Nové bonusy sběratelské edice Síla se probouzí nechtěně slouží jako marketingový předvoj dalších SW

Odpověď na otázku, kterou si pravděpodobně položila většina z vás, je jednoduchá a tak trochu alibistická: Ano, sběratelskou edici sedmých Star Wars má smysl koupit i v případě, že máte doma předchozí release. Ale jen za předpokladu, že jste opravdu velcí fanoušci nebo sběratelé. 3Dčko, jež na prvních discích chybělo, by důvodem ke koupi být nemělo. Ne snad proto, že se nepovedlo, i když o tom by se také dalo polemizovat. Star Wars však byly točeny ve 2D, ještě k tomu na starý dobrý 35mm film. Sedmá epizoda je tedy do 3D konvertována postprodukčně, stereoskopická verze není ta, kterou by J. J. Abrams upřednostňoval. Vzhledem k tomu, že pointa existence Blu-raye a jeho mladšího Ultra HD bratříčka je dostat filmy do našich obýváků v podobě co nejbližší tvůrčímu záměru, přítomnost 3D disku v balení považuji pouze za službu těm, kteří sledování stereoskopických verzí filmů vyloženě preferují. A jelikož jsme si podobu edice již ukázali, zbývá jediná otázka: Jak moc se povedly nové bonusy?

Předně je důležité zopakovat, že neexistuje jediný pádný důvod, proč Disney nemohl 3D verzi filmu a veškeré bonusy poskytnout už v dubnové Blu-ray premiéře. Jedná se o sprostý marketingový tah, jenž má vedle nějakého toho vydělaného dolaru navíc posloužit jako nástroj, který naladí diváky do správného Star Wars módu, než si v prosinci odbude kinopremiéru další příběh z předaleké galaxie. A musí se nechat, že v tomto ohledu sběratelská edice sedmé epizody možná funguje lépe, než si vůbec mohli u Disneyho nechat zdát.

Středobodem nového releasu je audiokomentář J. J. Abramse. Režisér se v něm často vrací k okamžiku natáčení, který značně změnil tón celého filmu, a sice ke zranění Harrisona Forda (spadla na něho kulisa a zlomila mu nohu). To vedlo k několikatýdenní pauze, během kteréžto doby měl Abrams s producenty a se scenáristy čas na rekapitulaci všeho, co ve filmu funguje a co nikoli. Abrams v komentáři přiznává, že během pauzy kompletně změnili vztah Finna s Rey. Z jejich původně výhradně vážné interakce se stalo blízké přátelství s dynamikou plnou entuziasmu a pozitivní energie, což filmu nesmírně prospělo. Abrams v audiokomentáři několikrát poukazuje na právě takové momenty, v nichž se skoro až sourozenecký vztah Finna s Rey tvaruje, a přiznává, že scény vznikaly až během přetáček. Ve valné většině navíc doslova na střeše Bad Robot kanceláří (Bad Robot je Abramsova produkční společnost). Člověk se nestačí divit, kolikrát Abrams BR střechu zmíní.

Proč tedy Abramsův audiokomentář mluví ve prospěch Disneyho? Nuže, všichni víme, že sedmé Star Wars dopadly skvěle. Teď navíc můžeme zhodnotit, že valná část toho, co z filmu dělá tak zábavnou podívanou, vznikla díky přetáčkám, často až dodatečně. Abrams tak shazuje nervozitu z fanoušků, kteří se začínají bát o osud Star Wars: Rogue One. Pokud sledujete dění ve filmovém světě, možná se k vám dostalo, že se příběh o odcizení plánů Hvězdy smrti potýká s produkčními potížemi. Spekuluje se, že režiséra Garetha Edwardse při dotáčkách vystřídal Tony Gilroy, že se zasahovalo do scénáře i tónu filmu, že Edwards ani nesedí ve střižně a prakticky tak přišel o kreativní kontrolu nad filmem. Takové zvěsti málokdy přinášejí něco dobrého. Abramsova situace možná nebyla tak dramatická, ostatně sesadit si ho nikdo nedovolil. Svým způsobem se ale potýkal s podobnou změnou, leč vybruslil z ní mistrovsky. V audiokomentáři nám teď připomíná, že bychom se o osud Rogue One neměli bát. Ne tak doslovně, možná ani ne vědomě (Bůh ví, kdy audiokomentář vznikal), ale rozhodně je to hlavní poselství jeho celovečerního monologu.

Audiokomentář jinak zapadá do solidního průměru. Abrams hned na začátku přizná, že ho nedělá rád, protože nikdy nestihne říct vše, co by chtěl. Navíc jelikož je na něj sám a určuje témata i tempo, místy se bonus zdá vleklý. Rozhodně není tak záživný jako Abramsův předchozí "audiokomentářový vstup" v Ulici Cloverfield. To ale neznamená, že by nebyl zajímavý. Abrams poskytuje rovnou měrou jak informace z natáčení, tak scenáristická rozhodnutí za jednotlivými příběhovými motivy nebo pohnutky postav. Pozastavuje se jak nad praktickými, tak nad digitálními efekty. A jak říkám, valnou část komentáře padá řeč na přetáčky a dodatečné úpravy. Pro fanoušky samozřejmě naprostá povinnost.

Na bonusovém disku najdete materiály z předchozí edice (psal jsem o nich zde) a několik novinek. Začnu vystřiženými scénami. Přibyly tři, přičemž alespoň trochu zajímavá je vedle Duelu v tunelu a Leiny krátkého dialogu v odboji jen ta, v níž Unkar Plutt obtěžuje Rey u Maz v hradu. Chewie mu urve ruku (!!!). Je to jasný odkaz na slavnou scénu v kantýně ve čtvrté epizodě, ale tady působí dost nepatřičně, takže je dobře, že šel pryč.

"Zvukové efekty" a "Takhle zní odboj" jsou čtyř a sedmiminutové featuretty o mixu a tvorbě ruchů. Zajímavé jsou, do hloubky ale zajít nestíhají. Trochu podrobnější jsou pohledy na tvorbu kostýmů a zbraní, které samozřejmě těží z atraktivní výpravy, promyšlenosti a historie světa Hvězdných válek. Fanoušci budou jistě sledovat s nadšením jak tvorbu nových zbraní, tak rekonstrukci legendárního světelného meče. Všechny výše zmíněné prolíná velké množství záběrů ze zákulisí, což platí i o poslední bonusové novince: "Nomádka a Stormtrooper" je konverzace Daisy Ridley s Johnem Boyegou. Je neuvěřitelně strojená a je z ní cítit, že rozhovor není veden jako klasický dialog, ale spíše jako konverzace vedená neviditelnou třetí stranou. Což se projevuje také na výpovědní hodnotě. To ale tvůrcům prominete, protože co do množství záběrů z natáčení je bonus naopak nesmírně bohatý. A takové záběry se samozřejmě cení zlatem.

Jako celoživotní fanoušek Star Wars vám samozřejmě nemohu sběratelskou edici nedoporučit. Balení se moc povedlo, bonusy jsou fajn. Jsem na Disneyho naštvaný, že během půlroku takhle zneužil fanoušky? Ano. Vadí mi to? Vlastně moc ne. Je příjemné dostat ještě jednu dávku radosti tam, kde ji už čekal jen málokdo. I přes to, že je za ni potřeba vysolit nemalé peníze.