Konec regionálnímu kódování, Ultra HD Blu-ray bude bez hranic. Zato s digitálním zámkem.
Za časů největší slávy starého dobrého DVD se svět filmových releasů dělil na šest regionů jako Evropa, Asie, Severní a Jižní Amerika a další. Regionální kódování mělo filmovým studiím umožnit kontrolu nad odlišnými daty premiér titulů v různých částech světa. Myšlenka byla taková, že pokud vyjde DVD se Šestým smyslem ve Spojených státech v červnu, zatímco DVD premiéra pro Evropu je plánovaná i díky pozdějšímu uvedení v kinech na září, bude příslušnost k Regionu 1 zamezovat divákům v Regionu 2 přehrávání importovaného DVDčka. Prostě si museli počkat. V té době by nadělal paseku také rozdíl mezi NTSC a PAL, ale to už je zase jiný příběh.
Podobného smýšlení se bohužel vydavatelé drželi i při finalizaci Blu-ray standardu a ačkoli regionů ubylo (zůstaly tři: A, B a C), myšlenka zůstala podobná: Studiím jde i nadále o kontrolu nad premiérami a cenovou politikou odlišných trhů.
V době, kdy se mluví o konci fyzických médií (ono se o něm ale mluvilo už s příchodem HD DVD a Blu-ray a podívejte - o devět let později jsou BD stále mezi námi a těší se relativně vysoké popularitě), podobné restrikce postrádají smysl. Zvlášť s rozmachem streamingových služeb a jejich snahou o sjednocení VoD trhů. I proto potěší, že se Blu-ray Disc Association po dohodě s filmovými studii rozhodla povolit otěže a regionální kódování fyzických médií v případě Ultra HD Blu-ray definitivně zrušit.
S regiony se nepočítá od prvních příprav UHDBD
Než budu pokračovat, dovolím si podotknout, že shodou okolností ve chvíli, kdy jsem začal připravovat tento článek, BDA zfinalizovala specifikace Ultra HD Blu-ray. Měl bych tedy mluvit především o nich. Místo toho vás odkážu na článek z poloviny ledna "Co všechno víme o Ultra HD Blu-ray, tedy dalším BD formátu". Informace to byly přesné, pouze 3D se v kombinaci s UHD nedočkáme. Ale to asi nikoho nebolí. A stejně tak je zapotřebí dodat, že zatímco specifikace Ultra HD Blu-ray sice jsou hotové, o regionálním kódování se zatím nikde nemluví.
Veškeré informace o práci s regiony nejsou k vyčtení v oficiálních dokumentech, nýbrž v uniklých e-mailových konverzacích a prezentacích Sony Pictures, které byly nedávno zveřejněny na WikiLeaks (jedná se o data odcizená při hacku údajně objednaném Severní Koreou).
Z těch lze vyčíst, že zrušení regionálního kódování vyžadovali především výrobci hardwaru. K této komunikaci došlo už na přelomu let 2013 a 2014 (samotná příprava UHDBD začala na začátku roku 2013) a BDA se na tento podnět při přípravách Ultra HD Blu-ray specifikací rozhodla, že jejich prosby vyslyší. V lednu 2014 pak v interní komunikaci Sony Pictures Ent. stojí, že toto rozhodnutí podporují tři velká studia: Warner Brothers, 20th Century Fox a Disney. Obzvlášť v případě Foxů se jedná o překvapení, neboť byli jedni z mála, kteří na regionálním kódování (a dalších media management ochranách) lpěli při přípravách "prvního" Blu-ray. Ba dokonce jejich existencí podmiňovali svou podporu formátu v době "války" s HD DVD. Nyní jsou na druhé straně barikády a dá se předpokládat, že od onoho ledna 2014 se za rozhodnutí zrušit regionální kódování postavil i zbytek hollywoodských majors.
Sběratelům Blu-ray tím odpadne starost, zda se jim disk koupený na některém ze zahraničních trhů přehraje. Ne, že by se jednalo o tak žhavé téma. Jak je vidno na Blu-ray.liesinc.net (už je bohužel neaktuální, ale pro představu), většina nových titulů je momentálně beztak Region Free. S příchodem Ultra HD Blu-ray už se však nebudeme muset strachovat vůbec a zcela jistě se uleví jak výrobcům, tak prodejcům hardwaru i disků.
