Please reload

Ponocování na Periscope: Pohled do světa živých přenosů, se kterými začíná experimentovat i Facebook.

Facebook spouští vlastní službu živých video přenosů. Na rozdíl od konkurenčních platforem ji však neuvolňuje pro každého. Prozatím je Facebook Live otevřené pouze vybraným celebritám (mezi nimi se objevili Dwayne "The Rock" Johnson, Serena Williams, nebo třeba Michael Bublé). Princip je jednoduchý: Slavná osobnost se rozhodne sdílet živý přenos z nějaké události, nebo chce udělat živé Q&A se svými fanoušky. Vezme si mobilní telefon nebo tablet, zapne aplikaci a může rozjet videopřenos. Ten se pak objeví fanouškům přímo ve Facebook feedu, případně jsou na událost upozorněni notifikací na smartphonu.

 

 

Jak si ukážeme na několika případech níže, živá videa na sociálních sítích jsou naprosto dokonalým marketingovým nástrojem, takže dává smysl, že se do nich Facebook pouští a že je momentálně uvolňuje pouze celebritám. Lepší způsob kontaktu s fanoušky na velké vzdálenosti přinesou už jen živá 360° videa a virtuální realita.

 

 

Před Facebookem byly Meerkat a Periscope

 

Facebook není první, kdo s takovou fičurou přichází. V lednu 2015 uvedla stejnojmennou platformu aplikace Meerkat, dva měsíce na to Twitter investoval sto milionů dolarů do startupu jménem Periscope, ze kterého se od té doby stal lídr na poli živě přenášených videí.

 

Spuštění živého přenosu je u obou téměř totožné a Facebook se u nich samozřejmě inspiroval: Uživatel se rozhodne pro vysílání, zapne aplikaci a může začít. Na živý přenos jsou pak upozorněni followeři buď v rámci aplikace nebo notifikací, případně na Twitteru, nebo se přenos dá najít v seznamu aktuálních "živáků". Diváci mohou videa lajkovat nebo komentovat, na což vysílající uživatel reaguje, protože mu stream komentářů "protéká" přes obrazovku.

 

 

Dodatečně platformy vybudovaly také záznam, takže se fanoušci mohou na video podívat později. A co je na Meerkatu i Periscopu nejlepší, obojí je dostupné všem, ať už jste hollywoodská celebrita, nebo Jarda z Horní Dolní.

 

 

Jeden večer na Periscope

 

Když jsem před několika týdny ze zvědavosti instaloval Periscope na tablet, říkal jsem si, že je to jen na pár dní. Samozřejmě jsem se pletl. Ať už se totiž zdá koncept živě přenášených videí jakkoli zbytečný, může to být zábava. A je vlastně jedno, jestli sledujete někoho, kdo má světu co říct, nebo narazíte na naprosto zbytečný, vyloženě z nudy založený videostream.

 

A že takových je. Když jsem nedávno před spaním projížděl RSS čtečku, přítelkyně si na Periscope vzpomněla a šťouchla do mě, ať ho pro srandu zapnu. Při brouzdání živými streamy jsme naslepo pouštěli všechno, co nás napadlo a vznikla z toho takováto série virtuálních setkání:

 

Jako na prvního jsme narazili na mladého muže, který snídal se svou sestrou a chtěl se se světem podělit jednak o ten kus žvance, druhak o radostnou novinu, že dostal novou práci (v marketingové agentuře zaměřené na sociální média, neptejte se mě, proč si to po čtyřech dnech pamatuju):

 

 

A ne, v Miami nebyl.

 

Druhý stream putoval z Kalifornie. John Mason tu byl s rodinou na tůře kolem jezera Tahoe. John video bohužel brzy utnul, ale těch pár vteřin byla parádní podívaná. Mimo jiné jsme si z ní odnesli poznatek, že kolem Tahoe je výborné pokrytí:

 

 

Třetí náhodné setkání bylo s tímto podivínem. Seděl u stolu, zpíval si a diváky ujišťoval, že je normální. Nebyl. O to děsivější je, že jsme se na něho dívali asi čtyři minuty. A zjevně jsme nebyli sami:

 

 

Dále už to bylo zajímavější. Na oficiálním profilu (myslím že) filadelfského baseballového klubu jsme sledovali trénink odpalování. Což pro nás není žádná zábava, ale pokud jste fanouškem nějakého sportovního týmu a jeho marketingové oddělení vám zprostředkovává živý přenos tréninku, docela jistě vám to udělá radost.

