
That was freaking sweet. (Harrison Bailey DuRant)
THIS IS GOLD (Umer Hamrid)
That´s pretty fuckin´ amazing. (Brian Xue)
Facebook i Star Wars zjevně zabodovaly, nicméně jedno video nestačí k seznámení světa s tak mladou inovativní platformou. 360° klipy se proto začnou vedle Star Wars profilu objevovat i na oficiální stránce GoPro (ten s Ronniem Rennerem na FMX je famózní), VICE, Discovery Channelu, SNL nebo na stránkách LeBrona Jamese. A postupně materiály začnou přibývat - Facebook umožní nahrávání 360° videa každému uživateli.
Co do technologií má Facebook vedle YouTube co dohánět. Jeho 360° videa se totiž objevují pouze v News Feedech aplikací určených pro Android, majitelé iPhonů mají zatím smůlu. To samé platí o Safari prohlížeči. Až Zuckerbergovi programátoři umožní 360° playback i na produktech Apple, platforma se samozřejmě dočká dalšího rozšíření. Začne se o ní mluvit, lidé zpozorují její potenciál a postupně si začnou zvykat na to, že se jim objevuje ve facebookovém feedu. Časem by jí mohli od některých projektů dokonce i vyžadovat - minimálně u produktů jako GoPro nebo kanálů jako Discovery Channel se to nabízí.
Facebook je bez debat nejlepší způsob, jak lidem 360° videa (potažmo virtuální realitu) představit. Síť navštěvují všechny věkové i sociální kategorie a lidé, kteří by o podobné novinky jinak nezavadili. Rozšíření povědomí pomocí populárních kanálů a přes mobilní platformy je efektivní strategie, díky níž se uživatelé s potenciálem 360° videí obeznámí podstatně rychleji, než kdyby to samé museli objevit na YouTube nebo jiných webech.
Pro Facebook i Star Wars, které pod Disneyho dohledem útočí v rámci nového Star Wars kánonu snad na všechny existující vypravěčské platformy, je to skvělá reklama. Pro nás příslib otevření úplně nových světů.