Please reload

Deadpool rozjel zábavnou kampaň. Míří ale na správné publikum?

05.08.2015

Wade Wilson. Deadpool. Tahle dvě jména posledních pět let pánům a dámám u 20th Century Fox pěkně motají hlavu. Populární komiksový řezník a hláškař, který nejde pro krvavou ránu daleko a rád skrze kreslená okénka mluví přímo ke svým čtenářům, patří mezi nejoriginálnější a nejsvéráznější postavy Marvelu. A jako takový se míjí s mainstreamovým vkusem.

 

 

Foxové to potvrdili už tím, že nechali Deadpoola v první Wolverinově sólovce zmrzačit do chodící katany ovládané přes počítač, které se polovina lidí zákonitě vysmála a ta druhá – do které řadím hardcore fanoušky – si šla demonstrativně odplivnout přímo pod plátno. Foxové slíbili nápravu a trvalo jim pět let, než se k ní nechali přemluvit. Ryan Reynolds musel pro film přinejmenším obětovat jednu ledvinu. Rozpočet se seškrtal takovým způsobem, že je Deadpool s méně než 100 miliony dolarů vedle ostatních komiksovek „komiksovou nezávislárnou“. A za kamerou sedí debutant. Stačilo mu zkušebně natočit materiál, jenž kravaťáky přesvědčil, že chlapík v rudém kostýmu, který za celý film v podstatě nesundá masku, seká lidem hlavy na potkání a publikum pravidelně obšťastňuje sexuálními narážkami a pubertálními vtípky, má šanci přinést do pokladničky miliony.

 

Je tomu skutečně tak? Dokud byla na světě jedna fotka s Deadpoolem válejícím se lascivně na koberečku před rozžhaveným krbem, dalo se jen těžko soudit. Po prvních trailerech a PR výstupech v médiích je ale jasné, kudy Foxové hodlají celou kampaň šponovat. A za sebe říkám, že ačkoli zvolili setsakramentsky kreativní přístup, ve výsledku nevsadili na správné publikum. Protože to, na které zatím mermomocí cílí, je již dávno rozhodnuté a do kina půjde.

 

 

Pojďme si říct, co dosavadní kampaň o Deadpoolovi říká. Že se bude jednat o nepřístupný film. Že v něm bude téct víc krve než na jatkách. Že zedníci ze čtvrté cenové budou vedle Wilsonových „džouků“ vlastně docela civilizovanými štamgasty. A že se jedná o postmoderní komiksovou šílenost, ve které se budou nadhazovat reference na jiné komiksové filmy a popkulturu celkově. Na papíře to musí znít skvěle, ale co vám to připomíná? No ano, Kick-Ass.

 

Tahle komiksová adaptace z rukou Matthew Vaughna sdílí ty samé atributy jako Deadpool. A jako bonus přihazuje nezletilou Chloe Moretz, u které si úchyláci začali sahat do kalhot a strážci morálky vyrukovali s tím, jestli už něco podobného není vážně trochu moc. Kick-Ass měl dokonce ještě lepší trailery než Deadpool, kombinující nápaditý dynamický vizuál se sebeuvědomělým humorem a všudypřítomnou nadsázkou, kterou jasně protékala Vaughnova lehkorukost. Nemám toho pána rád a jeho filmy mě popravdě víc iritují než baví, ale řemeslo má v malíku a je díky tomu atraktivní. Materiál Deadpoola je naopak strohý. Vizuálně upomíná spíš k trochu dražší televizní sérii od HBO (což není zákonitě špatně) nebo Netflixu. Rozhodně ale nemá onen kickassovský švih, a proto řada vtípků vyznívá do ztracena i pro člověka, který „ví“.

 

 

Jak pak podobná ukázka musí působit na člověka, jenž se A) neorientuje v současné popkultuře, B) nechápe meta vtipy o Ryanu Reynoldsovi a C) v celém traileru vidí jen užvaněného blba, který lidem provrtává lebky? Já vám to povím, působí na něj mizerně. A není se čemu divit.

 

Foxové se se svou dosavadní kampaní, ve které se mlátí televizní hvězdy, masírují Conanové a podvratně upozorňuje na vlastní kariérní omyly zúčastněných, snaží ze všech sil zalíbit pubertálnímu publiku. Tomu, které do kina beztak nemůže, protože rating filmu bude R, tedy do patnácti let jen s doprovodem rodiče. A ač se mnou děda svého času štrádoval na Mortal Kombat 2 a dokonce se těšil (ani jeden jsme holt netušili), nedovedu si dost dobře představit, jak bych třeba já šel na podobný film do sálu se svým imaginárním dvanáctiletým dědicem. A už vůbec ne s holkou, když i ten Reynolds vypadá (jak trailer správně poznamenává), jako by šel na casting na Freddyho Kruegera.

 

 

Chápu, o co Foxům dosavadní kampaní jde: Ujistit fanoušky, že tohle bude Deadpool, o kterého roky žadoní. Jenže tihle fandové, kteří ve většině případů (předem se omlouvám výjimkám) ještě stále využívají mamahotel, vypadají jako komiksák ze Simpsonů a většinu dne tráví psaním urážek na internetu, nejsou těmi, kteří budou u pokladen rozhodovat o tom, jestli dostane Deadpool další šanci.

 

A já bych mu ji vážně přál. Nonkomformních komiksovek je jako šafránu a k zástupu sériových Marvelovek a převážnělých DC pokusů by se hodil někdo, kdo dokáže doručit bláznivou akční jízdu a nebojí se originalitou rozrážet dveře dokořán klidně i vlastními varlaty. Uklidňuje mě snad jen fakt, že obdobný Kingsman dokázal uhranout i běžný střední proud a první trailer jsem na Facebooku zahlédl i u lidí, kteří filmovým upoutávkám holdují asi jako já záznamům ze sněmovny.

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!