Top Gear se rozloučil nedůstojně, jinak to však nešlo
Byla to smutná podívaná. Legendární znělka Top Gearu uvedla prázdné studio, kde Richard Hammond a James May stáli před obří sochou slona (odkazovali tak na anglické úsloví "Elephant in the room" - něco jako "Očividný problém, o kterém se nikomu nechce mluvit"), aby prezentovali poslední dva natočené segmenty dvaadvacáté série. Krom publika tu samozřejmě chyběl Jeremy Clarkson. Hammond a May během několika vstupů řekli pár slov ke každému z "filmů" a na konci epizody se s diváky rozloučili slovy "Thank you very much for watching and ... well, goodbye".
Bylo to strohé rozloučení a v kontrastu s pompézností, s níž v posledních letech Top Gear pracoval stále častěji, v člověku zanechalo pocit prázdnoty. Takhle se přeci jedna z nejzábavnějších a v mnohém nejepičtějších televizních show tohoto tisíciletí loučit nemá. Pořad, který na důkaz toho, jak skvěle si v automobilovém průmyslu vedou britští výrobci, vystlal ulici před Buckinghamským palácem vším, co má kola, by měl poslední hodinu svého života věnovat megalomanské show, utahování si z každého, kdo se na ní kdy podílel a navrch třeba laciné hře na city. To by byl Top Gear, jak ho známe.
Jenže okolnosti potopení vlajkové lodi britského BBC žádné melodrama nedovolily. Poslední díl byl pouhým dovětkem. Jako by BBC nevědělo, jak se zrušením Top Gearu naložit. A tak nám předhodilo nějaké ty předtočené zbytky, aby moderátorům umožnilo skromné rozloučení. Nikdo nic nerozebíral, nikdo nic nevysvětloval. Moderátorská dvojka i producenti pořadu si byli vědomi, že o problémech s Clarksonem věděli i indiáni někde hluboko v amazonských pralesích, a tak nemá smysl se v nich rýpat.
Nedůstojnost téhle rozlučky podtrhla podprůměrnost obou segmentů. Kdyby tvůrčí tým tušil, že se bude jednat o poslední videa s nerozlučnou moderátorskou trojkou, asi by vymyslel jiné úkoly než tuning veteránů a pro Top Gear klasickou soutěž "Kdo to provede lépe" (tentokrát "Kdo přijde s lepším nápadem, jak využít klasické SUV").
Dvaadvacátá série Top Gearu hned v úvodu přinesla jeden z nejlepších speciálů, které v jejím rámci kdy vznikly. Kdyby Top Gear končil právě patagonským speciálem, bylo by to jaksi symbolické - poslední díl pořadu by vyobrazoval štáb, kterak je pod hrozbou ukamenování doslova vyštván ze země, kde jedno ze svých dobrodružství natáčel. Nejen kvůli nedorozumění s SPZkami, ale i díky Clarksonovým dřívějším (a vlastně i pozdějším) verbálním posměškům.
Místo toho jsme dostali podprůměrný dvojdíl, jehož nejzábavnější vteřiny nastanou ve chvíli, kdy Clarkson pronese "God, I hate working for Top Gear".