Google se připravuje na zpoplatnění YouTube bez reklam a tak jich pro jistotu pouští více
Je vysoce pravděpodobné, že Google do konce roku zavede zpoplatnění YouTube, i když se to bude během prvních měsíců provozu pravděpodobně týkat pouze Spojených států. Ne snad, že by se stránky staly dostupné pouze uživatelům ochotným platit. To samozřejmě nehrozí. Streamovací služba však nabídne možnost odstranit za měsíční poplatek veškeré reklamní breaky. Mohlo by se jednat o zajímavou nabídku, pokud bude cenová politika podobná jako třeba u Google Play Music. Což by být měla, pokud chce Google oslovit větší množství uživatelů.
Fenomén YouTube a popularitu vloggerů není třeba rozebírat. Ostatně i v Česku mají youtubeři ohromnou diváckou základnu, jak dokázal nedávný Utubering festival v pražských Letňanech. Tvůrci momentálně vydělávají na podílu z reklam zobrazených před jejich videi. Pokud se však rozšíří zpoplatnění ad-free verze YouTube i mimo Státy, jakože dříve nebo později se to stane, budou peníze získávat na základě jiných metrik. Poměr vyplacených peněz by však měl zůstat stejný: 55% pro uživatele, 45% pro Google. Google mimochodem své producenty originálního obsahu (tedy usery jako PewDiePie) nutí k tomu, aby se součástí subscription-based systému stali, ať chtějí nebo ne. Pokud totiž s novými pravidly nebudou souhlasit, neobjeví se jejich videa ani ve "free" verzi YouTube. Proto už teď Google hlásí smlouvy podepsané s producenty 90% sledovaného obsahu.
Co je důležité pro nás, konzumenty: Dostaneme možnost zbavit se reklamních breaků. Budu teď mluvit čistě subjektivně, ale v posledních týdnech mám pocit, že se reklama na YouTube objevuje stále častěji. Že jí server přehraje před samotným videem, budiž. Ale že se objeví i při návratu k nedosledovanému klipu a že se reklamy čerstvě začaly objevovat i v TV playlistu při streamování přes Chromecast, už začíná překračovat meze snesitelnosti. I když to vlastně dává smysl.
Jsme zvyklí - a v Česku obzvlášť, že co je na internetu, je zadarmo. Díky reklamním systémům pod štítkem Googlu, jehož zisk je stále z většiny tvořen právě (kontextovou) reklamou, to tak může zůstat. Avšak pokud YouTube nabídne možnost se reklam a reklamních breaků zbavit, moha by toho generace odkojená na subscription-based streamování ve velkém využít. Momentálně se nelze ubránit pocitu, že se nás k tomu snaží provozovatelé nenápadně zvyšováním množství reklam přinutit.
Potenciální zpoplatnění YouTube je každopádně nesmírně důležitý krok. Mohl by současné i budoucí generace konzumentů naučit, že pokud vyžadují původní obsah a nepřejí si být vyrušováni reklamami, je nutné za to zaplatit. Tentokrát jim žádné pirátství nepomůže. Chci sledovat svého oblíbeného vloggera? Musím ho podpořit zhlédnutím nepřeskočitelné reklamy. Nebo musím poskytnout poplatek platformě, na které publikuje. Jinak nebude mít na chleba a žádné video nevznikne. Jednoduchá logika, kterou by si měl uvědomovat každý už dávno, ale bohužel tomu tak není.
Placená verze YouTube by nás navíc mohla naučit platit za videoplatformy jako takové. Jistě, to mohl už nedávno zrušený TopFun. Nebo Tesco Clubcard Kino. Nebo spousta dalších VoD služeb. Žádné ale nemají tak velkou uživatelskou základnu a vliv, aby "přeučily" celou generací diváků. Tu má pouze YouTube. Jakmile naučí své konzumenty platit za prémiový a ničím nerušený obsah, jistě se najde podstatně více takových, kteří následovně budou ochotni platit za Netflix nebo jakékoli další VoD se zpoplatněným obsahem a vlastní tvorbou.