Jak se připravit na Ultra HD a Ultra HD Blu-ray: Klasické Blu-raye byste možná neměli kupovat už teď
BDA dnes (24. srpna 2015) začíná distribuovat a prodávat první Ultra HD Blu-ray licence. To znamená, že se mohou výrobci hardwaru pustit do konstrukce přehrávačů, stejně jako studia do masteringu disků a lisovny do tvorby Ultra HD Blu-rayů. Všichni tito výrobci a producenti znali specifikace nového formátu už několik měsíců, takže je klidně možné, že na produktech pracovali předem a my uvidíme první dema nebo alespoň prototypy už na berlínské IFA 2015 (tedy za dva týdny). Pokud vše půjde bez větších zádrhelů, spotřebitelské produkty dorazí před vánoční sezónou.
Běžní spotřebitelé si toho ještě několik měsíců nevšimnou. Takzvané early adopters však čeká krušné období. Nejen proto, že ve světě spotřební elektroniky platí "nikdy nekupovat první generaci", jelikož produkty pod ní spadající jsou spíš sotva fungující experimenty. Ale také proto, že je trh s audiovizuální technikou dost nesynchronní. Ultra HD televizory tu už nějaký ten pátek jsou, ale žádné z nich (tedy krom několika nejvyšších modelů) neodpovídají Ultra HD specifikacím, jak s nimi pracuje Blu-ray. SMPTE ve Spojených státech i EBU v Evropě vysílací standardy pro Ultra HD TV teprve dávají dohromady a nikdo tedy přesně neví, co od nich čekat. A/V receivery momentálně bojují s příchodem object based audia - zatímco ty s Dolby Atmos už se vyrábějí v druhé generaci, ty s DTS:X se objevují teprve v generaci první. A jejich příprava na UHD? Teprve v nejnovějších modelových řadách začíná být HDCP 2.2 (nezbytné pro UHD playback) standardní výbavou a ačkoli tyto novinky slibují průchod Ultra HD videa, jeho "plnou palbu" zatím nikdo odzkoušenou nemá. O tom, že se mluví o právních problémech kolem patentů v HEVC kodeku, nebo o současné roztříštěnosti HDR standardů, ani nemluvě.
Kupovat jakoukoli elektroniku, která je "Ultra HD ready", bohužel stále nedává moc velký smysl. Je to podobné jako v dobách HD ready televizorů. Sice tentokrát nemáme něco jako několik pseudo HD rozlišení (vzpomínáte na 720p, 768p, nebo třeba televizory s rozlišením 1024 x 720?), ale Ultra HD je o rozlišení až v poslední řadě - směrodatné je především HDR a změna barevného gamutu, případně HFR. A i když se objeví Ultra HD Blu-ray přehrávače, nebudeme mít vyhráno. Ultra HD standard je stále ve vývinu, je to takový nerozvážný puberťák. Ještě nás s ním čeká mnoho starostí a investic.
Ale řekněme, že se s touto situací hodláte nějak porvat a budete mezi prvními, kteří si Ultra HD Blu-ray přehrávač koupí. Stejně tak se chystáte kupovat hned první Ultra HD Blu-ray tituly. Předpokládám, že už máte doma relativně velkou Blu-ray sbírku a pravděpodobně jí nechcete celou obměňovat. Jak se tedy připravit na přechod na nový standard?
Důležité je si uvědomit, jak vlastně takový Blu-ray a poté i Ultra HD Blu-ray vzniká, případně v jakém rozlišení byl vlastně masterovaný samotný film. A to není nic jednoduchého. Co si mnoho lidí neuvědomuje, velké množství filmových produkcí bývalo ještě nedávno finišováno třeba jen ve 2k (což je rozlišení o něco vyšší než Full HD). Stejně tak vznikaly digitální efekty. Je tedy možné, že mastery (tedy archivační kopie, sloužící jako zdroj pro další distribuci), o které se Blu-ray opírá, byly pouze ve 2k. A takové filmy pak nebude mít smysl kupovat znovu, pokud vyjdou na Ultra HD Blu-ray bez remasteringu (tedy opětovného naskenování filmového negativu). Na Ultra HD Blu-ray sice budou mít vyšší rozlišení, ale to bude přepočítané. To samé platí o filmech točených na analogovou 35mm. I jejich digitální kopie mohou být pouze ve 2k a koupě "4k" verze toho kterého filmu by nedávala smysl.
Bude zajímavé sledovat, jak se studia k této situaci postaví. Zda budou prodávat na Ultra HD Blu-ray pouze ty filmy, které pocházejí ze 4k masterů, nebo i přepočítané ze 2k. Pokud nastane druhá situace, bude to obyčejné ždímání peněz ze zákazníků a pouze ti technicky nejnadanější se mu budou schopni vyhnout - budou si totiž muset zjistit, zda byl film masterován ve 4k. Pokud ne, stačí Blu-ray, rozdíl totiž bude naprosto minimální. Pokud ano, má smysl koupit Ultra HD Blu-ray. Mezistupně jako 2.8k a podobné z debaty vynechme. Bude lepší je koupit na UHDBD.
