Co všechno víme o Ultra HD Blu-ray, tedy o dalším BD formátu
Že BDA připravuje nástupce klasických Blu-ray disků nesoucích FullHD, se ví několik měsíců. Podobně dlouhou dobu ale bude trvat, než se příští verze Blu-ray mezi konzumenty objeví - nejnovější spekulace hovoří o posledním kvartálu tohoto roku. Krom toho, že by disky měly nést nějakou formu 4k videa, jsme však o technických specifikacích formátu mnoho nevěděli. Tedy donedávna. Panasonic totiž minulý týden na CES 2015 uvedl player, jenž by měl příští verzi Blu-ray přehrát. Sice se jednalo o pouhý prototyp, o jehož funkčnosti by se dalo spekulovat (neměl ani šuplík pro mechaniku), Panasonic ale s jeho představením nevědomky také specifikoval podrobnosti o Ultra HD Blu-ray. Co o něm tedy víme? Připravte se na spoustu zvláštních zkratek a hromadu čísel:
Jmenovat se bude Ultra HD Blu-ray. Takže ze hry vypadávají Blu-ray 4k i UHD Blu-ray, o kterýchžto zkratkách se mluvilo původně.
Jak napovídá název, videoformát ponese cejch Ultra HD. Tady je zapotřebí rozlišovat pojmy, které se pletou i samotnému video-průmyslu: Zatímco 4k je kinostandard a ve verzi DCI Full nese rozlišení 4096 x 2160 pixelů (jsou také verze DCI Full Aperture nebo DCI Scope, každá s trochu jiným vertikálním rozlišením), Ultra HD je standard domácího videa a jeho rozlišení je 3840 x 2160. Přesně takové rozlišení ponese Ultra HD Blu-ray.
Ultra HD Blu-ray bude podporovat barevný gamut ITU-R BT.2020, lépe známý jako Rec.2020. Dosud Blu-ray podporoval BT.709. Rec.2020 je pokročilejší než gamut u DCI standardu - zatímco v barevném prostoru CIE 1931 (viz obrázek níže) DCI pokrývá 53.6% a třeba Adobe RGB 52.1%, Rec.2020 zvládne celých 75.8% (Rec.709 přitom pokrylo 35.9%!). Za předpokladu, že budete doma mít kloudný zobrazovač (což teď nemáte, nebojte), uvidíte větší rozsah než v kině. Rozdíl mezi Rec.709 a Rec.2020 je zjevný podle tohoto náhledu:
Jelikož by Rec.2020 neměl podporovat prokládané video, pravděpodobně můžeme zapomenout na interlaced obrázky, tedy na ona ička na koncích označení videorozlišení. Konečně.
Počítat můžeme s HFR (High Frame Rate). O tom už se mluvilo několikrát. Podporovány by měly být verze až do 60fps. Takže Hobit ve 48fps nebude problém, stejně jako později třeba další Avatar. Ale co je důležitější než HFR u filmů: Konečně se budeme moct podívat na HFR záznamy sportovních akcí. Neodsuzujte HFR. V některých případech je více než vítané.
Oproti předchozím 8-bit bude Ultra HD Blu-ray podporovat 10-bit barevnou hloubku. Je to podobně zásadní změna jako u barevného gamutu a ve výsledku bude znamenat jemnější barevné přechody, což zpozorujeme třeba na větších plochách (např. jasový přechod mezi světlou a tmavou částí oblohy). Takže menší colour banding.
Aby všech těch zkratek nebylo málo, Ultra HD Blu-ray bude podporovat také HDR, tedy High Dynamic Range video. V roce 2015 HDR uvede do svých (high-end) televizorů většina výrobců, podporovat ho hodlá také Netflix, Dolby na něm vystavěl své Dolby Vision. I když se dá HFR simulovat pouze zobrazovačem, ve své skutečné formě je pro něj potřeba masterovat i zdrojové video. Málokdo skutečné HFR viděl v akci, mělo by ale přinést především hlubší jasové rozdíly bez ztráty kresby. Zatímco momentálně je prý jasový rozsah kolem sta nitů, HDR by ho mělo posunout mezi 1000 - 10000 nitů. Dolby mimochodem počítá, že se začnou první filmy masterovat do HDR ještě letos.
Stropní limit datového toku bude 100 Mbps. Média by měla být až 100GB ve třívrstvé variantě a 66GB ve dvouvrstvé.
Ultra HD Blu-ray bude pro kódování videa používat HEVC, tedy h.265. Nástupce h.264 je prý schopen dosáhnout stejné kvality videa jako jeho předchůdce při pouhém polovičním datovém toku. Některé laboratorní testy ale hovoří spíše o 30 - 40%. Pokud tedy 1080p video v h.264 zabere 100 MB, HEVC by bez ztráty kvality měl soubor stlačit do 50 MB. Tento pokročilý kodek bude samozřejmě extrémně potřebný a i za jeho použití se zdá výše zmíněný 100 Mbps limit jako příliš nízký (klasický Blu-ray má limit na 40 Mbps). Zatímco dnes může být videosoubor na Blu-ray ve formátu 1080p24 3D 8-bit Rec.709, již příští rok by to mohlo být například 2160p60 HDR 3D 10-bit Rec.2020. Jistě vidíte, že se všechny hodnoty násobí (i když to samozřejmě není zas tak jednoduchá matematika).
Mezi klasické zvukové formáty DTS HD MA / HR a Dolby TrueHD se zařadí také nová generace object based audia, tedy DTS: X a Dolby Atmos (a Auro 3D).
HEVC je extrémně náročný na dekódování, takže se u Ultra HD videa se všemi výše zmíněnými fičurami přehrávače asi kvalitně zapotí.
Nutno podotknout, že plné specifikace Ultra HD Blu-ray využije jen málokterý film. V HFR i v HDR bude minimálně příští dva roky točit málokdo a i Rec.2020 bude pro filmaře obtížné využít. Formát je tedy těžce future-proof.
Update, 28.6.2015: Doplněny zvukové formáty