Vrátil jsem se ještě k vHFR druhého Avatara:
Chtěl jsem follow-up k původnímu článku, ale tentokrát mi jde více než o protlačení vlastního názoru hlavně o názory vaše!
Takže ocením, když níže napíšete, jak se vám vHFR líbilo, kde vidíte nedostatky, zda v tom vidíte budoucnost, zda byste tak chtěli vidět i další filmy, případně i 2D verzi, a tak dále a tak dále - zajímají mě všechny postřehy a věřím, že tu na téma může vzniknout zajímavá diskuze :)
Fakt, že se Cameron rozhodl pro vHFR a nikoliv pro fixní high frame rate ukazuje, že i on sám si moc dobře uvědomuje, že HFR není samospásným lékem na všechno (ostatně to tak i komentoval v rozhovorech před premiérou). Měl to být pokus o "to nejlepší z obou světů", ale kromě stávajících problémů formátu (pocit papundeklovosti kulis a inscenovanosti probíhajícího děje) přidal neustálým přepínáním fps tam a zase zpátky další, podobný razantním propadům fps ve hrách nebo skokové změně rozlišení z 480p na 1080p ve videu. Hráč/divák switche okamžitě pozná a průběžně jej vyrušují a vytrhávají z koncentrace (během celého filmu jsem si na to nedokázal přivyknout).
Nejen to, scény ve vHFR častokrát startovaly pár okamžiků před tím, než nastala nějaká akce a tak každý takový switch "slušně" spoileroval, jak bude tempo filmu bezprostředně pokračovat. Ano, scény jsou ve vyšších fps pocitově ostřejší a pochopitelně plynulejší, ale některé dlouholeté návyky cílového publika na papírově "nedokonalejší" způsob konzumace obsahu jsou zkrátka neotřesitelné, přestože existuje technicky preciznější varianta (viz cd vs hi-res audio). Cameron se pustil do bitvy, kterou prakticky nemohl vyhrát (tak jako před ním Jackson nebo Lee). Fakt si nemyslím, že dvojka na poli (v)HFR spustí v businessu podobnou lavinu pokračovatelů jako se to povedlo jedničce na poli 3D. Jsem rád, že jsem dvojku prvně viděl v SFR v IMAXU a teprve poté ve vHFR, protože bych si ji zdaleka tak neužil. Trojku a dál ve vHFR pravděpodobně úplně vynechám.
Ahoj vsichni,
rad bych se podelail o par dojmu z projekce Avatara 2 mimo CR. Diky sve pracovni ceste do Indie se mi postestilo si zajit dnes na IMAX projekci, ktera podle diskuzi na netu by mohla byt z laser projektoru. Jednim slovem jsem nadsen - pred mesicem jsem videl film v Glod Classu na Andelu, ale tohle byl uplne jiny zazitek. Film byl urcite v vHFR (akcni sceny pekne plynule) a 4K rozliseni a svitivost mnohokrat lepsi nez na Flore. Proste parada - neznam bohuzel technicke detaily projekce (pristi tyden se pokusim zjisiti vice), ale tohle promitani mi otevrelo oci a hrozne bych si pral aby CinemaCity na Flore upgradovalo projektor na 4K - to je proste ostuda :(
Zdravi Marek
Jak již bylo řečeno, přepínání na 24fps je to, co mi vadí řádově víc, než soap opera effect. Naopak se mi potvrzuje, že efekt je dán spíš kvalitou materiálu: U jiného filmu vyniknou kulisy, umělá světla, papundeklovitost kamení apod. ale tady nejsou chyby, které by HFR mohlo zdůraznit. Nemluvě o tom, že pokud HDR ubírá filmovitost a přidává pocit videa z dovolené, tak u Avatara je to vlastně plus pro uvěřitelnost světa.
Hobbit nefungoval kvůli neuvěřitelnosti kulis, Gemini Man pro změnu kvůli nulovým filmovým postupům (velká hloubka ostrosti apod). Avatar je v tomto jinde a mohu s klidem říct, že bych takovou prezentaci u akčních filmů uvítal celkem jednoznačně.
Viděl jsem 2x - nejdříve u nás - Premiere Cinemas Teplice 3D HFR a pak Dolby Cinema München laserová projekce 3D HFR, germánské Dolby Atmos - a: "kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat!" - ten barevnej rozsah, ta svítivost a jasnost projekce, plynulost pohybů v 3D, jasnost a přesnost i toho germánského šprechtění - no prostě nádhera!
HFR pod vodou nemá chybu je úžasné, ale jinak mi vadilo i v akčních scénách na souši - v "přirozeném" prostředí - a to nejen ten maglev na začátku, to bylo ještě fajn - mě tedy hodně vadily záběry v poslední hodině, v závěrečném boji na potápějící se lodi. Zejména pár realistických záběrů vodou zatápěné ponorky a lidi v doku na zaplavované potápějící se lodi. Tam ten "realistický" pohyb vody byl úděsný a pokaždé ten záběr, ta scéna, na mě působila jak rána mezi oči, jak tam ten záběr nezapadal, nepatřil v té "dokumentární, realistické syrovosti". (velmi podobně jsem vnímal a vnímám záběry z Titaniku - vodou zaplavované chodby podpalubí 3. třídy - smetení českého kaskadéra s dítětem a útěk Jacka a Kate)
Takže okouzlení veliké - obzvláště z projekce v Dolby Cinema - ale i tak má podle mě Jim ještě hodně co dělat a vypiplávat s HFR mimo "nepřirozené" vodní prostředí...
Jak jsem zjistil, spis bych ocenil kompletni HFR nezli variabilni. Jakmile se preplo na 24fps, proste moje oci to v tom 3D vidi trhave. Takze to prepinani me spis vyrusovalo. Zadny soap opera efekt v HFR 3D nevidim.
dobry den Štepane,chcem sa spýtať čo si myslite o Bratislavskom Imaxe v Bory mall
Byl jsem dvakrát, pokaždé na HFR verzi a musím říct, že i když si člověk na to střídání snímkové frenvence zvyká, postupně jsem si přál víc a víc, aby byl celý film v HFR, protože zejména podvodním a akčním scénám to fakt svědčí a člověk má pak při návratu do 24fps pocit, že se to najednou nějak škube... A to říkám jako člověk, co soap opera efekt na televizích fakt nesnáší :)
ta plynulost obrazu je divná, už divné to bylo u blížence v 60 fps. Lepší ja klasických 24 snímků. Raději ať točí filmy v co nejvyšším rozlišení a ať finální mastery jsou ve 4K včetně efektů.