Připoměňme si ještě, že film nemusí být nový, aby mohl mít 4k rozlišení. Ve 4k může být naskenován i materiál točený na 35mm. Takže třeba i osmdesát let stará groteska. Samozřejmě záleží na kvalitě suroviny a záznamu (třeba archivace českých filmů probíhá spíše ve 2k - ano, teprve teď jsme se odhodlali k digitální archivaci a hned jsme zase pozadu), to už je však otázka volby při restauraci a masteringu pro digitální nosiče.
Velice přínosný seznam Blu-ray releasů filmů točených na 35mm a masterovaných ve 4k najdete zde. Jak vidíte, není jich málo a právě tyto budou pravdědpodobně mezi prvními, které se objeví na Ultra HD Blu-ray. Jejich 4k mastery totiž leží v archivech studií a jsou připraveny spatřit světlo světa také v jiném než FullHD rozlišení.
Kdybych měl hádat, které filmy bude vydávat jako první Sony Home Entertainment, vsadil bych si na ty vycházející pod štítkem Supreme Cinema. Na Blu-space jsme o nich informovali. Jedná se o filmy, které byly mezi prvními i na Blu-ray. Jenže Sony je znovu zremasterovalo, tentokrát ve 4k a dokonce nechalo předělat zvukové mixy do Dolby Atmos. Dá se předpokládat, že ze strany Sony se jedná o přípravu na Ultra HD Blu-ray a pouze jí využívá ke ždímání dalších peněz z těch, kteří se k přechodu na UHDBD nechystají, případně z těch, kteří neustále obměňují kopie za ty nejlepší dostupné.
Právě v souvislosti s tím je potřeba momentálně dávat pozor, jaké filmy si na Blu-ray kupujete. Bontonfilm nám řekl, že Supreme Cinema série v Česku vycházet nebude. I tak tu ale máme tituly se štítkem Mastered in 4k. Jelikož je to právě Sony, kdo dlouhodobě tlačí přechod filmového průmyslu na 4k ze všech nejsilněji, není překvapení, že i tyto vycházejí pod jeho labelem. A můžete se spolehnout, že právě Mastered in 4k tituly vyjdou jako první i na Ultra HD Blu-ray.
Pokud se tedy chystáte přejít na Ultra HD Blu-ray, nepřestávejte kupovat klasická Blučka. U každého se ale nejdříve zamyslete. Jestliže se jedná o film z této letní sezóny, téměř stoprocentně se na přelomu roku objeví na Ultra HD Blu-ray. To samé platí o Supreme Cinema sérii a jakékoli filmové klasice, která byla nedávno remasterována pro Full HD release. Prakticky všechny restaurace a následné remastery velkých hollywoodských klasik probíhají ve 4k. Kupovat je teď na Blu-ray proto nebude mít smysl, zákonitě se do několika měsíců objeví na Ultra HD Blu-ray.
Jak říkám, čekají nás krušné časy. Pokud vám jde o kvalitu a jste ve stádiu obměny domácího kina, přechod na Ultra HD dává smysl. Je ho ale potřeba provést postupně. Počkejte si na modelové řady televizorů, které vzniknou až po uvedení prvních Ultra HD Blu-ray přehrávačů. Už budou počítat s těmi nejvyššími nároky Ultra HD a budou si pravděpodobně rozumět s většinou HDR standardů. Stejně tak budou konečně zvládat širší barevné spektrum (když ne Rec.2020, tak určitě P3). Pak si kupte A/V receiver a druhou generaci Ultra HD Blu-ray přehrávače. Jinými slovy, dejte celému přechodu ještě tak půl roku. A první filmy na UHDBD? To už je na vás. Spíš se do jejich příchodu zamýšlejte nad Blu-ray nákupy.
Dobrá zpráva na konec. Po Ultra HD Blu-ray nás dlouho nebude čekat žádný kvalitativní skok. Jako další přijde až 8k, to je ale v těžce experimentálním stádiu a mezi běžné spotřebitele se dostane tak za dvacet let. Ale filmové klasiky a všechny filmy točené na klasický 35mm filmový pás ve vyšším rozlišení než 4k nikdy skenovány nebudou (extrémy jako 6k sken si studia nechávají pouze pro filmy točené na 65mm, těch je ale minimum). Na Ultra HD Blu-ray tedy budete mít kopii filmu, která bude odpovídat archivační kopii studia. Jediný rozdíl? Vaše kopie bude na Ultra HD Blu-ray disku a bude komprimovaná (nebojte, pro lidské oko nezpozorovatelně), zatímco kopie studia bude z nekomprimovaného 4k masteru o velikosti několika terabajtů exponována zpět na 35mm film a uložena do archivu.
To je nesmírně důležité si uvědomit: U většiny doposud vzniklých děl platí, že film v lepší než 4k kvalitě neexistuje a existovat nebude. Jediný rozdíl mezi vaší kopií a tou archivační bude v kompresi a uložení. Budete mít doma na placce téměř to samé, co si studio zarchivuje jako referenční master. Řekněte, není to fascinující?