Please reload

Nejmodernější multiplex na dosah: Cineplexx postaví v rakouském Linzu Dolby Cinema. Je libo Star Wars v HDR a s Atmosem?

 

Pokud si chcete na vlastní oči a uši vyzkoušet, jak vypadají a znějí nejmodernější projekční technologie z dílen Dolby Laboratories, máte před sebou dlouhý výlet. Nejbližší multiplexy vybavené Dolby Cinema projekcí stojí v holandském Eindhovenu a Hilversu (JT Bioscopen), jeden v Barceloně (Cinesa La Maquinista) a co by na prstech jedné ruky spočítal ve Spojených státech (AMC). Jedná se o novou technologii, takže dává smysl, že jí bude nějakou chvíli trvat, než se rozšíří. O to větší radost bychom měli mít z toho, že se brzy objeví hned za našimi hranicemi.

 

V rakouském Linzu postaví řetězec Cineplexx první Dolby Cinema na německy hovořícím trhu a vlastně i první ve střední Evropě. A jelikož máme Linz co by kamenem dohodil, měli by filmoví fanoušci zbystřit. Cineplexx chce totiž Dolby Cinema dostavět do konce roku, což znamená, že by si tam mohlo odbýt premiéru Star Wars: The Force Awakens (release v Dolby Cinema je dlouhodobě považován za hotovou věc, jen ještě nebyl potvrzen oficiálně). Jako země s jedním z největších IMAXů v Evropě samozřejmě budeme mít nejnovější díl ságy z předaleké galaxie naservírovaný v extrémně vysoké kvalitě. Abrams navíc točil jednu sekvenci přímo na IMAX kamery, takže bude film na obřím plátně vypadat skvostně. I tak je ale na pováženou, zda před IMAXem nedat přednost právě Dolby Cinema.

 

 

Veškeří zahraniční novináři, kteří měli šanci vidět některý z filmů masterovaný pro Dolby Cinema (zatím to byly Tomorrowland, San Andreas a V hlavě, brzy Mission: Impossible), totiž odcházeli z kinosálů nadšení. A to nejen ti technicky zaměření, ale i naprostí laikové. Co dělá Dolby Cinema lepší než klasické kino nebo dokonce IMAX?

 

 

Filmy masterované v Dolby Vision s Dolby Atmos zvukem

 

Je to kombinace object based audia a high dynamic range videa. Zatímco s nejnovějším zvukovým formátem od Dolby už se mnozí setkali (Atmosem vybavených kinosálů je dost i v Česku), HDR od Dolby (s přídomkem Vision), potažmo HDR jako takové v Česku pravděpodobně ještě nikdo neviděl. A než se zeptáte: Ne, HDR ve videu neznamená to samé jako HDR ve fotce.

 

HDR fotografie jsou prolnutím několika různě exponovaných snímků totožné scény a kompenzují nedostatečnou expoziční pružnost digitálních senzorů. Může být použito s rozmyslem třeba v technické fotografii, nebo bez jakékoli míry a vyleze vám z toho kýč jak Brno (jen do Googlu zadejte "HDR foto" a uvidíte).

 

 

High Dynamic Range ve videu je něco úplně jiného a hlavně úplně jinak vypadá. V jeho rámci je obraz odprostěn od starých videostandardů jako Rec.709, které udávají barevnou hloubku, maximální hodnoty pro jas atp. Je to složité téma na dlouhý článek (ano, mám ho rozepsaný), ale ve zkratce HDR znamená extrémně vysoký kontrast a kvalitnější saturaci. Což zní jako něco, co se vám bude snažit nabulíkovat každý prodejce o nové telce z Číny (a ony úplně nejnovější UHDTV HDR opravdu umí!), ale nejedná se o marketingovou hantýrku.

 

Obraz masterovaný v HDR má propastné rozdíly mezi nejtmavší a nejsvětlejší částí scény. Může mít ohromně vysoký jas bez ztráty detailů v highlightech, ale v rámci toho samého obrazu může perfektně kreslit stíny v té nejhlubší černé. Dosaženo je toho právě novými video standardy, které neomezují dynamický rozsah a barevnou hloubku. A ano, větší barevná hloubka (zvlášť v kombinaci s tak vysokým kontrastem) znamená hezčí barvičky.

 

To všechno by samozřejmě bylo k ničemu, pokud by to nebylo jak zobrazit. Právě pokroky v projekčních a zobrazovacích technologiích HDR umožňují. Zatímco u LCD je to díky local dimmingu (mimo jiné), u projekce je to díky odstranění staré dobré žárovky. Dolby Vision totiž v kinosálech využívá laserové projekce (od Christie). Ta je schopna nejen téměř absolutní černé, ale také na projektor ohromně vysokého jasu. A samozřejmě může obojí kombinovat a dosáhnout touženého kontrastu. 

 

Na tohle video se podívejte, je skvěle melodramatické (a přitom Dolby Vision vysvětlí docela trefně):

 

 

HDR spadá pod Ultra HD standard, takže se s ním budeme setkávat stále častěji: Na VoD službách (nabízí ho už teď - i když jen u pár titulů - Netflix a Amazon Prime Video), na Ultra HD Blu-ray a za dloooouho i v televizním vysílání. A samozřejmě v kinech. Dolby není jediná společnost, která na HDR pracuje. Časem s ním přijde i IMAX, který vyvíjí své vlastní laserové technologie, své bude chtít dodat také Technicolor.

 

Jistě vám hlavou vrtá ještě jedna otázka: Jak HDR ovlivňuje filmovou produkci? Odpověď je jednoduchá: Nijak. Veškeré filmy natočené na moderní digitální kamery, ale také veškeré filmy natočené na starý dobrý analogový film, mohou být prezentovány v HDR. Jediný rozdíl je v color-gradingu, kde se při barvení film "osadí" jinou barevnou hloubkou a stanoví se jiný kontrast (ano, zjednodušuji to naprosto šíleně, však se k tomu vrátím jindy) - prostě vznikne pod jinými video standardy a dostane křídla. 

 

 

Rostou jako houby po dešti

 

Cineplexx vedle Linzu zaútočí s Dolby Cinema i na jiná města. Smlouva uzavřená s Dolby Laboratories slibuje pět dalších takových kinosálů. A jistě se podobných provozovatelů časem najde i více (doufejme, že i u nás).

 

Nakonec ještě dodám, že Dolby Cinema není dáno pouze použitými technologiemi, ale i dalšími ozvláštňujícími prvky jako videostěny u vstupů, nebo plátno "od podlahy po strop" (jako na obrázku výše).

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!