- Štěpán Čermák
Jediným nedostatkem Blu-raye Rychle a zběsile 7 je absence materiálů o digitálním dvojníkovi Walkera
Blu-ray Rychle a zběsile 7 si postupně odškrtává všechny povinné položky kvalitního releasu letního blockbusteru. Je technicky precizní, nabízí vystřihané scény i dvě verze filmu, má plnohodnotnou českou podporu a přináší standardní množství bonusových materiálů. A přece mu něco chybí. Mezi dokumenty totiž nepadne téměř žádná zmínka o tom, jak se štáb vypořádal se smrtí Paula Walkera.
Upozorňuji, že nepatřím k senzacechtivým divákům nebo bloggerům. Psát o zesnulém Walkerovi se mi samotnému příčí. A vlastně chápu postoj tvůrců, jenž byl jasný ještě před kinopremiérou. Už tehdy režisér James Wan v rozhovorech tvrdil, že nechce rozebírat, které scény byly předmětem dotáček s Paulovými bratry, ani jak bylo technicky náročné celý proces korigovat. Wan lpěl na tom, že by se diváci měli nechat unášet příběhem a dojímat rozlučkou se zesnulým hercem, aniž by museli přemýšlet, kolik jedniček a nul za celým procesem stojí.
Přístup to byl sympatický. Většina lidí tak nějak tušila, že byl Walker místy nahrazován bratry a do filmu digitálně "vkládán". A i když jsem ze všech stran slýchal, jak je to místy vidět, vsadil bych jediný větrák z naší kanceláře, že by nikdo nebyl schopen ukázat na všechny záběry, kde tomu tak bylo. A hlavně nikdo nevěděl, jak konkrétně je něco takového možné. To tuší pouze filmoví fanoušci, kteří vědí, že u podobně velkých filmů projdou herci před samotným natáčením motion-capturingem a práce na Walkerovu digitálním dvojníkovi byla kombinací těchto podkladů, již natočených materiálů a dokonce vystřihaných scén z předchozích dílů série.
Přes to všechno jsem doufal, že Wan karty na Blu-ray odkryje. Bonusové materiály stejně odhalují magii, která za akčním blockbusterem stojí. Dávají nahlédnout na vznik většiny akčních scén a jelikož se tu nešetří záběry z natáčení, kouzlo probraných sekvencí se zákonitě vytratí. Což je v pořádku. Tak prostě filmy o filmech fungují.
Wan to moc dobře ví. V highlightu bonusových materiálů se sám před kameru postaví, aby ve virtuálním studiu rozebral přístup k některým scénám. Během necelé půlhodiny, která evokuje staré dobré Picture in picture módy (vzpomínáte na ně?), režisér pln entuziasmu v rychlém sledu rozebere většinu klíčových sekvencí a docela podrobně mluví jak o pozadí jejich vzniku, tak o svých myšlenkových pochodech. Když ale dojde na závěr filmu a rozlučku s Walkerem, poví divákům pouze o tom, jak scéna vznikla v jeho a Dieselově hlavě. Více o ní neprozradí. A žádný z dalších meteriálů pak o Walkerově smrti nemluví.
Je to škoda, protože za Walkerovým digitálním dvojníkem bez debat stojí ohromné množství práce, která by byla pro filmové fanoušky (ale vlastně i pro fanoušky série Rychle a zběsile) fascinující. Rozhodnutí nemluvit o nahrazování zesnulého herce ani v dokumentech na Blu-ray je pravděpodobně ze stejného ranku jako v době kinopremiéry. V tomto případě je ale méně pochopitelné. Osobně mě absence jakýchkoli materiálů na toto téma mrzí.
Jinak je Blu-ray sedmého Rychle a zběsile standardně skvělý. Asi není potřeba rozebírat fantastický obrazový přepis. Sice není referenční, protože už v kině měl film trochu jemnější kresbu a drobný "opar". Ale vypadá špičkově a v kvalitní prezentaci ho nebrzdí žádné technické nedostatky. A zvuk je naprosto famózní. Osmikanálové DTSko dělá se surroundy divy a je patřičně hravé. To jsme ale všichni čekali. Blu-ray Rychle a zběsile 7 je prostě dobrý.
Třeba se o Walkerových digitálních dvojnících dozvíme příště v některé z nevyhnutelných výročních edic. Upřímně v to doufám.