 

Je to jeden ze způsobů, jak být fanouškům nablízku i mimo sezónu, při venkovních zápasech, nebo prostě ve dnech, kdy se nehraje. Můžete si být jistí, že této možnosti bude využívat stále větší množství klubů. Zvlášť, pokud jim bude zpřístupněna také na Facebooku:

 

 

Přenosů na Periscope využívají i lidé, jež vysílání živí - sám jsem se divil, na kolik televizních stanic (zpravidla těch amerických samozřejmě) na službě narazíte.

 

Moderátorskou dvojici této stanice (bohužel si nevzpomínám na jméno) jsme sledovali dobrých deset minut. Komunikovali s fanoušky mezi reklamními breaky a před vstupy ze studia. Bavili se o svých dalších profilech na sociálních sítích, dostávali aktuální informace od diváků (ty se možná později dostaly do vysílání) a sem tam odpovídali na otázky:

 

 

To samé dělal hlavní meteorolog bostonské pobočky Fox News, který řešil aktuální počasí:

 

 

Opět se jedná o sympatický přístup k fanouškům. Takovým směrem se může vydat prakticky kdokoli, jehož prací je komunikace s lidmi. Nehledě na to, že mohou být videopřenosy perfektním doplňkem second screen experience. Zatímco teď televizní celebrity komunikují během premiér televizních show s fanoušky zpravidla přes Twitter, aplikace jako Periscope, Meerkat a později i Facebook jim umožní být divákům blíže, než kdykoli předtím. Zkuste si představit, že sledujete svůj oblíbený detektivní seriál a na tabletu vám představitel hlavní role živě komentuje průběh natáčení, co pro něho jednotlivé scény znamenají, nebo o co mu při hraní šlo.

 

Nekruťte hlavou. Pokud patříte mezi ty, kteří se nenechávají při sledování oblíbených pořadů rušit smartphony nebo čímkoli jiným, statisticky vzato jste v menšině.

 

Zpátky k naší večerní Tour de Periscope. Štafetu uzavřely dva streamy, které podtrhují, jak může být koncept živého videopřenosu dostupného pro kohokoli také zbytečný i zábavný zároveň. Nejdříve jsme se asi pět minut dívali na to, jak někdo čeká na parkovišti a natáčí svého psa:

 

 

Poté jsme se podívali na romantický východ slunce v Austrálii. Z cizího okna:

 

 

Byla to ztráta času? Asi tak stejná jako sledování televize. Ale na rozdíl od televize jsou všechny tyhle příběhy skutečné. Člověk se při živém sledování celebrit cítí být jim blíže. Přímou a bezprostřední komunikaci nenahradí žádné sociální médium, ať už je to Twitter, Facebook, nebo třeba Google+ (ještě existuje!). To samé platí o sledování videí obyčejných lidí. Hraničí to s voyeurismem, ano. Ale je to svým způsobem zábava. Zvlášť, když dotyčný dělá něco zajímavého, je na zajímavém místě, případně na něco zajímavého narazil.

 

Čímž se dostáváme k tomu, že Periscope a jemu podobné služby mají také solidní zpravodajský potenciál. Když minulý týden proběhlo ve Státech k další střelbě, ve vybraných streamech Periscopu byl i živý přenos z místa činu. Periscope může nabídnout rychlejší verzi YouTube NewsWire: Bezprostřední videozpravodajství, ve kterém jde především o autentičnost.

 

Živá videa v posledním půlroce prošla ohromným boomem a je jasné, že jakmile s nimi začal experimentovat Facebook, vzroste jejich popularita ještě rychleji. Potenciál je ohromný: Zpravodajství, marketingová komunikace, komunikace s fanoušky, vloggerské vstupy, videokonference pro tisíce diváků z celého světa a tak dále a tak dále. Že budou takových funkcí využívat i naprostí idioti? Víte co, jednak vás k jejich sledování nikdo nebude nutit, druhak i sledování největší pitomosti může být zábava. Zeptejte se generace millenials. Ta na natvrdlých YouTube videích odrůstá. Soustřeďme se na onen "vážný" potenciál. Je ohromný.

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!