top of page
  • Štěpán Čermák

Legendární The Wire od HBO přichází v HD. Kolem remasterů vznikla kontroverze

Kriminální drama The Wire je šest let po své derniéře považováno za klasiku a za jeden z milníků televizní tvorby. Pokud jste ho neviděli, naskytuje se ideální příležitost něco s tím udělat. HBO se totiž rozhodlo seriál uvést nové generaci diváků. To v překladu znamená kompletní remastering a uvedení jak na streamovacích službách, tak na Blu-ray. Radost by tedy neměli mít pouze potenciální noví diváci, ale i původní fanoušci, jelikož svou modlu zatím neměli šanci vidět jinak než ve standardním rozlišení. Má to ale jeden háček. The Wire vznikalo v roce 2002, kdy se přechod televizí do 16:9 teprve rozjížděl a seriál tak od producentů nedostal zelenou k tomu, aby se místo na 4:3 točil právě na "widescreen". Dnes, téměř třináct let od premiéry a pár týdnů před uvedením ve FullHD, se ukazuje, že to je problém.

HBO se totiž při restauraci původních filmových negativů a jejich remasteringu rozhodlo, že akademický poměr stran je pro moderního diváka, který seriály sleduje na HDTV, mobilních telefonech a tabletech, neatraktivní. A tak přistoupilo k re-releasu v 16:9. Onen problém je samozřejmě v tom, že pokud chcete z materiálu točeného ve 4:3 přejít do 16:9, musíte učinit jistá rozhodnutí, jež zasáhnou do původního uměleckého záměru. Buď obraz horizontálně ořežete, nebo - pokud to původní negativy dovolují - ho vertikálně rozšíříte. HBO se rozhodlo pro menší zlo a zvolilo druhou variantu. Nic to ale nemění na faktu, že tím degraduje původní kompozici. Navíc vyvstaly problémy, se kterými nikdo nepočítal.

Rozhodnutí natáčet ve 4:3 mělo kořeny čistě ve finančních možnostech produkce. V roce 2002 se valná část televizní tvorby v tomto poměru stran stále točila. Tudíž byly veškeré produkční i postprodukční procesy s původním televizním formátem spjaté podstatně levnější, než by byly v případě zpracování 16:9. Tvůrci v 1.85:1 točit chtěli, peníze na to však nedostali. Pokud točíte na 35mm, můžete točit ve 4:3 a zároveň počítat s dodatečnou rekompozicí pro 16:9 (nevyužíváte totiž celou záznamovou plochu filmového políčka). Jak popisuje tvůrce a showrunner The Wire David Simon, producent a kameraman Robert Colesberry se rozhodl, že by takový kompromis vizuální řeči seriálu uškodil a komponoval proto pouze ve 4:3. Na 35mm negativech jsou vedle televizního formátu 1.33:1 ještě další obrazové informace.

Nicméně Colesberry s jejich využitím nikdy nepočítal (rozdíl mezi 1.33 television a 1.33 full aperture je ohromný). To jednak znamená, že po "otevření" obrazu z 1.33:1 (4:3) do 1.85:1 (16:9), tedy do ploch, s jejichž prezentací se nepočítalo, v záběrech přibudou obrazové informace jako mikrofony, štáb, herci, jejichž pohyb po scéně neodpovídá posloupnosti střihu, komparz, který nepočítá s tím, že by mohl být v záběru, a tak podobně. Druhak přestane být respektována původní kompozice, což může v některých případech být scéně ve prospěch, jindy jí to může z dramaturgického hlediska uškodit. A tak diváci sice dostanou nádherný FullHD přepis, ale v něm obrazy, jejichž existenci tvůrci nezamýšleli.

Problémy technického rázu (mikrofony, štáb, asynchronní herci ...) HBO vyřešilo těžkou CG prací během remasteringu a diváci jich budou ušetřeni. Fakt, že otevření scény do 16:9 může intenzitě některých scén ublížit, však obejít nelze. David Simon byl naštěstí k remasteringu dodatečně přizván (Colesberry zesnul v roce 2004), proto se také premiéra FullHD verzí o několik měsíců posunula. Za jeho přítomnosti byly některé scény dodatečně překomponovány, aby v nich zůstal zachován původní dramaturgický úmysl. Jako příklad Simon uvedl tuto. V jejím rámci nezkušený gangster vede konverzaci se "služebně starším" kumpánem a jejich debata končí před jídelnou, která výlohou rámuje jejich společenské postavení. Nad zkušenějším zůstává nápis "Burgers", nad nováčkem výstižné "Chicken". Nejdříve 4:3 verze, poté 16:9, následuje 16:9 v2.0, kde byl rekomponován předposlední záběr právě pro zdůraznění tohoto záměru (doporučuji pustit všechny najednou):

Rámování do 4:3 má svá specifika a otevřením do 16:9 se může vnímání scény změnit. David Simon přiznává, že The Wire v některých případech vypadá a působí lépe, jindy mu zas moderní formát neprospěje. Je proto škoda, že se HBO nerozhodlo nabídnout alespoň na Blu-ray obě verze, aby si mohli diváci vybrat. Sledovat cokoli ve fullscreenu vaší HDTV je samozřejmě atraktivnější koncept než sledovat na tom samém zařízení dnes již téměř zaniklé 4:3. Existují však lidé, kteří preferují tzv. OAR (Original Aspect Ratio) i na úkor toho, jak velkou plochu jim obraz na zobrazovači zabere. U The Wire je na jednu stranu skvělé, že nedošlo k ořezu, na tu druhou se však budeme muset spokojit s tím, že už seriál (pokud nekoupíme stará DVD) nikdy neuvidíme komponovaný tak, jak to bylo zamýšleno. Mohlo by se to obzvlášť u televizní tvorby zdát jako malichernost, ale znáte to, ďábel se skrývá v detailech.

Každopádně buďme rádi, že bude The Wire uvedeno novým generacím. Osobně si s jeho příchodem v HD také odbudu premiéru a ačkoli zpravidla lpím na OARu, právě vidina sledování seriálu v SDčku a ve 4:3 byla to, co mě částečně odrazovalo. Slovy Davida Simona, tohle je The Wire v2.0 a měli bychom za něj být vděční. Pokud jste tedy tuhle pecku ještě neviděli, vyhlížejte obnovenou premiéru na HBO GO a s odstupem (snad v polovině příštího roku) i na Blu-ray. Soudě dle ohlasů vás čeká pět sezón vrcholu televizní zábavy.

Magazín Blu-space.cz je provozován ze zisků
internetového obchodu Blu-shop.cz
Podpořte zdejší obsah nákupem filmů na BD a UHDBD
topgun224k.png
nenebd.png
bestiebd.png
casa.png
jako-zabit-ptacka-4k.png
kissme.png
bottom of page