Štěpán Čermák

5. srp 20153 min

Blu-ray Chappieho byste si měli koupit už jen kvůli skvělým bonusům

Neill Blomkamp si za šest let, během kterých natočil tři celovečerní filmy, stačil v Hollywoodu vydobýt pozici jednoho z nejzajímavějších režisérů. Jeho vypravěčský i vizuální styl je nezaměnitelný, a tak diváci po District 9, Elysiu a Chappiem tuší, co od jihoafrického tvůrce čekat: Vize špinavé budoucnosti, které jsou v přímém kontrastu s uhlazeností dnešních blockbusterů. Hrdiny z okraje společnosti, vzpírající se represivnímu systému. Vykreslení kontrastu mezi člověkem a strojem (nebo mimozemšťanem), jejich střet a následné prolnutí obou druhů.

Blomkamp to všechno balí do pískově žlutých vizuálů a autenticitu podtrhuje těkavou kamerou, evokující hraný dokument. Ačkoli se jeho filmy opírají o kvalitní efekty, vždy je zasazuje do reálných lokací, kulis a praktických efektů. Patří tedy mezi ty filmaře, kteří raději všechno vytvářejí přímo na placu, než aby se spoléhal na sílu postprodukce. Díky tomu je zajímavé, poučné a hlavně zábavné sledovat ho v akci. A právě to Blu-ray Chappieho umožňuje.

Bonusové materiály jsou na edici v takovém množství, že musely být rozloženy na dva disky. To se však zdá jako zbytečné rozhodnutí - na tom druhém najdete jediný, pětadvacet minut dlouhý dokument, který se mohl klidně vejít na placku s filmem. Pravděpodobně se jednalo o improvizaci na poslední chvíli, disk totiž nemá klasické ani pop-up menu, takže neprošel authoringem.

Nebudu vás zatěžovat výpisem názvů jednotlivých featurettů. Najdete jich u Chappieho přibližně deset a zabaví vás na více než dvě hodiny (do čehož nepočítám brouzdání galerií concept-artů, prodlouženou scénu, ve které Hugh Jackman dostane o trochu více za vyučenou a alternativní konec). To je více než solidní dávka, která potěší o to více, že se nejedná o klasické promo materiály, které by pouze zopakovaly, o čem film je a jak bylo strašně prima ho natáčet.

Naopak, všechny dokumenty více než na rozhovorech stojí na záběrech ze zákulisí a podrobných rozborech. Nemají klasickou strukturu jako u jiných, na bonusové materiály bohatých edic, kde by se putovalo od pre-produkce přes natáčení až k postprodukci. Prostě vás vrhnou na plac s Blomkampem a začnou řešit konkrétní témata: Tu kaskadérské kousky, tu lokace v Johannesburgu, tu praktické, tu digitální efekty, tu Chappieho design.

Za ty dvě hodiny to ani na chvíli nepřestane být zábava. Poznatky z natáčení občas okoření nějaká osobní historka - třeba sídlo Hrochova gangu byl před lety dům Blomkampovy rodiny, takže vám ukáže svůj bývalý dětský pokoj. Jindy letmý pohled do historie - Blomkamp divákům neznalým jeho filmařské kariéry připomíná, že než se dal na velkofilmovou produkci, dělal v trikovém studiu a točil kraťasy, z nichž Chappie vychází. A zbývá čas i na humor - Sharlto Copley si utahuje z toho, jak se před každým kaskadérským kouskem Hugh Jackmana musí všechny koberce pečlivě luxovat, aby se hvězda trošičku nepořezala, zatímco on se neustále musí válet všude, kde mu režisér přikáže.

Během těch dvou hodin nahlédnete pod Blomkampovu pokličku dost na to, abyste si udělali obrázek o tom, jaký je člověk, i o tom, jaký je filmař. Nejedná se o vysoce kvalitní dokumentární produkci, jakou najdeme třeba u filmů Petera Jacksona. Možná i proto ale dává nahlédnout za kulisy o něco lépe, než jiné dokumentární materiály, protože se nestřihá pro dobro tempa a každý záběr se drží svého cíle vždy o něco déle.

Chappie je na Blu-ray skvělá koupě. Vedle dvouhodinové bonusové nadílky samozřejmě i nadále zůstává hlavní atrakcí výborný film. Blomkamp v něm dokazuje, že má skvělý cit pro přehlednou akci i pro intimnější scény. Zatímco vedlejší postavy mu sem tam prokluzují pod rukama (zpravidla to u Blomkampa odnášejí ženské a hlavní záporáci), proměny hlavních hrdinů fungují skvěle. Sledovat Chappieho od "zrození" do posledních okamžiků filmu je zábava i děsivé zároveň. Filmu se totiž daří vykreslit, jak málo stačí k tomu, aby se něco jako umělá inteligence zvrtlo špatným směrem. Jistě, od toho tu máme filmy jako Terminátor. Chappie ale funguje v mnohem osobnější rovině a dokáže zasáhnout divákovy city. I díky skvělému Sharltu Copleym, jenž byl robotovi předlohou (a v dokumentech ho vidíte pobíhat po placu v motion capture obleku, přes který má proklatě nízké šortky, protože se mu v nich lépe hraje "gangsta").