Máte někdo home cinema vybavené Dolby Atmos? Jaké repro / AVR? A jaké jsou vaše zkušenosti s formátem?
Já na Atmos/DTS:X momentálně přecházím. Jsem v procesu komplet obměny domácího kina, takže zatím mám "jen" nový receiver a ke starým repro jsem koupil ty levné Onkyo moduly (takže teď poslouchám 5.1.2 - a u toho asi i zůstanu, jen koupím jiné bedny).
Asi nemám úplně ideální podmínky (s pozicemi si budu pohrávat až po nákupu nových sloupů), nicméně musim říct, že mě docela zaskočilo, jak málo ten rozdíl vnímám. Sem tam se objeví nějaká sranda v mixu, díky které opravdu cítím prostor i vertikálně, ale často je to spíš jen o rozšíření poslechového pole, než o doplnění o další dimenzi. Přitom jsem slyšel hromadu sestav, kde jsem s využitím stejných modulů slyšel diametrální rozdíly. Tak mě zajímají i další názory ....
Zdravim, momentalne resim stejnou zalezitost. Ja budu objednavat Jamo ATM 50, k mojim stavajicim repro Jamo 608 HCS to bude asi vhodna volba, dale nahradim muj stavajici receiver za novinku od Onkya tx-nr676, ktera vychazi v cervnu. S domacim poslechem Dolby Atmos nemam zadne velke zkusenosti, mel jsem moznost pouze slyset nejaka dema a ta byla vyborna, ikdyz chapu ze tam se to prodejce snazi namixovat tak aby to lidi primelo ke koupi. Taky budu mit 5.1.2 mozna casem 5.2.2 ale o vetsim poctu kanalu moc nepremyslim. Jake mas repro a jake chces kupovat? A receiver jsi poridil jaky? Ja si momentalne spis lamu hlavu jako prehravac, pac se mi nechce davat 20 a vic tisic za Oppo...jaky pouzivas ty?
AVR mám Onkyo TX-NR646, repro mám v hledáčku Dali Zensor 7 + Zensor Vocal + Zensor 1 (+ ty Onkya). S playerem čekám na to, jak dobrej bude mít chroma subsampling ten novej od LG (kvůli Dolby Vision). Pokud to nebude ono, půjdu pravděpodobně do Panasonicu UB704 (nebo 404), kterej má podle všeho stejně lepší obrázek než Oppo ...
Třeba o těch Atmos modulech od Jamo jsem vůbec nevěděl. Všeobecně je jich dost málo. Onkyo možná časem nahradim, ale nejdřív bych chtěl vědět, jakej je v tom vůbec rozdíl. Abych nepřeplácel zbytečně.
Ja slysel na vlastni usi nejake moduly od Klipsch v podobne cenove relaci jako ty Jamo a jak jsem psal na tech Atmos ukazkach to znelo velice dobre, neslysel jsem ty levnejsi Onkya, takze nemuzu soudit. Jeste me ceka vymena tv a to bude asi ta nejvetsi ,,sranda"...pockam na jaro pristiho roku az zlevni modely pro rok 2017 a snad nejakou peknou 65" na filmy a na hry vyberu. Vse je otazka penez a asi se mi nebude chtit dat vic nez 60k? Tv uz jsi poridil? Nebo taky nakupujes postupne?
Jinak ty repro co mas vyhlidle jsem nikdy nemel moznost poslechnout ale vypadaji skvele...
Byl jsem si je poslechnout, resp. byl jsem si jich poslechnout spoustu a tyhle si mě získaly. Hrajou krásně.
Taky kupuju postupně. Budu brát LG C7 65". Ale kdy, to je ve hvězdách :D
Ten prehravac od LG co zminujes, je jakej presne model? Jeste neni na trhu? A jeste jeden dotaz, jakej je rozdil mezi HDR10 a Dolby vision? Mam v tomhle smeru trochu zmatek...
Mám pocit, že už je. LG UP970.
