Please reload

Samsung chce vyvíjet 11k displeje pro mobilní telefony. Není to zas taková zbytečnost, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Trh se smartphony se momentálně nachází ve stádiu, kdy většina produktů nabízí to samé, pouze v jiném designovém provedení. Což je v naprostém pořádku. Pokud si dnes chcete koupit některou z vlajkových lodí, sice vás čeká prémiový produkt po stránce designu a dílenského zpracování, avšak z hlediska uživatelského rozhraní a výkonu dostanou to samé i majitelé smartphonů střední třídy. Respektive váš dražší model jistě bude mít o dost výkonnější procesor, ale to už není po optimalizacích Androidu směrodatné pro plynulost ani funkčnost. Jediné větší rozdíly jsou ve fotoaparátech a v rozlišeních displejů.

 

Právě honba za co nejvyšší hustotou pixelů displejů je jedním z marketingově nejvděčnějších témat a výrobci se samozřejmě předhánějí v tom, kdo nabídne vyšší čísla. Ještě nedávno se zdálo, že Full HD displej u pětipalcového zařízení je věcí science fiction. Dnes většina nejvyšších řad smartphonů přesedlala na 2k a je otázkou času, než to bude 4k. Zdá se to jako naprostá zbytečnost, protože při určitém množství pixelů na palec už lidské oko přestane fyzické rozlišení vnímat (pixely budou tak malinké, že rastr nezpozorujeme ani při bližším pohledu). Navíc vyšší rozlišení displeje znamená větší zatížení grafického čipu a při některých úkonech i CPU, což samozřejmě vede k vyšší spotřebě baterie. Proč tedy pokračovat v honbě za dalšími "ká"?

 

 

Budoucnost jménem Virtuální realita

 

Zatímco ke čtení na pěti až šestipalcových uhlopříčkách bohatě stačí Full HD rozllišení, tedy 1920 x 1080 pixelů (2k a dokonce 4k už je pro tyto účely skutečně overkill), existuje ještě jedno využití smartphonů a jejich displejů s vyšším rozlišením: Virtuální realita. Vydržte ještě pár řádků, než téma mávnutím ruky zavrhnete.

 

 

V kontextu virtuální reality se plány Samsungu vyvinout do roku 2018 funkční prototypy 11k displejů nezdají být tak šílené. Korejskou vládou (respektive její dotací o šestadvaceti milionech dolarů) podporovaný program sdružuje třináct společností a jeho cílem je dostat funkční prototypy na zimní olympiádu v Pchjongčchangu.

 

Abyste si uvědomili monstrozitu čísel, skrývajících se pod 11k: Váš televizor a smartphone mají pravděpodobně rozlišení 1920 x 1080 (2 073 600 pixelů). V kině se filmy promítají ve 2k nebo 4k, kteréžto rozlišení 4096 x 2160, tedy 8 847 360 pixelů, mají i moderní Ultra HD televizory (mají o něco nižší, berte to jako ilustrativní informace). Za extrémně vzdálenou budoucnost Ultra HD videa je považováno 8k, se kterým zatím experimentují akorát Japonci. Jeho rozlišení má být ohromujících 7680 x 4320, tedy 33 177 600 pixelů, šestnáctkrát to, co máte na Full HD televizoru! 11k? 11520 x 6480, nebo-li 74 649 600 pixelů. Šestatřicet vašich FullHDček. Cílem je 2250ppi (vedle dnešního 300-600ppi).

 

 

Proč by někdo takové rozlišení mohl potřebovat na smartphonu? Ke klasickým úkonům nikdo. Jakmile ale displej vložíte do některých z modulů virtuální reality, potřebujete pro každou čočku separátní obraz. Tím efektivně snížíte rozlišení zobrazovaného materiálu pro každé oko na polovinu, tedy nějakých "5.5k". Dlouhodobě se přitom mluví o tom, že aby virtuální realita i technicky zdatnějšího člověka vskutku pohltila a on přestal vnímat technické nedostatky zobrazovače i zobrazovaného materiálu, mělo by být rozlišení pro každé oko kolem 6k. Tomu je "5.5k" hodně blízko.

 

Proč by někdo používal mobilní telefon pro virtuální realitu? Inu, jednak jsou na tomto systému založeny momentálně nejpopulárnější "systémy" virtuální reality Samsung Gear VR a Google Cardboard. Druhak displeje do VR od Samsungu odebírá i Oculus Rift, který novodobý boom virtuální reality rozjel. A kdo ví, zda by od Samsungu 11k displeje nezačali odebírat i další výrobci VR, jmenovitě HTC se svým Vivo, Sony se svým Project Morpheus nebo další hráči, kteří se jistě objeví.

 

 

Největší otázka na konec: Proč by, proboha, měla někoho zajímat virtuální realita? To je široké téma. Ve virtuální realitě je budoucnost. Nesmíme však výše zmíněná zařízení považovat pouze za herní systémy. Pod pojmem virtuální realita se vedle hraní může skrývat mnoho dalších činností. VR může být pomůckou pro školy. Je to ideální způsob sledování 360° videí, která momentálně prožívají ohromný boom. Mark Zuckberg při koupi Oculus Riftu Facebookem mluvil o budoucnosti mezilidské komunikace. A tak dále. Momentálně se to všechno zdá jako hudba nesmírně vzdálené budoucnosti. Faktem však je, že virtuální realita už je tady a v okamžiku, kdy jí vyzkoušíte na vlastní kůži, budete chápat, proč o ní všichni mluví jako o hotové věci. Je to nesmírně podmanivá zábava a v kombinaci s dalšími trendy v hraní, komunikaci, záznamu videa a třeba s googláckými produkty jako StreetView, je neodolatelná.

 

Jen ji vyzkoušet.

 

Pak si řeknete jen "Chtělo by to 11k". 

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!