Please reload

V HDR je budoucnost a u Dolby to moc dobře vědí. Chtějí s ním konkurovat IMAXu

Nekonečný příběh o tom, kterak kinaři za každou cenu přicházejí s novými způsoby a technologiemi, jak udržet diváky v sálech (tedy mimo obýváky), má dalšího protagonistu. Jmenuje se Dolby Cinema a na rozdíl od kejklí jako 4DXse o něm dá mluvit v souvislosti se směrem, kterým by se projekční technologie měly v příštích letech ubírat. Stojí za ním prosté úmysly. Až vás příště napadne, že si chcete film užít v "premium kině", neměli byste si vzpomenout na nejbližší multiplex nebo na IMAX. Měli byste si koupit lístky do Dolby Cinema.

Dolby chce poskytnout prémiový zážitek už ve vstupu do sálu, kde má stát obří programovatelná videostěna, reflektující chystaný film. Mnohem zajímavější jsou ale hračičky uvnitř projekční kabiny. Vedle obligátního Dolby 3D a Dolby Atmos mají Dolby Cinema sály stát na projektorech od Christie, konkrétně na laserových Christie 6P 4K. Jejich rozlišení tentokrát není tím nejzajímavějším, ostatně 4k už je také jakýsi standard. Jde hlavně o použitou technologii. Laserové projektory se vyznačují nadprůměrnou světelností, která zaručí stravitelnější 3D a - co je důležitější - schopnost zprostředkovat skutečné HDR. Právě s tím hodlá Dolby v příštích letech prorazit, pročež vzniklo Dolby Vision.

 

 

Dolby Vision bylo uvedeno už na letošním CES, tam ale bylo prezentováno jako televizní technologie. V laboratořích Dolby se očividně spoléhají na to, že je HDR (tedy High Dynamic Range) budoucností jak televizního vysílání, tak filmových projekcí. A mají pravdu. EBU ve svých oficiálních dokumentech dlouhodobě tlačí na to, že pod štítkem UltraHD by se nemělo skrývat pouze několikanásobně vyšší než FullHD rozlišení, ale také vyšší snímková frekvence, hlubší barevný prostor a - hádáte správně - HDR. Po vystřízlivění ze 3D a 4k horečky (a zvýšené teploty z HFR) se HDR zdá jako jediný další kloudný technologický skok. Navíc ho ocení úplně každý, což se o 4k zatím říct nedá. Dolby chce být první, kdo s HDR prorazí a zatím je na nejlepší cestě k tomu, aby se mu to podařilo.

V televizních technologiích Dolby pro Vision vyvinul jak zobrazovače (speciální LED televizory s podstatně dynamičtějším kontrastem, než mají běžné displeje), tak masterovací software (obraz filmu prezentovaného v HDR musí být jinak masterován). A zdá se, že v technologiích projekčních hodlá udělat to samé. Projektory od Christie sice nebudou na Dolby Vision připraveny okamžitě, včas (pravděpodobně v létě) jim k tomu ale dopomůže firmware update.

Že je v HDR budoucnost, si uvědomují všude, ať už se bavíte s filmaři, s výrobci videotechniky, s kinaři (svou verzi s laserovými projektory chystá i IMAX), nebo dokonce s filmovými studii. Dolby tvrdí, že momentálně jedná s většinou hollywoodských majors o HDR masteringu chystaných blockbusterů. Mezi prvními by mohly být sedmé Star Wars.

Přínos HDRka pro běžného diváka, ať už v kině, nebo u televize je jasný. Černá bude černější, bílá bělejší, jasový rozdíl mezi oběma propastnější, kresba stínů kvalitnější a podobně. Nejedná se ale o HDRko, jak ho vídáme třeba u fotografií. Tedy ne úplně. Právě proto, že za formáty jako Dolby Visionstojí nové zobrazovací technologie, by měly být jasové rozdíly vskutku ohromné a HDR video, tedy alespoň takové, jak si ho představuje Dolby, je proto na současných zobrazovačích nereprodukovatelné. Na internetu tedy sice narazíte na stovky HDR videí (ostatně dostatečnou expoziční pružnost pro záznam HDR má většina moderních profi kamer), žádná z nich vám ale neprezentují budoucnost televize ani filmové projekce. Jen první krůček k ní. Ten další chce udělat jako první právě Dolby.

Please reload

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
alitka.png
zelen.png
capta.png
my4.png
voda.png
shaza4.png

Přidejte komentář!