HDR-10 má statická metadata, což znamená, že je jasový rozptyl (od nejnižšího po nejvyšší jasový bod) konstantní pro celý film. U Dolby Vision jsou metadata k HDR dynamická. Tudíž se jasový rozsah může měnit scénu od scény, záběr od záběru, nebo dokonce políčko od políčka. Plus u Dolby Vision je tone mapping podstatně přesnější. Zatímco u HDR si každý výrobce displej mapuje na jasový rozsah, jak se mu zlíbí, u DV displeje i přehrávače podléhají certifikaci, která zaručuje, že dojde k takovému zobrazení, které je jednak v rámci schopností displeje, jednak maximálně možně odpovídá masteru (resp. tvůrčí vizi), tudíž by měl mít divák zaručenou technicky neupravenou podívanou. Tak nějak. Ale k DV je samozřejmě potřeba mít materiál s DV (první disky brzy přijdou na trh, něco málo je možná na Netflixu), přehrávač s DV (Oppo, LG) a samozřejmě displej s DV (všechny OLEDy od LG, některá LCD od Sony jako ZD9, o moc víc toho zatím není)
Diky za vysvetleni, uz to tak nejak chapu. Je to docela divoky vybrat u UHD technologii, ktera bude umet tak nejak vse, driv stacilo koupit Full HD tv a prehravac BR a bylo.
Jop. Je to neskutečně komplikovaný i pro lidi, který tomu rozuměj. Což je průšvih, protože prodejci se mezi ně neřaděj :/
Na vlastní uši jsem "domácí" Atmos slyšel jen jednou a to demo v nedomácích podmínkách. Na druhou stranu jsem ale hodně lustroval recenze a dojmy na netu, tak to tu zkusím trochu sesumírovat...
Většina tíhy pro kvalitní prezentaci leží na třech faktorech a to dle relevance přesně v tomhle pořadí - na vlastním mixu, na prostředí (a uspořádání, zvlášť při použití odrazů) a nakonec na vlastní technice.
Mix je jasný. Sám jsem slyšel prakticky jen ty znělky a byly velmi přesvědčivé i v onom "domácím" prostředí. Neb ovšem "projevuju zájem" o Atmos mix dlouhodobě, byť v plnohodnotném kině jsem slyšel toho poměrně spoustu. A rozdíly v mixech jsou tam stejně běžné jako u 5.1/7.1 sestřiček. Takže jednou je Atmos spíš na okrasu, podruhé se využívá až do dna.
Nevím přesně, co jsi Štěpáne všechno už doma slyšel, ale právě tridimensionalita se nejvíc projeví v těch "pohybových" efektech, či v efektu samostatně umístěném v prostoru a těch bývá v některých mixech zatraceně málo.
Asi nejdůležitější, alespoň co do možnosti ovlivnit výsledek, je poslechový prostor. Neboť se bavíme asi jen čistě o odrazech, tak pak vše vysloveně stojí na umístění sloupů s odrazovými bedýnkami. V úzké místrosti totiž dochází u odrazů k tomu, že nedojde jen k odrazu od stropu, ale i od boční stěny, což je samozřejmě nežádoucí. Stejně tak je důležité nasměrovat přední repro (a s nimi i odraz) přímo na vytyčené poslechové místo. Většina těch odzazů míří poměrně kolmo vzhůru, takže je žádoucí sedět "blíž" k repru. Čím vyšší strop, tím hůř, u velmi nízkého stropu naopak nedojde ke správnému odrazu. No a nakonec je samozřejmě žádoucí dodržet všechny stanovy Dolbyho a jeho rozmístění repra, neboť i v čistě horizontální rovině se projevují benefity objektového audia.
Ne nadarmo je "přímé" řešení mnohem žádanější. Zvuk se šíří ve vlnách a čím dál od zdroje, tím širší ta vlna je. U odrazu se samozřejmě celá délka prakticky zdvojnásobí a pokud je vysoký strop, tak se ještě víc neúměrně natáhne. Pak už ale nedostáváte lokalizované místo, ale spíš velkou zónu, která je možná fajn právě na to rozšíření atmosféry, ale nikoli na vlastní tridimensionalitu. Samozřejmě záleží zvuk od zvuku - čím vyšší frekvence, tím užší kužel a tím pádem i výraznější lokalizace. Pokud tedy instalujete odrazivý Atmos do vysoké a úzké místnosti, stálo by zauvažovat o podhledu, nebo celkové změně uspořádání pokoje.