Bude zajímavé sledovat, jak se studia postaví k masteringu regionálních mutací. Je totiž klidně možné - a teď už spekuluji, o tom se v interní komunikaci Sony nikde nemluví, že se budou masterovat pouze globální releasy s jazykovou sadou pro všechny trhy. Alespoň v případě velkých titulů. Z logistického, distribučního i finančního hlediska by to dávalo smysl. Odpadly by tím průsery jako filmy se špatným poměrem stran nebo se špatným authoringem (z aktuálních titulů tímto trpí Fury, jehož obrazový přepis v české verzi je značně podprůměrný). Ale jak říkám, jednak spekuluji, druhak by se pravděpodobně musela změnit podoba distribuční politiky a distribuce jako taková vůbec. Člověk může snít ...
UHDBD uzamkne digitální klíč
Zatímco regionální kódování odpadá, objeví se na discích jiná ochrana před řekněme liberálnějšími uživateli. Opět se odrážím od interní komunikace Sony ze začátku roku 2014, BDA totiž své oficiální stránky neaktualizuje (poslední update je tam z roku 2009!) a tisková zpráva o Ultra HD Blu-ray specifikacích mluví velmi povrchně. Ačkoli byl tedy UHDBD finalizován, nevíme o moc více, než jsme věděli před měsíci. Stejně jako v případě regionálního kódování ale platí, že se od myšlenky za ten rok a půl pravděpodobně neupustilo, jen nevíme o jejím momentálním vývoji. Tudíž můžeme alespoň spekulativně mluvit o "nové generaci bezpečnosti", jak jí Sony v interních dokumentech říká. Jedná se o jakýsi online klíč, jenž BDA připravuje s AACS společnostmi. "Online key delivery" vyžaduje pro další generaci fyzických nosičů víceméně celý Hollywood a otázkou je spíše jeho distribuce než samotná existence. Myšlenka je taková, že disky budou odemknutelné pouze klíčem, který bude distribuovaný přes internet. BDA jde především o to, aby se s jeho pomocí zamezilo "pre-street date disc rippingu", tedy pirátství a objevování Blu-ray ripů před samotnou BD premiérou. Soudě dle dalšího dokumentu ze Sony kauzy na WikiLeaks - tentokrát interní komunikace ohledně AACS 2.0, bude na discích jak klasické AACS (1.0), tak právě jeho nová verze, která bude pracovat přes HDCP 2.2:
AACS 2.0 přitom bude mít dvě podoby. "Basic", kdy bude klíč distribuován na samotném médiu a tím pádem nebude potřeba k přehrání disku připojení k internetu. A "Enhanced", v kterémžto případě už k odemčení disku internet potřeba bude. V druhém případě bude klíč vycházet jako "time based release" (studio určí, kdy bude disk k odemčení) a potřeba ho bude stáhnout pouze při prvním přehrání. Je to vlastně alternativni podoba současného BD-Live a BD-J. Tyto digitální klíče umožní ještě jednu novou fičuru UHDBD, a sice "Digital Bridge" a "Digital Bridge Bound Copy", novou formu digitálních kopií. K těm se ale vrátím až v samostatném článku. Vyčíst podobu nových digitálních klíčů z interních dokumentů Sony je docela složité a nikde se o nich oficiálně nepíše, takže veškeré tyto informace berte jako částečnou spekulaci. Jelikož je ale jasné, že by UHDBD bez nějaké formy ochrany nevzniklo, je vysoce pravděpodobné, že AACS 2.0 bude mít právě takovou podobu. A i když platí, že internetové připojení má dnes téměř každý, je myšlenka fyzických nosičů omezených online distribucí klíče (i když jednorázovou) docela nepříjemná. Částečně samozřejmě odpovídá na to, proč filmová studia kývla na zrušení regionů - onen "time based key" vytváří regiony virtuální.