Většina reakcí se shoduje s dojmem Štěpána - že se spíš než o "plnohodnotný" trojrozměrný zvuk jedná o 2.5D zvuk. Atmosféra vás opravdu obklopí, některé výrazné efekty k tomu nejlépe uzpůsobených mile překvapí, ale výsledek nikdy nebude srovnatelný právě s "přímými" instalacemi, které ovšem taktéž musí "dodržovat" kvanta pravidel, aby bylo dosaženo téměř stovnatelného výsledku jako v kamenných kinech - takže vlastní lepší technika celku určitě taky pomůže, ale není samospásná (pro Atmos efekt, nebavíme se teď o dalších kvalitách).
Diky Karle za reakce, me samotna instalace Dolby Atmos teprve ceka, tak jsem zvedavej jak nakonec budu v domacich podminkach spokojen. Chtel bych i koupit nejaky Dolby Atmos demo disk abych sestavu poradne otestoval...a jeste dotaz na Stepana. Kdyz budu mit film s Dolby Vision ale tv, nebo prehravac ho nebude podporovat tak se zobrazi jen jako HDR10 nebo cely efekt vymizi, nebo dokonce nepujde prehrat? Jsem z toho furt trochu ,,zmatenej". Diky
Pro Dolby Vision je potřeba komplet řetězec, tzn. Obsah, Player, Zobrazovač. Když jeden kus v řetězci DV nemá, zbude HDR-10. To je povinný ;).
Tzn. zjednodušeně vzato je na disku materiál v HDR-10 a v případě, že je tu navíc DV, tak DV je ve formě dodatečných metadat. V případě, že něco DV neumí, ty metadata prostě ignoruje ;)
Zdravim, jen mensi dotaz?! Neslo by k tem kratickejm recenzim u kazdeho filmu na UHD psat i jak si na tom stoji zvuk v puvodnim zneni v Dolby Atmos, nebo DTS:X? Poridil jsem si nove repro a receiver a na Dolby Atmos momentalne dost ujizdim...;-)
Od doby, co ho mám, o něm v recenzích píšu :)
Tak sem s nějakými dojmy!
Ja myslel do tech kratickych co jsou po rozkliknuti kazdeho UHD filmu na eshopu ;-)
Me zkusenosti jsou prozatim jen a jen pozitivni. Mel jsem, kvuli nedostatutku volneho casu, moznost vyzkouset jen Dolby Atmos demo disk, ktery zni famozne a pak dva posledni dily GoT, Nezlomneho, Americkeho snipera a to je prozatim asi vse. Ze vseho jsem byl celkem nadsen, ale nejvice z uvodnich cca 20 minut Nezlomneho. Tam mi prisel ten prinos dalsiho zvukoveho rozmeru nejznatelnejsi. Co by jsi mi ty doporucil na klasickem Blu-ray (jeste nemam UHD tv) v Dolby Atmos? Co se nejvice libilo tobe?
Jinak pro upresneni na cem posloucham tak receiver je novinka pro rok 2017 od Onkya TX-NR676, reproduktory jsou Jamo 608HCS a k tomu na DA Jamo ATM50
Jo tak .... to už bych se u těch profilů asi opravdu zbláznil, soráč, to nepůjde :D ... navíc to nejsou ani minirecenze, je to jen info o masteru a případné citace recenzí ze zahraničí. Každopádně přidávat k tomu ještě citace o zvuku, to už je opravdu nad moje síly :D
Jinak mě nejlíp zatim zněla Velká čínská zeď. Teda jako Atmos, ne jako best stopa. Zkoušel jsem asi deset věcí, co jsem tu kde našel. Z ničeho jsem vyloženě nebyl paf, že bych si říkal "tyjo, tomu ten atmos fakt přidal". Většinou je to jen o rozšíření zvukové kulisy. ... teda alespoň to tak vnímám já osobně. Ale Ještě si taky budu muset pohrát s umístěním, mám teď ty Atmos moduly blízko ke stropu, třeba to bude lepší, až je budu mít postavený na bednách.
Jasny chapu. Tve recenze UHD ctu, je to vzdy pekne pocteni. ;-)
Ja jsem taky toho nazoru, ze je to DA spis takove pekne dokresleni a spojeni stavajicich reproduktoru nez uplne plnohodnotny dalsi rozmer, ikdyz nekdy to tak opravdu zni a mile to prekvapi. Ale budu se stehovat do noveho, kde bude vetsi prostor si s rozestavenim reproduktoru pohrat. DA s odrazem od stropu neni tak vyrazny posun jako treba ze sterea na 5.1 ale vyznam to urcize ma...;-)
hondza: Naprosto výborný byl Atmos Sullyho. Best Atmos, co jsem slyšel ale byl Revenant, který na (UHD)BD Atmos nemá. Soudím čistě z kina...
Zdravím, začínám přemýšlet o nějakém lepším ozvučení (momentálně jedu z tv repro, také techniku nakupuji postupně) a potřeboval bych poradit (kdyžtak příspěvek přesuňte do poradny, pokud je to tu špatně).
Momentálně mám player a televizi, player možná v budoucnu obměním za nějaký s DV. Abych to měl ještě komplikovanější, hypoteticky počítám v budoucnu s gramofonem (na vinyly).
Ozvučení plánuji do bytových podmínek, nepotřebuji tedy nic, co bude řvát jako kráva, a nejspíš i oželím spoustu repro všude po místnosti.
Jak se mi to časem rozleželo v hlavě, tak mě napadl soundbar LG SJ9 (ten co se dává k w7). Vím, že soundbar není úplně ideální na 5.1 (tenhle je snad pouze 4.1), ale zas nemusím řešit kabely na milion bedniček a místo.
Problémem toho soundbaru je, že má omezený počet hdmi vstupů a vstupů obecně.
Nyní dotazy (pokud budou některé opravdu stupidní, tak se omlouvám, z hlediska audia jsem naprostý laik co slyší rozdíl mezi 2.0 a 5.1 a tím končí):
- Dá se můj požadavek na hodně vstupů řešit tak, že před ten soundbar zapojím nějaký AV reciever? Bude to vůbec fungovat? Nebo repro musí být zapojené přímo do AVR, jinak se s tím nevypořádá?
- Nebude mi v budoucnu chybět absence DTS:X ? Vůbec nemám představu, zda se to rozšíří, čí nikoliv. Myslím, že dnes ani všechny UHD blu raye nemají Atmos, natož DTS:x.
- Pokud půjde obraz s DV skrze reciever, musí i ten umět DV nebo stačí 4k HDR passthrough?
- Jak to celé zapojit? :D (co se zvukem, co jde z tv směrem do AVR, bude to fungovat přes hdmi?)
Vím, že soundbarem díru do světa neudělám, ale jak říkám, je to do bytu, spíše chci aby to hrálo obstojně, nemusí to být nic, z čeho si sednu na zadek.
Budu rád za jakékoliv názory či náměty, jak misi vyřešit lépe :)
Pokud počítáte s vinylem, přijde mi škoda řešit zvuk přes soundbar. Asi větší, než u playbacku filmů.
Kupovat pak soundbar a mít ho zapojený přes AVR je trochu overkill. A mám pocit, že vinyl do soundbaru dost možná ani nezapojíte.
AVR je sice takový centrální hub AV techniky, ale zároveň má fungovat jako zesilovač pro repro. Je trochu škoda používat ho pouze jako HDMI rozbočovač. Když už AVR, tak pořádné bedny. Je mi jasné, že to neřeší váš problém s místem, ale rozhodně budete mít lepší zvuk, což oceníte právě u té hudby - ale u filmu taky.
Soundbar má pouze jeden HDMI vstup, protože výstup má ARC. Tzn. počítá se s tím, že jako rozbočovač bude fungovat televize - do ní budou zapojena všechna zařízení a přes ARC půjde zvuk z televize do soundbaru.
DTS:X vám chybět bude. Např. všechny tituly Universalu mají výhradně tento formát
DV by měl umět propustit i receiver. Ale to je imo ideální řešit následnou konfigurací:
Zapojení: Přehrávač má dva HDMI výstupy, jeden pro zvuk, jeden pro obraz. Obrazovou složku pošlete rovnou do TV, zvukovou do AVR/soundbaru. Výstup ze soundbaru bude také zapojený do TV (na obou stranách musí být HDMI s ARC, většinou to bývá první port) a všechna ostatní zařízení (STB, SAT, atp.) budou zapojena také do TV, která pak zvuk posílá přes ARC v HDMI do soundbaru.